Eddig sem volt titok a tudósok előtt, hogy az első benyomás tartós, de arra nem gondoltak, hogy ilyen gyorsan alakul ki - derül ki a Science magazin beszámolójából. Az ottawai Carleton egyetemen végzett kísérletek rámutattak, hogy az emberi agy mindössze 50 milliszekundum - a másodperc huszadrésze - alatt alkot ítéletet a látottakról, vagyis az internetezők ennyi idő alatt döntik el: tetszik-e nekik egy weboldal, vagy nem.
Az egyetem kutatói önkénteseken végeztek kísérletet: a jelentkezőknek felváltva villantottak fel jól átlátható és kusza dizájnú weboldalakat. Az eredmények őket is meglepték, mivel a kísérleti alanyok akkor is ugyanolyan ítéletet alkottak a weboldalakról, ha csak 50 milliszekundumig látták őket, és akkor is, ha tovább. A gyorsan kialakított ítélet pedig jelentős befolyással lehet a kereskedelmi célú weboldalak forgalmára, mivel a netezők nem sokáig maradnak azon az oldalon, ami első blikkre nem tetszett nekik - mondta el a lapnak Gitte Lindgaard, a kutatócsoport vezetője.
A jó dizájn elnyomja a hibákat
A cégek weboldalaira pedig az internetes keresők hozzák a látogatók 60 százalékát, állítja Marc Caudron, az egyik londoni webdizájn-stúdió vezetője. A netezők rendszerint beírnak egy keresőszót, majd elkezdik végigkattintani az eredményeket, de ha első pillantásra nem ragadja meg a figyelmüket a megnyíló weboldal, akkor visszalépnek a keresőoldalra.
Az első benyomás hosszan tartó hatását a pszichológusok glória-hatásnak nevezik: az ember ugyanis hajlamos arra, hogy egyetlen, számára fontos benyomás alapján formáljon valamiről általános véleményt. Ha tehát egy weboldal tetszetős kialakítású, az olvasók a későbbiekben könnyen elsiklanak annak akár tartalmi hibái fölött is; a lényeg a dizájnban rejlik.
Klisékből is lehet építkezni
A szakember szerint a jó weboldal egyszerűen áttekinthető, nincsenek rajta kusza grafikai elemek, inkább csak egy meghatározó kép, ami azonnal megragadja az internetezők figyelmét. Sokan szeretik a puritán kinézetű oldalakat is, amelyeken csak a fontos információk vannak kiemelve.
A latin írásmódon nevelkedett netezők általában képernyő a bal fölső sarkára tekintenek először, ezért célszerű a cég logóját itt elhelyezni, és sokan várják el azt is, hogy a jobb fölső sarokban egy keresődoboz legyen. Caudron szerint persze az is elengedhetetlen, hogy a weboldal gyorsan betöltődjön, ellenkező esetben az internetezők arra sem adnak időt maguknak, hogy az első benyomás kialakuljon.