NORTHAMPTON, ENGLAND - 3 July: Zhou Guanyu of China Alfa Romeo F1 and George Russell of Great Britain and AMG Petronas F1 crash their cars during the race of the F1 Grand Prix of Great Britain at Silverstone on July 3, 2022 in Northampton, United Kingdom. Jose Hernandez / Anadolu Agency (Photo by Jose HERNANDEZ / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Vágólapra másolva!
Csou Kuan-jü először beszélt részletesen silverstone-i balesetéről. A kínai pilóta szerint a bukócső sokkal nagyobb terhelést kapott, mint a törésteszteken, és azt is elárulta, hogy tartott a tűztől. Az Alfa Romeo versenyzője nem tudja, hogyan élte túl a bukást, mostanra viszont sikerült feldolgoznia a történteket.
Ijesztő balesettel indult a múlt heti Brit Nagydíj: a rajt után Pierre Gasly és George Russell közreműködésével Csou Kuan-jü autója felborult, majd métereken át fejjel lefelé csúszott. Aztán a gumifalon átugratva a nézőket védő kerítésnek csapódva állt meg. Az idei mezőny egyetlen újonca szerencsére sértetlenül szállt ki az autóból, az ausztriai hétvége előtt pedig először beszélt részletesen az esetről.
A bukás egyik legijesztőbb részlete, hogy a versenyző feje fölött található bukócső letört a kocsiról, így Csout lényegében csak a glória védte meg attól, hogy a sisakja érintkezzen az aszfalttal a csúszás közben. Az elemnek szigorú törésteszteken kell átmennie, amelyek nélkül az autó ki sem gurulhat a pályára, ám most nem bírta a terhelést. A kínai pilóta tudni véli, hogy ennek mi az oka.
A borulás utáni első ütést a csapat még mindig vizsgálja, de szerintem sokkal keményebb volt, mint amit a biztonsági teszten mérnek
– nyilatkozta. – Néhányszor keményebb volt azoknál a számoknál, amiket ott akarunk [elérni]. Szóval nyilvánvaló, hogy valószínűleg ez okozta a rögtön felmerülő problémát.”
Bár ilyenkor az események rendkívül gyorsan történnek, a sokáig tartó csúszás alatt Csounak volt ideje arra, hogy a körülményekhez képest a lehető legnagyobb biztonságba helyezze magát. A 23 éves versenyző igyekezett olyan pozíciót felvenni, amellyel a legnagyobb eséllyel kerülheti el a csonttörést.
„A borulás után az első dolgom az volt, hogy megpróbáltam elengedni a kormányt – emlékezett vissza. – Soha nem lehet tudni, egy ilyen balesetben könnyen eltörhet az ember csuklója. Miközben csúsztam a földön, tudtam, hogy egy hatalmas ütközés fog következni, mert az autó nem állt meg. Akkor megpróbáltam a lehető legbiztonságosabb pozícióba helyezni magam, és csak vártam az utolsó ütközést. Igyekeztem feszesen tartani a kezemet, hogy ne szabaduljon el az utolsó ütközésnél. Lényegében csak vártam, hogy az utolsó ütközés megállítson.
Amikor ez megtörtént, nem tudtam, hol vagyok, mert fejjel lefelé voltam.”
Csounak abból a szempontból szerencséje volt, hogy a tűz veszélye nem állt fent, mert akkor óriási bajba került volna. Azonban ő ezt abban a helyzetben nyilvánvalóan nem tudhatta biztosan, ráadásul utólag úgy gondolja, hogy az ütés által okozott zsibbadás félrevezette, és ráijesztett.
Today was a reminder that F1 remains a high-speed, high-risk sport that is always right on the edge.
We are so thankful to the advances in safety that mean both Zhou Guanyu and Alex Albon are safe and well. pic.twitter.com/BJ8PPDG2av
„A következő dolog, amit észleltem, hogy valami szivárog – folytatta. – Nem voltam benne biztos, hogy a testemből vagy az autóból [jön]. Megpróbáltam leállítani a motort, mert még be volt kapcsolva. Tudtam, hogy ha tűz üt ki, nehéz lesz kijutni. Nem tudtam, mi történt, ki talált el, mert az egyes kanyar előtt egyenesen mentem a fehér vonal mellett, aztán hirtelen hatalmas csattanás volt.”
Tűzről szerencsére szó sem volt, viszont a szűk hely miatt Csou nehezen tudott kijutni a kocsiból. Végül félig magától, félig külső segítséggel ki tudott mászni a roncsból, és utána rájött, hogy nem ott kötött ki, ahol ő azt az autóban ülve gondolta.
[Egy pályamunkás] beszélt hozzám
– mondta. – Meggyőződött róla, hogy eszméletemnél vagyok, és minden rendben van. Szóval emlékeztem mindenre, és jól éreztem magam. Egy kicsit ki kellett csúsznom, a lábaim már kint voltak az ülésen, és ki tudtak húzni. Azt hittem, hogy a gumifal mellett vagyok, de valójában a fal és a kerítés között voltam, amit nem tudom, hogyan éltem túl. Visszanézve nyilván láttam, hogy a glória mentett meg.”
Ezt követően Csout az orvosi központba szállították, de a vizsgálatok után visszamehetett a paddockba, ahogyan az a közvetítésben is látható volt. Megpróbáltatásai viszont még nem értek véget.
„Az M1-es [autópályán] forgalomba kerültem, mert rossz útvonalat választottam – mesélte. – Öt óra környékén indultam el, és kilenckor értem haza. Ez egy hosszú, hosszú nap volt.
Haza akartam menni, mert csupa por voltam, annyi por volt az ütközés után. Le akartam zuhanyozni, és pihenni.”
Egy ekkora baleset után nem ritka, hogy az ember nehezen dolgozza fel a történteket, és adott esetben külső segítséget is igénybe vesz. Romain Grosjean például pszichológushoz járt a 2020-as Bahreini Nagydíjon elszenvedett bukása után, Csounak viszont nincs szüksége ilyesmire.
„Már vasárnap visszanéztem a versenyt – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Nem éreztem rosszul magam közben, nem voltak ilyen jellegű érzéseim. Szerintem meg tudtam emészteni, és örülök, hogy csak egy szabadnap volt, és másnap, kedden, már felmérték a fizikai állapotomat. Számomra ez nem jelentett aggodalmat.
Nyilvánvalóan vannak olyan pillanatok, amikor az emberrel történik valami, és kell neki egy kis mentális segítség, ezúttal azonban nem éreztem, hogy szükségem lenne rá.”
Már vasárnap is sejteni lehetett, hogy Csounak nem kell kihagynia futamot, ezt csütörtökön hivatalosan is megerősítették. A kínai pilóta szerencsésnek érzi magát, hogy nem sokáig lesz ez az utolsó emléke egy F1-es autóban, hiszen már öt nappal később visszaülhet a volán mögé.
„Vasárnap este minden mérnökömnek küldtem egy üzenetet, hogy rendben van-e az ülésem – árulta el. – A pilóták számára rendkívül fontos az ülés. Nagyon kényelmes, ezért nem akarok rajta módosítani, mert mindig lehet változás, még akkor is, ha igyekeznek ugyanazt megcsinálni. Ettől eltekintve viszont örülök, hogy két egymást követő hétvégén van verseny. Borzalmas lenne, ha közvetlenül ezt követően jönne a nyári szünet, mert az ember nyomás alá kerülne, ezen gondolkozna, és ismételgetné [a fejében] a kiesést, még úgy is, hogy próbálja elkerülni ezt. Jó, hogy rögtön vissza lehet térni [az autóba].”