Az új verzió képességeit vizsgálva készítettünk pár összehasonlító tesztet. Alapvetően két irányban elindulva végeztünk próbakódolásokat: egyrészt nagyon jó minőségű, MPEG2 kódolású VOB állományokat alakítottunk át, másrészt tv-kártya képét digitalizáltuk, és azt a félkép méretű felvételt (352x288) kódoltuk. Mindhármat (3.11-es, 4.12-es és 5.0-s verzió) kipróbáltuk viszonylag alacsony (400-500 kbps) és magasabb (1500 kbps) sebesség mellett is.
Régi tapasztalatom, hogy kis képméretű felvételeknél (320x240, 352x288, 384x288) használhatóbb, jobb képminőséget produkál a 3.11, mint a 4.12. Ez a jelenség most sem változott meg. Az 5.0-s is hajlamos alacsony átviteli arány és kis képméret mellett "zónásodni"; négyzetes területekre osztva dolgozó kodeknél a zónahatárok inkább hajlamosak erősen előtűnni, mint a 3.11-es verziónál - különösen a smooth beállításokkal készített DivX 3-hoz képest erőteljes a különbség. Teljes képmérethez közelítő anyagoknál a jelenség eltűnik; ez az 500 pixel feletti tartomány a DivX 4 és 5 világa.
Az 5-ös alap és a Pro változatát egyaránt teszteltük. Utóbbiban három olyan jelentős hangolási lehetőség is található, amelyek használatával egyes esetekben minőségjavulás érhető el. A quarter pixel egy olyan képjavító - vagy időnként rontó - lehetőség, amely a képminőség megtartása mellett az állományméret csökkentésére hivatott. Segítségével negyedakkora zónákat használ a program, tehát kisebb egységeket vizsgál. Érdemes kísérletezni vele, de csak közepes vagy nagy bitarány mellett. Akár 20 százalékkal is kisebb lehet az állomány, de nagyon alacsony bitarány mellett zajossá teheti a képet. A GMC - bővebben Global Motion Compensation - is képminőség-javító és állományméret-csökkentő funkció. Mozgásos jelenetek, kicsinyítés-nagyítás, pásztázás során igen sok képadat nem változik, csak máshová kerül. Csökkenthető a méret, ha jól megragadjuk a változatlan tartalmat, és nem tároljuk el többször. Ez az eljárás ilyen részek felkutatásáért felelős. Akkor is hasznos lehet, ha mozdulatlan kameraállás mellett a képnek csak kis része mozog, változik. Az MPEG alapú tömörítést használó formátumok többfajta képkockával dolgoznak. A fix képkockák közötti jósoltak segítségével a minőség megtartása mellett a tökéletlen emberi szem becsapásával drasztikusan csökkenthető az állományméret. A bidirectional encoding (kétirányú kódolás) két kulcskocka közé az előző és a következő kulcskockákból is jósol képeket, így használata jobb eredményt adhat.
Az új verziót használva az az érzésünk támadt, hogy a fejlesztők optimalizáltak valamit a kódon, leheletnyit felgyorsították, de ezúttal nem sikerült - vagy nem akartak? - forradalmi újdonságokat hozni. Alaposan kutatnunk kellett, míg végül rábukkantunk egy igazán fontos képességbeli eltérésre. Ismert jelenség, hogy gyors képváltásos jeleneteknél a DivX tömörítés - akárcsak az MPEG - különösen hajlamos kockásodásra, természetesen a használt bitaránnyal fordítottan arányosan. Ezt eddig olyan programokkal kellett megoldanunk, amelyek a film különböző részein más-más rátával kódoltak (VBR - Variable Bit Rate, ismert fogalom például az MP3-ak tárgyköréből is), a szükséges helyen - például a gyors képváltásoknál - nagyobbal. Ilyen például az AviRevolution, amely két eltérő bitaránnyal kódolt verzióból vágja össze megadott méretűre anyagunkat. Hátránya, hogy kétszer kell kódolnunk, és maga az eljárás rendkívül időigényes. A másik lehetőség a kétmenetes DivX 4 kódolásra alapoz: első menetben végigvizsgálja a filmet, felméri hol milyen kódolás ajánlott, és erről egy naplóállományt készít a tényleges kódoláshoz. Ez az állomány a jobb eredmény elérése érdekében módosítható, erre számtalan eszközt találni az interneten. Szintén jól használható módszer a VirtualDub kódjára épülő Nandub program, amely DivX 3.11 kodekkel valósít meg változó rátájú tömörítést egy megadott minimumérték fölötti átlagot tartva.
Az 5-ös verzió fent említett újdonsága abban áll, hogy immár az egymenetes tömörítés is - 600 kbps-os érték mellett - meglepően jót produkál rázósabb jeleneteknél. A mellékelt tesztképen jól látható egy gyors jelenet egy-egy kockája kiemelve. A felső DivX 3.11-gyel készült, bűvészkedés nélkül, míg az alsó az új 5.0-ssal - a különbség magáért beszél.
Leszögezem, hogy az 5-ös DivX remek kodek, tisztességesen működik, de ezzel együtt többet vártam tőle. Leválthatja a 4.x-es verziókat, viszont kis képméretű anyagokhoz továbbra is a régi, talán kicsit "kalózszagú" 3.11-es ajánlható.
Jakab Szabolcs
Letöltés:
[origo] SzoftverBázis - DivX v5.0
Korábban:
Pszichovízió az új DivX-ben