Élő:

Az eső és a történelem a rekordra hajtó Verstappenék legnagyobb ellenfele

Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Max Verstappen, Red Bull, Ausztrál Nagydíj 2022, futam
Ferrari's Monegasque driver Charles Leclerc (R) followed by Red Bull's Dutch driver Max Verstappen take a corner during the 2022 Formula One Australian Grand Prix at the Albert Park Circuit in Melbourne on April 10, 2022. (Photo by Paul Crock / AFP) / -- IMAGE RESTRICTED TO EDITORIAL USE - STRICTLY NO COMMERCIAL USE --
Vágólapra másolva!
Két hét szünet után az Ausztrál Nagydíjjal folytatódik a 2023-as Forma–1-es szezon, mielőtt a mezőny elvonul a négyhetes tavaszi szünetre. Az első két versenyhétvégéhez hasonlóan a melbourne-it is a Red Bull várja topfavoritként, de ha valamikor, akkor most lehet valóban veszélyes az energiaitalosokra a fogadkozó Ferrari, a Mercedes és az Aston Martin is. Futamelőzetes.

A Williams 1992-ben és a Mercedes 2019-ben. A Forma–1 történetében ez a két alkalom volt, amikor egy csapat az év első három futamán egyaránt kettős győzelmet szerzett. Ehhez az illusztris társasághoz csatlakozhat 2023-ban a Red Bull, amely a bahreini és a szaúd-arábiai versenyhétvégén a maximálisan megszerezhető 88 pontból 87-et begyűjtött.

A kétszeres világbajnok Max Verstappennek azonban finoman szólva sem Ausztrália a legeredményesebb helyszíne, ráadásul

még mindig nyögi a Dzsidda előtt elszenvedett betegségének utóhatásait,

ami elmondása szerint Szaúd-Arábiában komoly befolyással volt a teljesítményére.

Idén 26. alkalommal versenyez az 5278 méter hosszú melbourne-i pályán a Forma–1 mezőnye Forrás: Mercedes

Tavaly Melbourne azon kevés helyek közé tartozott, ahol a Ferrari látványosan jobb volt a Red Bullnál, Verstappennek pedig a második helyéről is le kellett mondania az üzemanyagrendszer problémája miatt.

A több gyors kanyart tartalmazó pálya nagyszerű, olyan, amelyen szeretek vezetni, így remélhetőleg jó versenyünk lesz ezen a hétvégén" – nyilatkozta Verstappen a hétvége előtt, aki sorozatban az egyéni rekordot jelentő, 22. futamán szerezhet pontot vasárnap, egyben karrierje 80. dobogós helyezéséért küzd.

Tavaly Verstappen a kiesésééig is csak Charles Leclerc hátát nézte Melbourne-ben Forrás: AFP/Paul Crock

A története 350. versenyhétvégéjére készülő Red Bull ellen szól, hogy még egyik pilótájuk sem nyert Melbourne-ben, ráadásul a csapat utolsó sikeréig is 2011-ig kell visszamennünk az időben. Verstappen azonban az idei szezon előtt még Bahreinben sem nyert sosem, ott pedig megtörte az átkot, így Ausztráliában is meglehet az első győzelem.

A holland számára ez lehetne a 23. különböző pálya, ahol a dobogó tetejére áll – ennyi helyszínen csak Lewis Hamiltonnak (31) és Michael Schumachernek (23) sikerült korábban nyernie.

Csapattársának, Sergio Péreznek jobbak lehetnek a friss ausztráliai emlékei, hiszen tavaly az év során az első dobogóját szerezve másodikként zárt itt. Ráadásul míg a mexikói tavaly két, kudarccal zárult hétvége után érkezett Melbourne-be, addig idén sokkal magabiztosabban várhatja a versenyt.
„Nagyon büszke voltam a csapatra a Dzsiddában nyújtott teljesítményünkért.

De még csak két futamon vagyunk a szezonban, és tovább kell küzdenünk annak érdekében, hogy folytassuk ezt a nagyszerű szezonkezdetet. A bahreini és a szaúd-arábiai nagyon különböző pályák egymáshoz képest, de

Szórakoztatóan indult 2023, de ez nem számít, ha nem tartjuk fenn a magas színvonalat" – mondta el a várakozásait Pérez.

Tavaly Pérez Melbourne-ben pezsgőzhetett először, idén viszont már kétszer is megtehette ezt Forrás: AFP/William West

A Ferrari-drukkerek az évnek úgy vágtak neki, hogy már csak két dobogós helyezés kell ahhoz, hogy a csapat történetében meglegyen a 800. pódium is. Arra azonban nem sokan számítottak az új csapatfőnök érkezése után, hogy még Melbourne előtt is 798 dobogóval fog állni a Scuderia. Charles Leclerc esetében ez főleg a balszerencsének köszönhető, hiszen a monacóit egy műszaki hiba, majd egy annak köszönhető büntetés gátolta meg a dobogóban, ám az egészséges autóval köröző Carlos Sainz esetében nincs magyarázat a kudarcra. Pontosabban van: nem elég jó a Ferrari ahhoz, hogy a második számú erőnek lehessen tekinteni. A magát topformában érző spanyol pilóta ezen szeretne javítani.

amely az első két nagydíjon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeinket. A középtávú cél pedig az SF-23 fejlesztése olyan frissítésekkel, amelyek célja az általunk azonosított gyenge pontok kijavítása" – mondta Sainz, aki tavaly a második körben kiesett Melbourne-ben, és annak ellenére imádja a pályát, hogy még sosem végzett a 8. helynél előrébb itt.

Carlos Sainz tavaly a verseny nagy részét a bokszból nézte végig Forrás: AFP/Simon Baker

Tavaly Leclerc élete eddigi egyetlen Grand Slam-ét érte el Ausztráliában, azaz a pole-ból indulva úgy ért el rajt-cél győzelmet, hogy a leggyorsabb kört is ő futotta meg. Idén erre jóval kisebb esélye van, annak ellenére, hogy az elmúlt két hétvégén még nem igazán láthattuk, mire is képes a monacói az idei Ferrarival.
„Tudjuk, hogy nagyon sok dolgunk van, de világos elképzelésünk van arról is, hogy mire van szükség – mondta Leclerc a hétvégét megelőző sajtótájékoztatón, aki bízik abban, hogy a Kínai Nagydíj eltörlése miatt meghosszabbított tavaszi szünet után erősebben tér vissza a csapata. – Amint láttuk, az autó versenyképes a kvalifikáción, míg a versenyen veszítünk a teljesítményünkből, mert az autó érzékeny a külső körülmények változására.

Charles Leclerc-nek idén eddig nem sok lehetősége volt bizonyítani Forrás: NurPhoto via AFP/Gongora/NurPhoto/Gongora

A Mercedes a Ferrarihoz hasonló cipőben járt az eddigi szezonban, de Szaúd-Arábiában úgy tűnt, valamelyest az olasz rivális előtt jár. A dobogó eddig sem George Russellnek, sem Lewis Hamiltonnak nem volt reálisan elérhető (noha a fiatalabbik brit Dzsiddában néhány óráig magának érezhette a harmadik helyet), de a tavalyi melbourne-i formájuk alapján Ausztráliában eséllyel pályáznak egy top 3-as helyezésre. Ráadásul Russell itt szerezte az első mercedeses dobogóját, a héten a szerződéshosszabbításáról is kérdezett Hamilton pedig (hotversenyben) egyéni rekordot jelentő 8 alkalommal indulhatott az Albert Park pole-jából, így mindketten jó érzésekkel utazhattak a szigetországba.

„A Szaúd-Arábiában tapasztalt fejlődés biztató volt. Maximalizáltuk a rendelkezésünkre álló csomagot, és szereztünk jó néhány pontot. Ennél is fontosabb, hogy

Az Albert Park egy olyan pálya, amely egyedülálló tulajdonságokkal rendelkezik, és keményen kell dolgoznunk, hogy alkalmazkodjunk a W14-gyel hozzá – nyilatkozta a csapatfőnök, Toto Wolff. – Lépésről lépésre kell haladnunk, és addig nem fogunk igazán örülni, amíg nem látjuk, hogy a teljesítmény a pályán lévő köridőkben is látható. A Red Bull mögött szoros a sorrend, a kis különbségek nagy hatással vannak a megszerzett pontokra. Továbbra is jelentős a szakadék az élmezőnyhöz képest, és végső soron ez az, amit szeretnénk csökkenteni."

A dzsiddai eredményére építkezve a dobogóért harcolhat a Mercedes Forrás: Anadolu Agency via AFP/2023 Anadolu Agency/Ayman Yaqoob

Aki eddig a Red Bull mellett a Ferrari és a Mercedes dobogós helyezéseit megakadályozta, nem más, mint Fernando Alonso. A kétszeres világbajnok Dzsiddában karrierje során 100. alkalommal pezsgőzhetett, és főleg neki voltak köszönhetőek az elmúlt két hétvége izgalmai.

Vasárnap történelmi, 18. alkalommal állhat rajthoz Ausztráliában, napra pontosan 17 évvel azután, hogy eddigi egyetlen győzelmét szerezte ezen a pályán.

Azóta viszont talán a mostani a legnagyobb esély arra, hogy ismét a dobogó tetejére álljon Melbourne-ben, amivel az elmúlt 53 év legidősebb F1-es futamgyőztese lenne – ezért pedig az egész világon szurkolnak, köztük a világelső teniszező honfitárs, Carlos Alcaraz is.

Bakuban és Imolában megláthatjuk majd, hogy a csapatok alkatrészcseréi mit eredményeznek az autókban, és talán ez megváltoztatja azt is, hogy ki mennyire érzi magát versenyképesnek. Szóval várjunk még, és majd meglátjuk – fogalmazott óvatosan az Aston Martin pilótája. – Jelen pillanatban természetesen rendkívül elégedettek vagyunk az autó teljesítményével, ami a vártnál jobb volt, különösen Dzsiddában volt kellemes meglepetés. Szóval

Alonso legutóbb 10 évvel ezelőtt állt sorozatban három futam után is a dobogón Forrás: AFP/Ben Stansall

A már említett hármason kívül Valtteri Bottas az egyetlen a jelenlegi mezőnyből, aki nyert már Ausztrál Nagydíjat. A finn tavaly is egy kiváló bahreini és egy szörnyű szaúdi verseny után érkezett Melbourne-be, és

az Alfa Romeóban idén is a középmezőny legjobbja lehet, azaz az Alpine-nal, és akár Lance Stroll-lal értékes pontokért harcolhat.

Ám van még egy csapat, amelyik komoly meglepetést ígér: a McLaren. A wokingiak pocsékul kezdték a szezont, ám az elmúlt két hétben komoly változásokat hoztak a vezetőségben és az autóban, és nagyon fogadkoznak. Ráadásul a 2022-es eredménysor alapján is reménykedhet a csapat, hiszen ott is két gyenge ázsiai hétvége után szerzett 5-6. helyet Ausztráliában. Az ottanihoz képest Lando Norris csapattársa immáron Oscar Piastri, aki harmadik ausztrál pilótaként versenyezhet hazai pályán, és az eddigi kettő közül az egyik, Mark Webber a menedzsereként leszögezte, hogy Piastri nagyon eltökélten áll a mostani hétvégéhez.

Piastri odahaza szerezné meg az első F1-es pontjait Forrás: NurPhoto via AFP/Alex GallI/LiveMedia/NurPhoto/Alex Galli

A melbourne-i nagydíjhétvégére túl sok változtatást nem eszközölt az F1 vezetése, a pálya szinte semmit nem módosult tavalyhoz képest. Az egyetlen említésre méltó változás, hogy

bevezettek egy negyedik DRS-zónát – amit a tavalyi pénteki szabadedzéseken már teszteltek – a több előzési lehetőség érdekében,

emellett ugyanis csak a bokszutca kijáratát keskenyítették le egy kicsit. Ami még fontos, hogy az év eddigi két startjánál problémát okozó rajtockákat 20 cm-rel szélesítették, így kisebb eséllyel kapnak büntetést a versenyzők rossz beállás miatt.

Ami azonban szinte biztosan más lesz a szigetországban megszokotthoz képest, az az időjárás. Hiába van Ausztráliában ősz eleje, szinte mindig ragyogó napsütés fogadja a mezőnyt, ám idén

a második és a harmadik szabadedzés során is nagy valószínűsége van az esőnek,

ráadásul az előrejelzés szerint a szél is erős lesz ezekben a szakaszokban. Ugyanakkor a csütörtöki adatok alapján az időmérőt és a futamot várhatóan száraz időben rendezik meg, a 20 fok alatti hőmérséklet viszont így is nagyban befolyásolhatja a gumikezelést, és ezáltal az erőviszonyokat.

A Red Bull eredménytelen ausztráliai közelmúltja mellett pedig elsősorban ez az, amiben a riválisok reménykedhetnek, ha meg akarják akadályozni Verstappen és Pérez újabb elképesztő fölényét.

Az Ausztrál Nagydíj programja (az időpontok magyar idő szerint értendőek):

  • 1. szabadedzés: péntek 03:30-04:30
  • 2. szabadedzés: péntek 07:00-08:00
  • 3. szabadedzés: szombat 03:30-04:30
  • időmérő: szombat 07:00-08:00
  • verseny: vasárnap 07:00-
Helyezés Versenyző Csapat Pont
1. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing 393
2. Lando Norris McLaren F1 Team 331
3. Charles Leclerc Scuderia Ferrari 307
4. Oscar Piastri McLaren F1 Team 262
5. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari 246
6. George Russell Mercedes-AMG 192
7. Lewis Hamilton Mercedes-AMG 191
8. Sergio Pérez Oracle Red Bull Racing 149
9. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team 62
10. Nico Hülkenberg MoneyGram Haas F1 Team 31
Teljes lista
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!