Egyhetes pihenő jutott csupán a csapatoknak a rendkívül sűrű július közepén, így hétvégén ismét Forma-1-es nagydíjat láthatunk, amellyel megkezdődik a második félév a 2022-es szezonban. A helyszín ezúttal Franciaország, azon belül a francia Riviéra tengerpartjától néhány kilométerre fekvő Le Castellet-i Circuit Paul Ricard. Az 5,842 kilométeres kör során
találhatunk gyors és lassú kanyarokat, tempós és technikai részt, ezért az egyik leggyakrabban használt tesztpálya a világon.
2019-ben éppen az egyik ilyen alkalommal próbálta ki először Szergej Szirotkin a Renault-val az idéntől használt 18 colos abroncsokat, így valamennyi tapasztalatot szerzett már a Pirelli ezen a pályán is az új gumikkal. Az olasz gyártó ezúttal az ötös skála középső három (C2, C3 és C4) keverékét szállítja a helyszínre.
Előzési lehetőségekben nincs hiány a széles aszfaltcsíkon, a 11-12. kanyarban szokott a legtöbb előzés lenni, de a 3. és a 7. kanyar között is jól járhat az, aki a megfelelő íveket választja. Miután ezen a részen túl vannak a pilóták,
következik a Misztrál-egyenes, amit nem véletlenül hívnak így, hiszen az itteni jellemzően erős szél jelentősen megtréfálhatja az autók egyensúlyát.
Összességében kiváló aerodinamikai beállításokat igényel a pálya, amit az elmúlt versenyeken a Ferrari tudott jobban megmutatni, ahogyan a gyors kanyarok is a Charles Leclerc, Carlos Sainz kettősnek kedveztek Silverstone-ban és Spielbergben. Diego Tondi, a csapat aerodinamikai fejlesztésének vezetője is kiemelte, hogy az átlagosnál nagyobb szerepe lesz a megfelelő leszorítóerőnek a hétvége során.
Tavaly még más világ volt, de az mindenképpen említésre méltó, hogy
a Ferrari borzasztóan szerepelt a 2021-es Francia Nagydíjon: mindkét pilóta célba ért (ahogyan mind a 20 versenyző), ám a gumikopás különösen rosszul érintette őket, így pont nélkül zárták a hétvégét.
Ugyanakkor Leclerc korábban a Sauberrel is szerzett már pontot itt, 2019-ben pedig a harmadik helyig vezette a Ferrarit, tehát nem csupán rossz emlékek fűzik őt a Paul Ricard-hoz. Az olasz istálló pedig minden bizonnyal tanult a 2021-es eseményekből, és extra motivációval vág neki a mostani hétvégének. Ha már a tavalyi futamról volt szó, akkor a Red Bull a jobb boksztaktikájának köszönhetően a hajrában győzte le a Mercedest: Max Verstappen Lewis Hamiltont az első helyért, míg Sergio Pérez Valtteri Bottast a dobogóért előzte meg az utolsó körökben.
A rekordot jelentő 130. Red Bull-os hétvégéjét megkezdő Verstappen tehát tudja, milyen érzés nyerni Le Castellet-ben, ez a tapasztalat pedig kellhet ahhoz, hogy megállítsa a Ferrari zárkózását a pontversenyben.
Erre a Red Bull motortanácsadója, Jamamoto Maszasi szerint minden esélye megvan a csapatának, az eséllyel pedig élniük is kell, ha nem akarják egálról megkezdeni a nyári szünetet. Ebben az elmúlt két hét fejlesztései is segíthetik a Red Bullt, a fogadkozásaik alapján előrelépést lehet várni az RB18-tól.
Nem szabad azonban megfeledkezni az autóját továbbfejlesztő Mercedesről sem. Angliában és Ausztriában is megmutatta Lewis Hamilton és George Russell, hogy eredményes az elmúlt hónapokban mutatott fejlődés a nyolcszoros konstruktőri címvédőnél is, a pálya karakterisztikája pedig ezúttal is kedvezhet nekik.
Különösen a 300. nagydíjhétvégéjén szereplő Hamilton nyújtott biztató teljesítményt eddig júliusban – az Osztrák Nagydíj időmérőjének végén bekövetkezett balesetétől eltekintve –, de Russell spielbergi futamos felzárkózása is azt mutatta, hogy nem szabad leírni az Ezüstnyilakat.
Azt, hogy akár abban az esetben is a dobogóra kerülhetnek, ha a két élcsapat mindegyik versenyzője épségben célba ér (ami eddig idén egyszer sem sikerült), Christian Horner is elismerte.
Arra számítunk, hogy gyorsak lesznek a Paul Ricard-on
– mondta a Red Bull csapatfőnöke a Mercedesről. – Az autóik már nem pattognak, úgy tűnik, visszatérnek a csatába."
Az időjárásra ne számítsunk a hétvégén, mint befolyásoló tényező – hacsak a hőség meg nem nehezíti a pilóták dolgát –, ugyanis
ahogyan az eddigi összes(!) itteni futamon, úgy az előrejelzés szerint most sem lesz csapadék, cserébe harminc fok feletti hőmérséklet várja a versenyzőket. Verstappen ki is emelte, hogy a változatos kanyarokkal teli pályán a meleg miatt különösen fontos lesz a gumikezelés.
Nem volt még tehát sosem eső az itteni versenyhétvégék vasárnap délutánján, pedig a mostani már a 18. Francia Nagydíj, amit Le Castellet-ben rendeznek – igaz, a versenynaptárba 2018-ban tért vissza az 1990-es eltörlése után, azóta pedig 2020-ban sem adott otthont futamnak a koronavírus-járvány miatt. Az azonban sokatmondó, hogy
az eddigi 17 versenyből 11-szer nyerte a pole pozícióból induló pilóta az 53 körös nagydíjat,
azaz az előzési lehetőségek tömkelege ellenére nem rossz ómen megnyerni az időmérőt.
A francia közönség által keltett hangulatra várhatóan nem lesz panasz. Most nem várható akkora ellenszurkolás egyik irányban sem, mint az elmúlt két hétvégén, cserébe a két hazai pilótát nagy éltetés várhatja. Pierre Gasly és Esteban Ocon számára nem indult jól a Le Castellet-i pályafutásuk, hiszen 2018-ban mindketten kiestek a rajtot követően. Azóta Gasly mindkétszer pontot szerzett,
Ocon azonban még adós a hazai pályán elért jó helyezéssel – az Alpine pilótájának a spielbergi ötödik hely viszont nagy lökést adhat.
Mindketten egyedi sisakkal fogják ünnepelni a hazai versenyüket: Gasly már megmutatta a követőinek, hogy mit fog viselni; Ocon pedig a szurkolóira bízta a megtervezést, így még az is lehet (bár nem túl valószínű), hogy a fent látható különlegességet hordja majd.
Könnyen lehet, hogy ki kell használni minden percet a következő napokban, ugyanis
nincs rá garancia, hogy valaha is látunk még versenyt a Paul Ricard-on.
Noha a "Grand Prix" őshazájáról van szó, és Ocon elmondása alapján az F1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali szerint is megérdemel Franciaország egy versenyhétvégét, a 2023-as helyszín még bizonytalan. Egyes források szerint Nizzába költözhet át a Francia Nagydíj, de az is elképzelhető, hogy felváltva fog szerepelni más helyszínekkel a jövőben, így néhány évente mégis visszatérne Le Castellet-be a mezőny. Egyelőre azonban koncentráljunk a mostani versenyhétvégére, és bízzunk abban, hogy egy újabb emlékezetes Francia Nagydíjat láthatunk, tele komoly izgalmakkal – az előjelek alapján joggal reménykedhetünk ezekben.