Magasság és rák: szörnyű összefüggésre jöttek rá a kutatók

A Rákkutatási Világalap jelentése szerint a magasabb embereknél nagyobb az esélye bizonyos rákos megbetegedések kialakulásának. A magasság és rák közötti összefüggést kimutatták a hasnyálmirigy, a vastagbél, a méh (endometrium), a petefészek, a prosztata, a vese, a bőr (melanoma) és az emlő (menopauza előtt és után) daganatos megbetegedéseinél.

A magasság és rák közötti összefüggéssel kapcsolatban az Egyesült Királyságban végzett Million Women Study megállapította, hogy az általuk vizsgált 17 rákos megbetegedés közül 15 esetében minél magasabb valaki, annál valószínűbb, hogy megbetegszik. A vizsgálat megállapította, hogy összességében minden tíz centiméteres magasságnövekedés körülbelül 16%-kal növelte a rákos megbetegedés kockázatát. Hasonló növekedést találtak a férfiaknál is, olvasható a Science Alert cikkében.

Magasság és rák
A magasság és rák összefüggéseit jól mutatja, hogy magasabb emberekben gyakrabban alakul ki vastag- és végbélrák (illusztráció)
Fotó: Science Photo Library via AFP/JULIEN TROMEUR/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Ha minden 10 000 átlagos testmagasságú (kb. 165 centiméteres) nő közül évente kb. 45 nőnél alakul ki rák, akkor minden 10 000 175 centiméter magas nő közül kb. 52 nőnél alakul ki rák. Ez mindössze hét plusz rákos megbetegedést jelent.

Tehát valójában elég kis kockázatnövekedésről van szó.

Egy másik tanulmány szerint 23 rákos megbetegedésből 22 gyakrabban fordult elő a magasabbaknál, mint az alacsonyabbaknál.

Mi lehet a magyarázat a magasság és rák kapcsolatára?

A magasság és a rák kockázata közötti kapcsolat etnikai és jövedelmi szintek között, valamint a magasságot előrejelző géneket vizsgáló tanulmányokban is megfigyelhető.

Ezek az eredmények arra utalnak, hogy a rák és a magasság közötti kapcsolatnak biológiai oka van.

Bár nem teljesen világos, hogy miért, van néhány erős elmélet.

vastagbélrák
Rákos polipok a vastagbélben
Fotó: Science Photo Library via AFP/NEMES LASZLO/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Az első ahhoz a tényhez kapcsolódik, hogy a magasabb embernek több sejtje van. Például egy magas embernek valószínűleg hosszabb a vastagbele, több sejtje van, és így több esély van a vastagbélrák kialakulására, mint egy alacsonyabb embernél.

A tudósok úgy gondolják, hogy a rák a gének károsodásának felhalmozódása révén alakul ki, amely a sejtben akkor keletkezhet, amikor az osztódik, hogy új sejteket hozzon létre.

Minél többször osztódik egy sejt, annál valószínűbb, hogy genetikai károsodás keletkezik, és átkerül az új sejtekre. Minél több károsodás halmozódik fel, annál valószínűbb, hogy rák alakul ki.

Akinek több sejt van a szervezetében, annak több sejtosztódása lesz, és így potenciálisan nagyobb az esélye annak, hogy valamelyikben rák alakul ki.

Egyes kutatások alátámasztják azt az elképzelést, hogy a több sejt az oka annak, hogy a magas embereknél gyakrabban alakul ki rák, és bizonyos mértékig magyarázatot adhat arra, hogy a férfiak miért kapnak nagyobb valószínűséggel rákot, mint a nők (mivel ők átlagosan magasabbak, mint a nők).

Szervtömeg és a rák

Nem egyértelmű azonban, hogy a magasság összefügg az összes szerv méretével (például a magasabb nőknek nagyobb a mellük vagy nagyobb a petefészkük).

Egy tanulmány ezt próbálta felmérni.

Azt találta, hogy míg a vizsgált 15 rákos megbetegedés közül nyolc esetében a szervtömeg alátámasztotta a magasság és a rák kapcsolatát, addig hét másik esetben a szervtömeg nem magyarázta a magassággal való kapcsolatot.

Érdemes megjegyezni, hogy ez a tanulmány meglehetősen korlátozott volt a szervtömegre vonatkozó adatok mennyisége miatt.

Lehetséges közös tényező

Egy másik elmélet szerint van egy közös tényező, amely az embereket magasabbá teszi, és egyben növeli a rák kockázatát.

Az egyik lehetőség az inzulinszerű növekedési faktor 1 (IGF-1) nevű hormon.

Ez a hormon segíti a gyermekek növekedését, majd felnőttkorban továbbra is fontos szerepet játszik a sejtnövekedés és a sejtosztódás irányításában.

CAR-T cell therapy for breast cancer, illustration
Mellráksejtek (rózsaszín)
Fotó: Science Photo Library via AFP/NEMES LASZLO/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Ez egy fontos funkció. A szervezetünknek új sejteket kell termelnie, amikor a régiek károsodnak vagy elöregednek. Gondoljunk csak a bőrsejtekre, amelyek leválnak, amikor egy jó testradírt használunk. Ezeket a sejteket pótolni kell, hogy bőrünk ne kopjon el.

Azonban egy jó dologból túl sokat is kaphatunk. Egyes tanulmányok szerint azoknál az embereknél, akiknek az átlagosnál magasabb az IGF-1 szintje, nagyobb a mell- vagy prosztatarák kialakulásának kockázata. De ez megint csak nem minden ráktípus esetében volt következetes megállapítás.

Valószínű, hogy mindkét magyarázat (több sejt és több IGF-1) szerepet játszik. De több kutatásra van szükség ahhoz, hogy valóban megértsük, miért lesznek magasabb emberek rákosak, és hogy ezt az információt fel lehetne-e használni a rák megelőzésére vagy akár kezelésére.

Magas vagyok, mit tegyek?

Először is, ne feledje, hogy a magasság csak nagyon kis mértékben növeli a rák kockázatát. Másodszor, mindannyian sok mindent tehetünk a rák kockázatának csökkentése érdekében, és ezek a dolgok sokkal, de sokkal nagyobb hatással vannak a rák kockázatára, mint a magasság. Odafigyelhetünk az életmódunkra.

Próbáljunk meg:

• egészségesen táplálkozni,
  • rendszeresen mozogni,
  • egészséges testsúlyt tartani,
  • óvakodni a túlzott napozástól
  • és korlátozni az alkoholfogyasztást.

És ami a legfontosabb, ne dohányozzunk!

Ha mindannyian ezeket a dolgokat tennénk, jelentősen csökkenthetnénk a rákos megbetegedések számát. Részt vehetünk rákszűrő programokban is, amelyek segítenek a mell-, méhnyak- és bélrák korai felismerésében, hogy azokat sikeresen lehessen kezelni.

Fel a fejjel! A kutatások azt is mondják, hogy ha magasabbak vagyunk, az csökkentheti a szívroham vagy a stroke kockázatát.