A Mercedes alighanem hozta az elvárhatót az Olasz Nagydíjon, annál nem többet és nem is kevesebbet. George Russell a harmadik helyen ért célba Max Verstappen és Charles Leclerc mögött, míg a mezőny végéről felzárkózó Lewis Hamilton az ötödik lett, megelőzve az elején küszködő és rossz taktikán lévő Sergio Pérezt.
Az ifjabbik brit pilótát a címvédő viszonylag hamar megelőzte, és bár néhány körig még DRS-távolságban maradt, utána leszakadt tőle, és onnantól kezdve lényegében légüres térben autózott a biztonsági autó beküldéséig. Russell elismerte, hogy a Red Bull mellett a Ferraritól is messze voltak, és ez utóbbi meglepte őket.
Igazán különleges érzés Monzában dobogóra állni, ez ott van a pilóták bakancslistáján
– nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Kissé libabőrös voltam odafent. A verseny meglehetősen eseménytelenül alakult, és egyértelműen nem ez volt a legerősebb futamunk az idei szezonban. Az autó nem muzsikált jól, a pénteki első szabadedzés után jelentős teljesítményt vesztettünk, és nem igazán tudjuk, hogy miért. A Ferrari tempója meglepett minket. Arra számítottunk, hogy Max és a Red Bull versenyképes lesz, és ez így is történt ugyanúgy, mint Spában, ám a Ferrarin meglepődtünk. Emiatt nem nagyon tudtunk harcolni a második helyért.”
Russell a futam elején még úgy-ahogy tartotta magát, ám egyetlen tervezett kiállása után még jobban lemaradt az élen álló kettőstől. A 24 éves versenyző ekkor nem is igazán élvezte a vezetést, de sikerként könyveli el, hogy ilyen körülmények között is felállhatott a dobogóra.
„Mindegyik abroncson nehéz volt, de visszatekintve a lágy gumis etapomon voltam a legversenyképesebb – fogalmazott. – Mondhatni, az első húsz körben karnyújtásnyira voltam a Red Bulltól és a Ferraritól. A keményeken megpróbáltam valami mást, de nem bizonyult versenyképesnek, és nem volt élvezetes a vezetés. Csak próbáltam hazahozni a kocsit, mert nagyon a határon volt, és rengeteg hibát idézett elő. Nem annyira mókás, amikor az ember nem igazán tud a gumikra támaszkodni és hajtani az autót. Azonban, ahogyan a levezető köröm alatt is mondtam a rádióban, akkor is dobogóra állunk, amikor gyors a kocsi, és akkor is, amikor nincs meg a tempónk.
A pozitív oldalát nézzük a dolognak.”
Persze Russellnek valójában nem volt nehéz dolga, hiszen a három dobogós versenyző csapattársa egyaránt a mezőny közepéről vagy a végéről kezdte a futamot. Hamilton az utolsó előtti pozícióból indult, de ha nem is olyan mértékben, mint a Ferrari és a Red Bull, a Mercedes is kiemelkedik a mezőnyből, ezért borítékolható volt, hogy ha nincs semmi probléma, akkor az első hatban fog végezni. Ez végül így is lett, ráadásul a küszködő és rossz taktikán lévő Pérezt is sikerült megelőznie, így az ötödik helyen látta meg a kockás zászlót.
„Jó verseny volt, nem számítottam erre [az eredményre] – kezdte a hétszeres világbajnok. – A srácok azt mondták, hogy a negyedik és a hatodik hely között bármi lehetséges. Ilyenkor ez mindig túlzásnak tűnik, de nagyon élveztem. Az elején szenvedtem a nehéz autóval és a gumikkal a többiek mögött. Az első kanyarban próbáltam elkerülni az ütközést, és beragadtam az Alpha Tauri mögé. Ugyanakkor hálás vagyok, hogy felzárkóztam, és megszereztem ezeket a pontokat. A végén szerintem ketten is frissebb gumikon voltak mögöttem, úgyhogy örülök, hogy így ért véget [a verseny].”
A futam első pillanataiban Hamiltonnak nyilvánvalóan figyelnie kellett, hogy a mezőny legvégén ne keveredjen bele semmilyen incidensbe. Ez elmondása szerint sikerült is neki, de autója így is megrongálódott.
Nem emlékszem, hogy összeértem volna valakivel, mert elkerültem az üt6közést, de valami egyértelműen megsérült [a kocsin]
– magyarázta. – Szerintem másik autóról származó törmeléket szedtem össze. Nem tudom [hogy ez befolyásolta-e a tempómat], de nem volt jó érzés.”
Toto Wolff mindkét pilótájával elégedett volt, és szerinte a körülmények ismeretében nem lehetett ennél többet kihozni a versenyből. „Ez a pálya nem fekszik nekünk, a harmadikok voltunk az erősorrendben, szóval a harmadik és az ötödik hellyel vélhetően kihoztuk a maximumot [a futamból]” – jelentette ki a Mercedes csapatfőnöke.
Az osztrák üzletembert az utolsó körökről is megkérdezték. Mint ismert, Daniel Ricciardo autója megállt, aminek következtében beküldték a biztonsági autót, után pedig nem tudták érdemben újraindítani a versenyt. Wolff csak minimális mértékben bírálta a döntést, és megjegyezte, hogy a tavalyi Abu-dzabi Nagydíj végén is hasonló módon kellett volna eljárni, amikor az utolsó körre elengedték a mezőnyt, és ez Hamilton világbajnoki címébe került.
A versenyirányítás döntéseit mindig kritizálni fogják
– válaszolta. – Ezúttal betartották a szabályokat. George-ot talán egy körrel korábban is elengedhették volna, de legalább követték az előírásokat, és elfogadták, hogy a futam a biztonsági autó alatt ér véget. Ennek így kell, illetve kellett volna működnie.”