A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
Ezüstérem
Bronzérem
HUNHámori Luca
17:22ÖkölvívásImane Khelif-Anna Hamori

Négy és fél milliárd éves a Berlin mellett talált záptojásszagú meteorit

A januárban Berlin közelében talált meteorit mintegy 4,5 milliárd éves, és az aubritok ritka osztályába tartozik a Meteoritics & Planetary Science című folyóiratban megjelent cikk alapján.

A 2024 BX1 jelű kicsiny aszteroida január 21-én Berlin közelében égett el. Darabjai a német főváros körül, Brandenburg tartomány Havelland régiójában hullottak a földre, és sokat sikerült összeszedni tudósoknak és gyűjtőknek.

A brandenburgi Ribbeck, Berge és Lietzow települések közelében egy 1,5 x 10 kilométeres területen szétszórva 202 darab, összesen 1,8 kilogramm tömegű szilánkot szedtek össze.

A meteorit a lelőhely alapján a Ribbeck nevet kapta.

Ribbeck a meteorit. Fotó: Facebook / Stephan Scholz

A vizsgálatok alapján a Ribbeck a magnéziumban és szilíciumban gazdag aubritok rendkívül ritka osztályába tartozik. A Ribbeck különleges státuszt tölt be ebben a ritka osztályban, mivel a kőzet kivételesen nagy arányban tartalmaz szilikátokat.

A kutatócsoport feltételezése szerint a Ribbeck körülbelül 4,5 milliárd éves, és a Mars és a Jupiter közötti aszteroidaövből származik.

Magyarázatot találtak a darabkák által árasztott intenzív záptojásszagra is, amelyet az ásványi anyagok és a hó, azaz az olvadás következtében keletkezett víz közötti kémiai reakció, az így keletkezett hidrogénszulfid okozott.