DOHA, QATAR - NOVEMBER 19: Mercedes GP Executive Director Toto Wolff and Red Bull Racing Team Principal Christian Horner talk in the Team Principals Press Conference during practice ahead of the F1 Grand Prix of Qatar at Losail International Circuit on November 19, 2021 in Doha, Qatar. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A pattogás szabályozására hozott lépésekről Christian Horner és Toto Wolff egyaránt úgy gondolja, hogy nehéz lesz betartatni őket és további konzultációt igényelnek. Felhívták a figyelmet rá, hogy a jelenséget erősen befolyásolják a körülmények, így nehéz általános képletet meghatározni arra, milyen mértékig tolerálható. Viszont úgy néz ki, ezen a hétvégén még nem jár büntetés a durva pattogás miatt.
Christian Horner és Toto Wolff tavaly egész évben verbális háborút folytatott egymással a világbajnoki csata hevében. Idén csak előbbi csapata, a Red Bull áll harcban a végső sikerért, de sikerült olyan témát találni, amiben mindketten hasonló álláspontot képviselnek: a Kanadai Nagydíjtól bevezetett szabályozásról úgy vélekedtek, hogy nehéz a gyakorlati alkalmazása és további konzultációt igényel. Mindez az autók vibrációját érinti, amire az FIA sebtében próbált kidolgozni egy megoldást, és elérni, hogy a túlzottan pattogó autókat szankcionálhassák, illetve az érintett csapatot rávehessék a probléma teljesítményvesztéssel járó megoldására.
„Úgy gondolom, időnként nem kell túlbonyolítani a helyzetet" – jelentette ki Wolff a Kanadai Nagydíjon tartott sajtótájékoztatón.
A pattogás frekvenciájának mérése nagyon vitás eseteket okozhat.
„Kizárnának egy autót, amiért túl erősnek ítélik a rázkódását, és elvennék tőle a győzelmet? Kétlem, hogy ezt megtennék. A csapatoknak egyeztetnie kell az FIA képviselőivel és átbeszélni, mit tehetnek a helyzet kezeléséért."
„Az autó változóan pattog a hétvége folyamán. Van olyan, hogy nem is pattog. Sok benzin, kevés benzin, szél, szembeszél, hátszél, változó tapadás – sorolta a befolyásoló tényezőket. –. Szerintem nehéz lesz azt mondani a hétvége egy-egy szakaszában, hogy túl erős a pattogás. Mit tesznek például a futamon? Előfordulhat, hogy egyik nap mindent tökéletesen csinálunk és nincs durva rázkódás, másnap meg igen."
Horner nem vonja kétségbe az FIA motivációját az intézkedés kapcsán, de szerinte túl gyorsan, rossz formában hirdették ki a tervezetet a vibráció kezelésére vonatkozóan. „Helytelennek érződik, hogy pont egy verseny előtt küldenek egy technikai direktívát, konzultáció nélkül. Rendes egyeztetésre van szükség szakértőkkel, találnánk megoldást" – nyilatkozta a Red Bull csapatfőnöke a Skynak.
Nagyon veszélyes, hogy az FIA-nak jogot adunk hozzá, hogy lényegében ők határozzák meg az autónk hasmagasságát és beállításait.
„A mérés módszeréről és a szabály alkalmazásáról beszélnünk kell. Jó szándékból készült, de nem megfelelően vezették be."
„Több egyeztetésre van szükség a szabály ellenőrzéséről. Mindig ez a gond az ilyesmivel. Jó szándékkal hoztak változtatást, de mint mindig, az lesz fontos, hogy miként alkalmazzák" – mondta szintén Montrealban.
Az eddigi információk alapján valóban vannak kérdéses részletek a pattogás mérésével kapcsolatban, és James Allison, a Mercedes technikai igazgatója kiemelt még egy fontos szempontot.
„Azt hiszem, az a minimum, hogy a számítás módszertanát és az adatokat nagyon nyíltan kell kommunikálni és elérhetővé kell tenni, mindenki számára láthatóvá, élőben – nyilatkozta a Skynak. – Máskülönben egy szörnyű helyzet alakul ki, ahol valakit rákényszerítenek valamire, de az illető ránéz egy még jobban rázkódó autóra és visszakérdez, hogy azzal mi lesz. De ha ismerjük a módszertant, akkor rendben vagyunk."
Kanadában még nem büntetnek?
A jól értesült újságíró, Dieter Rencken ugyanakkor az FIA egyik szóvivőjétől megtudta, hogy a szövetség csak onnantól folyamodik büntetésekhez, hogy kellő mennyiségű adat birtokába jutottak az egyes autók vibrációjáról, márpedig ennek teljesülése nem várható a harmadik kanadai edzés végéig.
Ez alapján az körvonalazódik, hogy nem fognak kapkodni és csak a Brit Nagydíjtól jöhetnek szankciók.
„A technikai direktíva két részből áll, az első az adatgyűjtési folyamatról szól. Nem valószínű, hogy az FIA elegendő megfelelő adatot gyűjt a harmadik edzés végére, ezért valószínűleg folytatni kell az adatgyűjtési és elemzési folyamatot. Így a direktíva második része, ami a lehetséges intézkedésekről szól a szabály megsértéséről, nem valósul meg addig, amíg nem gyűlik össze elegendő adat" – idézte Rencken a szóvivőt.