Mint arról korábban már beszámoltunk, a MusicNet a RealNetworks, az AOL Time Warner, a Warner Music, az EMI, a Bertelsmann BMG és a független Zomba Records közös vállalkozása. A MusicNet szeptember végén már átadta terjesztő partnereinek azt a technológiai platformot, amellyel másolásvédett módon, előfizetéses rendszerben terjeszthetnek digitális zenét. Október 5-től pedig 30 napra 500 tesztelőnek hozzáférhetővé tették a rendszert. A RealNetworks tervei szerint a bárki számára elérhető szolgáltatás 60 napon belül megindul.
A tesztelők szerint a kezelőprogram felületében és szolgáltatásaiban megszólalásig hasonlít arra a Napsterre, amely ellen a zeneipar közel két évig küzdött a bíróságon. A MusicNet azt állítja, a látszat csal, mivel a tesztváltozat csupán a töredékét kínálja annak, amit majd a teljes verzió fog nyújtani az internetezőknek. Mind az America Online, mind a RealNetworks olyan magas fokon kívánja saját rendszerébe integrálni az új technológiát, hogy az jelentősen meg fogja változtatni a felhasználói élményt. Az AOL ezügyben nem árult el részleteket, a RealNetworks viszont elmondta, hogy a JukeBox szoftverébe kívánja beépíteni az előfizethető szolgáltatást.
A c|net munkatársai azt tapasztalták, hogy a dalok keresését és lejátszását kezelő modul kiválóan működik. A funkció révén kereshetünk zeneszámokat előadó, cím, album, műfaj, de még a kiadás évtizede szerint is. A "stream" gomb megnyomására megkezdődik a dal lejátszása a távoli szerverről, ha pedig magára a dalra kattintunk, akkor a fájl letöltődik a gépünkre.
Általános vélemény, hogy a dalok jó minőségűek, és sokkal gyorsabban le lehet tölteni őket, mint a Napster és a MusicCity esetében. Persze ez betudható annak is, hogy egyelőre csupán néhány felhasználó lézeng a rendszerben, a globális terhelés hatására valószínűleg változni fog a sebesség. A streaming is jó minőségűnek mondható, de ideiglenesen több esetben megszakadt, ha a PC-t közben más feladatok végzésére is használták.
Más, már működő online zenei rendszerektől eltérően a dalok 30 nap után meghallgathatatlanná válnak, ha tulajdonosuk feladja a MusicNet előfizetését. A zenéket nem lehet másik számítógépre másolni, CD-re írni, vagy más eszközre - például MP3 lejátszóra - áttölteni. Elemzők szerint ez rendkívül megnehezíti majd a szolgáltatás népszerűvé válását.
Az előfizetői rendszer demonstrálásaképpen a tesztváltozat 100 letöltést, és 100 online meghallgatást (streamet) tesz lehetővé. Bármelyik lehetőséggel élünk is az egyes zeneszámok esetében, egy számláló jelzi, hogy mennyi keretünk maradt még. Az AOL, a RealNetworks és más MusicNet-partnerek maguk határozhatják majd meg, hogy ezek a számok mekkorák lesznek a valós előfizetés esetében, és a netezőknek mennyit kell ezért havonta fizetniük. Vagyis a szolgáltatást nyújtó cégek üzletpolitikáján áll vagy bukik, hogy áraikkal el tudják-e csábítani a netezőket a továbbra is rendkívül népszerű fájlcserélő hálózatoktól.
Már induláskor tetemes mennyiségű dalt lehet majd letölteni a MusicNetről, de korántsem annyit, amennyit a fájlcserélő hálózatokon lehet találni. A MusicNet ugyanis még nem szerezte meg az online jogot az összes olyan dalra, amelyet saját tulajdonosai - mármint a zenei kiadók - adtak ki, mivel ehhez egyeztetni kell a kiadók kereskedelmi szövetségével is. A szolgáltató szerint jól állnak a tárgyalások, és elképzelhető, hogy még a szolgáltatás megindulása előtt radikálisan meg fog nőni a közzétehető zenék mennyisége. De a MusicNetnek még ekkor sem lesz joga Sony Music Entertainment, a Universal Music Group és a főbb független kiadó dalainak közlésére - vagyis a teljes zenei állomány jelentős része így is hiányozni fog a palettáról. Márpedig elemzők szerint a szolgáltatás csak akkor lesz sikeres, ha a netezők egy helyen elérhetik a teljes zenei kínálatot, függetlenül attól, hogy az egyes dalokat ki adta ki.
[origo]
Korábban:
Per a Music City, a Kazaa és a Grokster ellen