Mostantól kizárhatják az F1 veszélyes jelenségében érintett autókat
![F1 Grand Prix of Azerbaijan sport motorsport formula one racing SI202206120260](https://cdn.origo.hu/2023/12/GE46qxjNahRVyxRCUq5uJxo54lLmTVz7A9vmL8Px6HM/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50Lzg5NDMxMDAzNGY2NDQ5ODM4ZGEzOWE3YTgyMmYzZTEw.webp)
A szezon eleje óta központi téma az új F1-es autók sajátosságai által előidézett rázkódás. Eleinte csak amiatt beszéltek róla sokat, hogy károsítja az érintett autók alját és csökkenti a teljesítményüket, de most már azért kap kiemelt figyelmet, mert több versenyző fájdalmaktól és egyéb testi mellékhatásoktól szenved, és ha nem változik a helyzet, hosszú távon egészségkárosodást kockáztatnak.
Ennek érdekében a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Kanadai Nagydíj előtt bejelentette, hogy olyan intézkedéseket hoznak a versenyzők biztonsága és egészségének megőrzése érdekében,
amivel rákényszerítik a csapatokat az autó pattogásának mérséklésére.
Többek között azt szeretnék elkerülni, hogy a fájdalom a koncentráció rovására menjen, vagyis ne legyen ebből baleset. Az Autosportrámutatott, hogy mivel biztonsági kérdésről van szó, a szabályok idény közbeni megváltoztatásához nem szükséges mindegyik istálló beleegyezése.
Az FIA már a hétvégi Kanadai Nagydíjra konkrét előírásokat vezet be: a Racingnews365.com a csapatoknak küldött (nem nyilvános) technikai direktíva tartalma alapján azt írja, szabálytalannak fogják minősíteni a túl erősen vagy sűrűn pattogó autókat, melyeket így ki is zárhatnak.
A jelenség viszonylag egyszerűen enyhíthető a padlólemez magasabbra emelésével, csakhogy ez olyan mértékű tapadásvesztést okoz, hogy a csapatok eddig vonakodtak meglépni. Ugyanakkor innentől lehet, hogy nem marad sok választásuk: az FIA a hétvégi versenytől gyorsulásmérőkkel méri a pattogást, és
a szombati, összességében a harmadik edzésen három körön át regisztrálják az adatokat az egyes autókon a függőleges kilengés maximális értékének meghatározására.
Fontos kitétel, hogy ekkor nem használható a DRS, hiszen a nyitott hátsó szárny mérsékli a rázkódást.
Az egyes autókhoz tehát eltérő határértékeket határoznak meg, de ha a csapat később változtat a guminyomáson, az első szárny dőlésszögén vagy a hasmagasságon, új kalkulációt kell benyújtaniuk. A rendszer neve egyébként AOM lesz a képlet angol rövidítése alapján (Aerodynamic Oscillation Metric).
Az új intézkedés értelmében az adott autón kötelező lesz legalább 10 mm-rel megemelni a hasmagasságot, amennyiben az AOM által szabott határértéket nem tudja tartani.
Ugyanakkor mivel rövid idővel a hétvégi verseny előtt hoztak döntéseket, az FIA erre a hétvégére bizonyos engedményeket tesz a csapatok felé:
az autók padlólemezét további kasztnihoz kötött rudakkal lehet rögzíteni, illetve máskor szabálytalannak minősülő mértékben is szabad fémbetétekkel merevíteni a lemezt, hogy ne himbálózzon annyira.
Az egyes istállók eltérő mértékben szenvednek a problémától, a Mercedes például köztudottan erősen érintett, míg a Red Bull alig.