|
A kiválasztott, mint azt az olvasó nyílván már kitalálta, a játékos lesz. Neki kell a világ megmaradt népeiből hadsereget toboroznia, hogy legyőzze a gonoszt. Az első lépés a seregek megteremtése felé vezető úton a bázisunk kiépítése, mint azt a valósidejű stratégiákban megszoktuk. Elsőként nyersanyagokat kell gyűjtenünk, melyekből hat fajta van, de minden fajnak csak négyből kell gyűjtögetnie. Ha megvannak a nyersanyagok, jöhetnek a különféle épületek, majd a harci és egyéb egységek.
A Spellforce azonban nemcsak stratégiai, hanem szerepjáték is – már amennyire a többi, hősöket felvonultató stratégiát (Warcraft III, Warlords Battlecry) annak lehet nevezni. A főhős nemcsak az általa irányított hadsereg katonáinak faját választhatja meg, hanem karakterének osztályát is. Statisztikákkal rendelkezik, mint a szerepjátékok karakterei. Ebben a játékban azonban minden eddiginél nagyobb szerepet kap a hős. Nem csak arra gondolunk, hogy személyes részvételéve egy egész csata is megfordulhat, hanem arra a lehetőségre, hogy a térképen barangolva értékes kincseket találhat. Ezek közé tartoznak bizonyos idéző rúnák, melyek segítségével hatékony szövetségesekhez juthat, valamint olyan tervrajzok, melyek felhasználásával egyedi épületeket emelhet.
Noha a történetnek van konkrét kezdete és vége, a játékmenet mégsem teljesen lineáris. A játékos maga választhatja meg, hogy mely területeket akarja megtámadni egy sikeresen teljesített küldetés után. Lehetőség van visszatérni egy korábbi csata helyszínére, és előfordulhat, hogy ott ismét harcolnunk kell, mivel egy másik ellenség foglalta el a korábban meghódított territóriumot.