Nagyító alatt: DivX 5.0

Vágólapra másolva!
Bizonyosan nagyon sokan - különösen a DivX-korábbi verzióit már használó rajongók - nagy reményekkel várták a március elejére beharangozott új, 5.0-s DivX megjelenését. Jómagam is kíváncsian vetettem rá magam, kiéhezve valami újra és nagyszerűre. Hát nem egészen ezt vártam...
Vágólapra másolva!

Az új verzió képességeit vizsgálva készítettünk pár összehasonlító tesztet. Alapvetően két irányban elindulva végeztünk próbakódolásokat: egyrészt nagyon jó minőségű, MPEG2 kódolású VOB állományokat alakítottunk át, másrészt tv-kártya képét digitalizáltuk, és azt a félkép méretű felvételt (352x288) kódoltuk. Mindhármat (3.11-es, 4.12-es és 5.0-s verzió) kipróbáltuk viszonylag alacsony (400-500 kbps) és magasabb (1500 kbps) sebesség mellett is.

Régi tapasztalatom, hogy kis képméretű felvételeknél (320x240, 352x288, 384x288) használhatóbb, jobb képminőséget produkál a 3.11, mint a 4.12. Ez a jelenség most sem változott meg. Az 5.0-s is hajlamos alacsony átviteli arány és kis képméret mellett "zónásodni"; négyzetes területekre osztva dolgozó kodeknél a zónahatárok inkább hajlamosak erősen előtűnni, mint a 3.11-es verziónál - különösen a smooth beállításokkal készített DivX 3-hoz képest erőteljes a különbség. Teljes képmérethez közelítő anyagoknál a jelenség eltűnik; ez az 500 pixel feletti tartomány a DivX 4 és 5 világa.

Az 5-ös alap és a Pro változatát egyaránt teszteltük. Utóbbiban három olyan jelentős hangolási lehetőség is található, amelyek használatával egyes esetekben minőségjavulás érhető el. A quarter pixel egy olyan képjavító - vagy időnként rontó - lehetőség, amely a képminőség megtartása mellett az állományméret csökkentésére hivatott. Segítségével negyedakkora zónákat használ a program, tehát kisebb egységeket vizsgál. Érdemes kísérletezni vele, de csak közepes vagy nagy bitarány mellett. Akár 20 százalékkal is kisebb lehet az állomány, de nagyon alacsony bitarány mellett zajossá teheti a képet. A GMC - bővebben Global Motion Compensation - is képminőség-javító és állományméret-csökkentő funkció. Mozgásos jelenetek, kicsinyítés-nagyítás, pásztázás során igen sok képadat nem változik, csak máshová kerül. Csökkenthető a méret, ha jól megragadjuk a változatlan tartalmat, és nem tároljuk el többször. Ez az eljárás ilyen részek felkutatásáért felelős. Akkor is hasznos lehet, ha mozdulatlan kameraállás mellett a képnek csak kis része mozog, változik. Az MPEG alapú tömörítést használó formátumok többfajta képkockával dolgoznak. A fix képkockák közötti jósoltak segítségével a minőség megtartása mellett a tökéletlen emberi szem becsapásával drasztikusan csökkenthető az állományméret. A bidirectional encoding (kétirányú kódolás) két kulcskocka közé az előző és a következő kulcskockákból is jósol képeket, így használata jobb eredményt adhat.

Az új verziót használva az az érzésünk támadt, hogy a fejlesztők optimalizáltak valamit a kódon, leheletnyit felgyorsították, de ezúttal nem sikerült - vagy nem akartak? - forradalmi újdonságokat hozni. Alaposan kutatnunk kellett, míg végül rábukkantunk egy igazán fontos képességbeli eltérésre. Ismert jelenség, hogy gyors képváltásos jeleneteknél a DivX tömörítés - akárcsak az MPEG - különösen hajlamos kockásodásra, természetesen a használt bitaránnyal fordítottan arányosan. Ezt eddig olyan programokkal kellett megoldanunk, amelyek a film különböző részein más-más rátával kódoltak (VBR - Variable Bit Rate, ismert fogalom például az MP3-ak tárgyköréből is), a szükséges helyen - például a gyors képváltásoknál - nagyobbal. Ilyen például az AviRevolution, amely két eltérő bitaránnyal kódolt verzióból vágja össze megadott méretűre anyagunkat. Hátránya, hogy kétszer kell kódolnunk, és maga az eljárás rendkívül időigényes. A másik lehetőség a kétmenetes DivX 4 kódolásra alapoz: első menetben végigvizsgálja a filmet, felméri hol milyen kódolás ajánlott, és erről egy naplóállományt készít a tényleges kódoláshoz. Ez az állomány a jobb eredmény elérése érdekében módosítható, erre számtalan eszközt találni az interneten. Szintén jól használható módszer a VirtualDub kódjára épülő Nandub program, amely DivX 3.11 kodekkel valósít meg változó rátájú tömörítést egy megadott minimumérték fölötti átlagot tartva.

Az 5-ös verzió fent említett újdonsága abban áll, hogy immár az egymenetes tömörítés is - 600 kbps-os érték mellett - meglepően jót produkál rázósabb jeleneteknél. A mellékelt tesztképen jól látható egy gyors jelenet egy-egy kockája kiemelve. A felső DivX 3.11-gyel készült, bűvészkedés nélkül, míg az alsó az új 5.0-ssal - a különbség magáért beszél.

Leszögezem, hogy az 5-ös DivX remek kodek, tisztességesen működik, de ezzel együtt többet vártam tőle. Leválthatja a 4.x-es verziókat, viszont kis képméretű anyagokhoz továbbra is a régi, talán kicsit "kalózszagú" 3.11-es ajánlható.

Jakab Szabolcs

Letöltés:

[origo] SzoftverBázis - DivX v5.0

Korábban:

Pszichovízió az új DivX-ben

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!