Vágólapra másolva!
A klasszikus mesén most annyiban módosítanunk kell, hogy az aranyhalat nem dobták vissza a vízbe, hanem megsütötték és megették, de hőseink kívánsága így is teljesült. S a történet tényleg mesébe illő, hiszen a két horgász, Haller Ákos és Pető Tibor másnap, múlt szombaton a luzerni világbajnokságon a magyar evezőssport első vb-aranyát is kiemelte a Rotsee-tóból.

Az említett halak, hogy még pikánsabbá tegyük a történetet, egyébként nem itt úszkáltak, hanem az egyik városi múzeum kerti halastavában. "Amikor a vb-n szegényesebb lett az étkezés, mi egyre éhesebbek lettünk. Így aztán beszereztünk egy 25 kg teherbírású dekorációs damilt, egy hatalmas horgot, és akcióba lendültünk. A mesterséges tóban 30 kék és 5 arany pisztráng keringett, s ebből az ötből kettő hamarosan a hátizsákunkba került. Az őrök szerencsére nem vettek észre bennünket. S Tibi ugyan javasolta, hogy dobjuk vissza őket és kívánjunk hármat, én azon voltam, hogy együnk egy jót, mert másnap szükségünk lesz az erőre." Haller Ákos töredelmes beismerő vallomásán túl a kétpárevezős a nagy sztorit persze másnap szolgáltatta: a sydneyi olimpia ötödik helyezettjeként, s három idei Világkupa-győzelem (München, Bécs, Sevilla) után a sportág első magyar vb-aranyérmét szerezte!

A közvélemény egyelőre még ízlelgeti ezt az elképesztő sikert, s valószínűleg nehezen tudja a helyére tenni, mert valljuk be, az evezés hazai elismertségén még van mit emelni. De mikor lehetne, ha nem most. Haller Ákosnak és Pető Tibornak mindazonáltal még be kell mutatkoznia, ezt ők is tudják, szerdán a Hotel Gellértben tartott sajtótájékoztatójukon meg is tették.

A 25 éves Haller a Démász Szegedi Vízisport Egyesület, a 20 éves Pető a Vác Városi Evezős Klub versenyzője, s 1999-től ülnek egy hajóban. Azt, hogy jó párost alkotnak, még ebben az évben vb-ötödik hely, tavaly az olimpiai ötödik hely előtt egyetemi világbajnoki cím és három Világkupa-bronz is jelezte. A luzerni vb-re Szegeden, a Maty-éren készültek, Ficsor László edzésterve alapján Dani Zsolt irányításával. A tavalyi felálláshoz, illetve beüléshez képest helyet cseréltek a hajóban, Pető lett a sztrók, a vezérevezős. "Így stabilabb lett az utazótempónk, jobban sikerültek a tempóváltások és érettebben, taktikusabban versenyeztünk" - állítják egybehangzóan. A vb előtt négy héttel a hajót is lecserélték, a megnövekedett testsúlyuk miatt az addigi német gyártmányút olaszra. Ebbe már két 105 kg-os versenyző is beülhetne, de Pető 192 centijéhez csak 94 társul, az egy centivel magasabb Haller pedig 99 kg.

Ami a gyönyörű jelen mellett a reményteljes jövőt illeti, természetesen hosszú távra terveznek, együtt maradnak, amint fogalmaztak: nemcsak szakmailag, hanem emberileg is nagyon jól kijönnek egymással. Ám az megeshet, hogy a kétpárevezős mellett beülnek egy újonnan összeálló négyes hajóba is.

Bár a vízen lehagyták a világot, az anyagi lehetőségek tekintetében messze az elit mögött kullognak. Az nem is kérdés, hogy itthon meg lehet-e élni az evezésből, mert még ezen a szinten sem. Sőt még az is megesett, hogy az edzésen a kísérő motorcsónakba a saját pénzükön kellett benzint venniük. "A britek négyese Redgraeve-vel az olimpiai felkészülésre kétmillió fontot kapott, amiről mi persze nem is álmodozunk. Mi már annak is örültünk, hogy nem busszal, hanem repülővel utaztunk ki a vb-re" - mondja Pető.

A jövő évi sevillai vb-re gyaníthatóan megint érdemes lesz befektetni két repülőjegybe.

Fábik Tibor

Korábban:

Ajánlat:

Magyar Evezős Szövetség

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!