Start of the Formula 1 Austrian Grand Prix at Red Bull Ring in Spielberg, Austria on July 10, 2022. (Photo by Jakub Porzycki/NurPhoto) (Photo by Jakub Porzycki / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Vágólapra másolva!
Az FIA hivatalosan is elfogadta a 2026-ban bemutatkozó új F1-es motorformulát. Ennek köszönhetően hamarosan a Porsche csatlakozása is teljesen biztossá válhat.
Pont került az F1 hosszú ideje húzódó tárgyalássorozatának végére, és véglegesítették a 2026-os motorszabályokat. Pontosabban a RacingNews365.com értesülései szerint a megállapodás már hetek óta megszületett, de most a Motorsport Világtanács is ratifikálta a tervezetet, így most a részleteket is nyilvánosságra hozták.
Az FIA bejelentette, hogy elfogadták a 2026-os motorszabályzatot Forrás: AFP/Miguel Medina
Ahogyan arra számítani lehetett, az erőforrás felépítése nem változik meg alapjaiban, de részleteiben sok szempontból módosulni fog. Az egyik legfontosabb, hogy az előzetes híreknek megfelelően az MGU-H-t többé nem fogják használni. A módosított MGU-K viszont háromszor akkora teljesítményre lesz képes, mint a mostani változat. Az elektromos teljesítmény pedig összességében 350 kW-ra, vagyis 476 lóerőre fog nőni.
A motor teljesítménye összesen több mint 1000 lóerő lesz.
A másik fontos változás az üzemanyagot érinti, amely 2026-tól kezdve száz százalékban fenntartható lesz, mivel az előállításhoz ugyanannyi szén-dioxidot fognak elhasználni, mint amennyit kibocsát. Ráadásul az autók immáron feleannyi üzemanyagot fognak fogyasztani, mint a 2013-as kocsik. Emellett fontos megemlíteni, hogy ezt az üzemanyagot akár utcai autókban is használhatják, ami új gyártók számára is vonzóvá teheti a sportágat.
Az FIA emellett igyekszik még költséghatékonyabbá tenni a sportágat, és korlátozni fogják a felhasználható tesztpadok számát, valamint a fejlesztésre szánt időt. A legfontosabb újítás pedig az erőforrást érintő költségplafon: ennek értelmében 2022 és 2025 között a gyártók évente legfeljebb 95 millió dollárt költhetnek el az új erőforrásra,
2026-tól pedig maximum 130 milliót annak továbbfejlesztésére.
„Az erőforrásokat érintő fejlett technológia, valamint a fenntartható szintetikus üzemanyag bevezetése összhangban van azzal a célkitűzéssel, hogy előnyöket biztosítsunk a közúti autósok számára, és teljesítsük a 2030-ra kitűzött célunkat a nettó karbonsemlegességet illetően – nyilatkozta Mohammed bin Szulajm, az FIA elnöke. – A Forma-1 jelenleg nagymértékben növekszik, és biztosak vagyunk benne, hogy ezek a szabályok építeni fognak a 2022-es módosításaink által hozott izgalmakra.”
Hamarosan hivatalossá válhat a Porsche csatlakozása Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christoph Schmidt
A szabályok elfogadása szinte biztosan azt jelenti, hogy a Volkswagen csoport csatlakozik a Forma-1 mezőnyéhez. Különösen a Porsche áll közel ehhez, hiszen a stuttgarti márka nemrég újabb jelét adta annak, hogy hamarosan érkezik a bejelentés. Az Audi szintén beszállhat, és ha nem is feltétlenül 2026-tól, de később akár más gyártók is elkezdhetnek kacsintgatni a sorozat felé.
Az Európa-bajnokságok történetében az első selejtező mérkőzést Magyarország játszotta. Az 1960-os torna előtt 1958. szeptember 28-án a Szovjetunió vendégeként 3-1-re kapott ki válogatottunk, és miután szinte napra pontosan egy évvel később 1959. szeptember 27-én a visszavágón Budapesten a később aranyérmes szovjetek 1-0-ra nyertek, így az első Eb-ről úgy maradt le válogatottunk, hogy mindössze egy gólt ért el, azt Göröcs János jegyzi.