Szabad Nép
Pénteken délután fél háromkor hazai kohászatunk új gyáregységében zúgtak fel a gépek; több heti próbaüzemeltetés után megkezdte termelését a Sztálin Vasmű ércelőkészítő műve.
A külön gyárnak is beillő, nagyteljesítményű, korszerű ércelőkészítőmű magyar tervezők munkája alapján épült fel. Különleges automatizált berendezései - körbuktatók, aprítógépek, rázórosta, görgőrosták - mellett mindössze néhány ember irányítja a vasércosztályozását, aprítását, előkészítését. Ez az automatizált gyáregység szokatlanul nagy mennyiségű anyag mozgatására képes: három kilométer hosszúságú szállítószalagjai naponta annyi anyagot képesek szállítani, amely öt - egyenként 60 darab vasúti kocsiból álló - tehervonatot töltene meg. Az ércelőkészítőmű próbaüzemben készített alapanyagát már kipróbálták a Sztálin Vasmű nagyolvasztójában. A pormentes, nagyjából azonos nagyságú érc adagolása kevesebb kokszfogyasztást, gazdaságosabb üzemet jelent - országunknak jelentős deviza-megtakarítást.
Az üzembe helyezés legizgalmasabb percei, órái a gyár másik fontos részlegében, az érctömörítőműben foglalták le a mérnököket, gépkezelőket. Délután fél háromkor a tizenhat emeletnyi magas tömörítő csarnokban
felzúgtak az új berendezések.
Megnyitották a gázcsapokat, begyújtották a kemencét. Az előkészített elegy - a kohóba nem adagolható, eddig fel nem használt poros érc, koksz, egyéb anyagokkal keverve - az ingás, dobos keverőből lassan az "örökmozgó szalagra" terítődött. Röviddel ezután a gyújtókemence alól vörösen izzó, 1250 fokra hevített tömörítvény került ki. A kékesszürke csillagtörőben aprított tömörítvény a szalagról a mangánacéllal bélelt vagonokba hullott: útrakészen a kohó számára.
A zúgó termelőüzem lábánál gyűltek össze ezen a délutánon az építők, szerelők, akik néhány év munkája után, ma büszkén avatják fel a kohászat országos jelentőségű művét.
A kohászat évtizedes vágya teljesült a modern üzem felépülésével - mondotta ünnepi beszédében Borovszky Ambrus elvtárs, a Sztálin Vasmű igazgatója. Az ércelőkészítő és tömörítőmű munkájával zavartalan, egyenletes kohójáratot biztosíthatunk, könnyebb munkával, nyugodtabb üzemeltetéssel és több még jobb minőségű nyersvasat adhatunk a hazának. Előzetes becslés szerint évente tízezer tonna kokszot takaríthatunk meg az új mű munkájával, s a tömörített érc adagolásával évente több tízezer tonnával több nyersvasat adhatnak a kohászok.
Borovszky elvtárs külön kiemelte az új gyár korszerű az országban egyedülálló munkavédelmi és egészségügyi berendezéseit, amelyek a termelés automatizálása mellett biztonságossá, balesetmentessé teszik a munkát. Beszédében köszönetet mondott a szovjet tervezőknek, akik a legkorszerűbb elvek alapján készítették el a tömörítőmű generálterveit. Számos gépi berendezés a Szovjetunióból érkezett. A magyar tervezők, a Kohó- és Gépipari Minisztérium tervező irodái, az IPARTERV, a MÉLYÉPTERV és mások, munkájukkal méltán sorakoztak fel a szovjet szakemberek mögé.
Államunk megbecsüléseként ezen a délutánon sokan vették át munkájuk jutalmául a kormánykitüntetést, a szakma kitüntetését, amelyeket Szíjártó Lajos építésügyi miniszter és Herczeg Ferenc kohó- és gépipari miniszterhelyettes adott át. A kitüntetettek soraiban ott volt Pilter Pál főmérnök, Jákó János és Vasvári Pál tervezőmérnökök, Csendes Mihály szerelésvezető, Raábe Imre üzemvezető, Orbán József lakatos és sokan mások. Az építésben, a gépi berendezések készítésében, szerelésében részt vett 26 vállalat legjobb dolgozóinak összesen negyedmillió forint jutalmat osztottak szét.
(Tudósítónktól)