A Williams 1992-ben és a Mercedes 2019-ben. A Forma–1 történetében ez a két alkalom volt, amikor egy csapat az év első három futamán egyaránt kettős győzelmet szerzett. Ehhez az illusztris társasághoz csatlakozhat 2023-ban a Red Bull, amely a bahreini és a szaúd-arábiai versenyhétvégén a maximálisan megszerezhető 88 pontból 87-et begyűjtött.
A kétszeres világbajnok Max Verstappennek azonban finoman szólva sem Ausztrália a legeredményesebb helyszíne, ráadásul
még mindig nyögi a Dzsidda előtt elszenvedett betegségének utóhatásait,
ami elmondása szerint Szaúd-Arábiában komoly befolyással volt a teljesítményére.
Tavaly Melbourne azon kevés helyek közé tartozott, ahol a Ferrari látványosan jobb volt a Red Bullnál, Verstappennek pedig a második helyéről is le kellett mondania az üzemanyagrendszer problémája miatt.
Alig várom, hogy újra Ausztráliában versenyezzünk, noha versenyzési szempontból ez nem volt túl kedves hozzánk az elmúlt években.
A több gyors kanyart tartalmazó pálya nagyszerű, olyan, amelyen szeretek vezetni, így remélhetőleg jó versenyünk lesz ezen a hétvégén" – nyilatkozta Verstappen a hétvége előtt, aki sorozatban az egyéni rekordot jelentő, 22. futamán szerezhet pontot vasárnap, egyben karrierje 80. dobogós helyezéséért küzd.
A története 350. versenyhétvégéjére készülő Red Bull ellen szól, hogy még egyik pilótájuk sem nyert Melbourne-ben, ráadásul a csapat utolsó sikeréig is 2011-ig kell visszamennünk az időben. Verstappen azonban az idei szezon előtt még Bahreinben sem nyert sosem, ott pedig megtörte az átkot, így Ausztráliában is meglehet az első győzelem.
A holland számára ez lehetne a 23. különböző pálya, ahol a dobogó tetejére áll – ennyi helyszínen csak Lewis Hamiltonnak (31) és Michael Schumachernek (23) sikerült korábban nyernie.
Csapattársának, Sergio Péreznek jobbak lehetnek a friss ausztráliai emlékei, hiszen tavaly az év során az első dobogóját szerezve másodikként zárt itt. Ráadásul míg a mexikói tavaly két, kudarccal zárult hétvége után érkezett Melbourne-be, addig idén sokkal magabiztosabban várhatja a versenyt.
„Nagyon büszke voltam a csapatra a Dzsiddában nyújtott teljesítményünkért.
Teljes hétvégém volt, és ez volt az egyik célom ebben a szezonban, hogy mindhárom napon jól tudjak teljesíteni.
De még csak két futamon vagyunk a szezonban, és tovább kell küzdenünk annak érdekében, hogy folytassuk ezt a nagyszerű szezonkezdetet. A bahreini és a szaúd-arábiai nagyon különböző pályák egymáshoz képest, de
Ausztrália újabb kihívást jelent számunkra és az autó számára. Nagy a tempónk, és keményen dolgozunk együtt azért, hogy megbizonyosodjunk a megbízhatóságunkról is.
Szórakoztatóan indult 2023, de ez nem számít, ha nem tartjuk fenn a magas színvonalat" – mondta el a várakozásait Pérez.
A Ferrari-drukkerek az évnek úgy vágtak neki, hogy már csak két dobogós helyezés kell ahhoz, hogy a csapat történetében meglegyen a 800. pódium is. Arra azonban nem sokan számítottak az új csapatfőnök érkezése után, hogy még Melbourne előtt is 798 dobogóval fog állni a Scuderia. Charles Leclerc esetében ez főleg a balszerencsének köszönhető, hiszen a monacóit egy műszaki hiba, majd egy annak köszönhető büntetés gátolta meg a dobogóban, ám az egészséges autóval köröző Carlos Sainz esetében nincs magyarázat a kudarcra. Pontosabban van: nem elég jó a Ferrari ahhoz, hogy a második számú erőnek lehessen tekinteni. A magát topformában érző spanyol pilóta ezen szeretne javítani.
A cél ezen a hétvégén az, hogy megtaláljuk a megfelelő kompromisszumot az eddig elég jó időmérős teljesítményünk és a versenytempónk között,
amely az első két nagydíjon nem váltotta be a hozzá fűzött reményeinket. A középtávú cél pedig az SF-23 fejlesztése olyan frissítésekkel, amelyek célja az általunk azonosított gyenge pontok kijavítása" – mondta Sainz, aki tavaly a második körben kiesett Melbourne-ben, és annak ellenére imádja a pályát, hogy még sosem végzett a 8. helynél előrébb itt.
Tavaly Leclerc élete eddigi egyetlen Grand Slam-ét érte el Ausztráliában, azaz a pole-ból indulva úgy ért el rajt-cél győzelmet, hogy a leggyorsabb kört is ő futotta meg. Idén erre jóval kisebb esélye van, annak ellenére, hogy az elmúlt két hétvégén még nem igazán láthattuk, mire is képes a monacói az idei Ferrarival.
„Tudjuk, hogy nagyon sok dolgunk van, de világos elképzelésünk van arról is, hogy mire van szükség – mondta Leclerc a hétvégét megelőző sajtótájékoztatón, aki bízik abban, hogy a Kínai Nagydíj eltörlése miatt meghosszabbított tavaszi szünet után erősebben tér vissza a csapata. – Amint láttuk, az autó versenyképes a kvalifikáción, míg a versenyen veszítünk a teljesítményünkből, mert az autó érzékeny a külső körülmények változására.
A csapat motivált és elszánt a harcra, de még hosszú út áll előttünk ebben a szezonban."
A Mercedes a Ferrarihoz hasonló cipőben járt az eddigi szezonban, de Szaúd-Arábiában úgy tűnt, valamelyest az olasz rivális előtt jár. A dobogó eddig sem George Russellnek, sem Lewis Hamiltonnak nem volt reálisan elérhető (noha a fiatalabbik brit Dzsiddában néhány óráig magának érezhette a harmadik helyet), de a tavalyi melbourne-i formájuk alapján Ausztráliában eséllyel pályáznak egy top 3-as helyezésre. Ráadásul Russell itt szerezte az első mercedeses dobogóját, a héten a szerződéshosszabbításáról is kérdezett Hamilton pedig (hotversenyben) egyéni rekordot jelentő 8 alkalommal indulhatott az Albert Park pole-jából, így mindketten jó érzésekkel utazhattak a szigetországba.
„A Szaúd-Arábiában tapasztalt fejlődés biztató volt. Maximalizáltuk a rendelkezésünkre álló csomagot, és szereztünk jó néhány pontot. Ennél is fontosabb, hogy
egyre többet tanultunk és értettünk meg a W14-ről és a fejlesztési irányunkról. A bázison mindenki keményen dolgozott, hogy ezeket a tanulságokat jó teljesítményre fordítsa: a jelek, amiket a gyárban látunk, ígéretesek.
Az Albert Park egy olyan pálya, amely egyedülálló tulajdonságokkal rendelkezik, és keményen kell dolgoznunk, hogy alkalmazkodjunk a W14-gyel hozzá – nyilatkozta a csapatfőnök, Toto Wolff. – Lépésről lépésre kell haladnunk, és addig nem fogunk igazán örülni, amíg nem látjuk, hogy a teljesítmény a pályán lévő köridőkben is látható. A Red Bull mögött szoros a sorrend, a kis különbségek nagy hatással vannak a megszerzett pontokra. Továbbra is jelentős a szakadék az élmezőnyhöz képest, és végső soron ez az, amit szeretnénk csökkenteni."
Aki eddig a Red Bull mellett a Ferrari és a Mercedes dobogós helyezéseit megakadályozta, nem más, mint Fernando Alonso. A kétszeres világbajnok Dzsiddában karrierje során 100. alkalommal pezsgőzhetett, és főleg neki voltak köszönhetőek az elmúlt két hétvége izgalmai.
Vasárnap történelmi, 18. alkalommal állhat rajthoz Ausztráliában, napra pontosan 17 évvel azután, hogy eddigi egyetlen győzelmét szerezte ezen a pályán.
Azóta viszont talán a mostani a legnagyobb esély arra, hogy ismét a dobogó tetejére álljon Melbourne-ben, amivel az elmúlt 53 év legidősebb F1-es futamgyőztese lenne – ezért pedig az egész világon szurkolnak, köztük a világelső teniszező honfitárs, Carlos Alcaraz is.
Attól, hogy Bahreinben és Szaúd-Arábiában gyorsak voltunk, még nem biztos, hogy mindenhol azok leszünk.
Bakuban és Imolában megláthatjuk majd, hogy a csapatok alkatrészcseréi mit eredményeznek az autókban, és talán ez megváltoztatja azt is, hogy ki mennyire érzi magát versenyképesnek. Szóval várjunk még, és majd meglátjuk – fogalmazott óvatosan az Aston Martin pilótája. – Jelen pillanatban természetesen rendkívül elégedettek vagyunk az autó teljesítményével, ami a vártnál jobb volt, különösen Dzsiddában volt kellemes meglepetés. Szóval
elég magabiztosan érkeztünk ide [Ausztráliába], de mint mondtam, mostantól jönnek a fejlesztések, úgyhogy nem biztos, hogy tudjuk tartani ezt a tempóelőnyt."
A már említett hármason kívül Valtteri Bottas az egyetlen a jelenlegi mezőnyből, aki nyert már Ausztrál Nagydíjat. A finn tavaly is egy kiváló bahreini és egy szörnyű szaúdi verseny után érkezett Melbourne-be, és
az Alfa Romeóban idén is a középmezőny legjobbja lehet, azaz az Alpine-nal, és akár Lance Stroll-lal értékes pontokért harcolhat.
Ám van még egy csapat, amelyik komoly meglepetést ígér: a McLaren. A wokingiak pocsékul kezdték a szezont, ám az elmúlt két hétben komoly változásokat hoztak a vezetőségben és az autóban, és nagyon fogadkoznak. Ráadásul a 2022-es eredménysor alapján is reménykedhet a csapat, hiszen ott is két gyenge ázsiai hétvége után szerzett 5-6. helyet Ausztráliában. Az ottanihoz képest Lando Norris csapattársa immáron Oscar Piastri, aki harmadik ausztrál pilótaként versenyezhet hazai pályán, és az eddigi kettő közül az egyik, Mark Webber a menedzsereként leszögezte, hogy Piastri nagyon eltökélten áll a mostani hétvégéhez.
A melbourne-i nagydíjhétvégére túl sok változtatást nem eszközölt az F1 vezetése, a pálya szinte semmit nem módosult tavalyhoz képest. Az egyetlen említésre méltó változás, hogy
bevezettek egy negyedik DRS-zónát – amit a tavalyi pénteki szabadedzéseken már teszteltek – a több előzési lehetőség érdekében,
emellett ugyanis csak a bokszutca kijáratát keskenyítették le egy kicsit. Ami még fontos, hogy az év eddigi két startjánál problémát okozó rajtockákat 20 cm-rel szélesítették, így kisebb eséllyel kapnak büntetést a versenyzők rossz beállás miatt.
Ami azonban szinte biztosan más lesz a szigetországban megszokotthoz képest, az az időjárás. Hiába van Ausztráliában ősz eleje, szinte mindig ragyogó napsütés fogadja a mezőnyt, ám idén
a második és a harmadik szabadedzés során is nagy valószínűsége van az esőnek,
ráadásul az előrejelzés szerint a szél is erős lesz ezekben a szakaszokban. Ugyanakkor a csütörtöki adatok alapján az időmérőt és a futamot várhatóan száraz időben rendezik meg, a 20 fok alatti hőmérséklet viszont így is nagyban befolyásolhatja a gumikezelést, és ezáltal az erőviszonyokat.
A Red Bull eredménytelen ausztráliai közelmúltja mellett pedig elsősorban ez az, amiben a riválisok reménykedhetnek, ha meg akarják akadályozni Verstappen és Pérez újabb elképesztő fölényét.
Az Ausztrál Nagydíj programja (az időpontok magyar idő szerint értendőek):
Helyezés | Versenyző | Csapat | Pont |
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Oracle Red Bull Racing | 393 |
2. | Lando Norris | McLaren F1 Team | 331 |
3. | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 307 |
4. | Oscar Piastri | McLaren F1 Team | 262 |
5. | Carlos Sainz Jr. | Scuderia Ferrari | 246 |
6. | George Russell | Mercedes-AMG | 192 |
7. | Lewis Hamilton | Mercedes-AMG | 191 |
8. | Sergio Pérez | Oracle Red Bull Racing | 149 |
9. | Fernando Alonso | Aston Martin Aramco F1 Team | 62 |
10. | Nico Hülkenberg | MoneyGram Haas F1 Team | 31 |