Az mp3 legnagyobb előnye, hogy az ilyen formátumban tárolt zenékből egy CD-n nem csupán egyetlen, hanem akár egy tucat albumot is el lehet raktározni. Mindez jóval kényelmesebbé teszi a zenehallgatást, az embernek ugyanis nem kell egy rakás CD-t bepakolnia még akkor sem, ha hosszabb útra indul - egy-két mp3-lemez bőven kitart egy Győr és Miskolc közti út alatt. Bár az mp3 előnye az autóban rendkívül kézenfekvő, az ilyen fájlok lejátszására képes eszközök még manapság is extrának számítanak. A legtöbb kis- és középkategóriás autót legfeljebb audiolemezeket támogató hifi-rendszerrel szállítják, az mp3-lejátszókat rendszerint felárért vagy utólag lehet beszereltetni.
Kazetta-adapter a spórolósoknak
Meglévő autó esetén számtalan megoldás kínálkozik az autótulajdonosok számára. Ha például rendelkeznek valamilyen hordozható mp3-lejátszóval, azt egy pár ezer forintos adapter segítségével csatlakoztathatják a kocsiba épített magnós rádióhoz. Ennek a megoldásnak persze hátránya is van: a hangminőség sok esetben - főként olcsóbb adapterek esetén - nem a legjobb, egy általunk megkérdezett felhasználó pedig arról számolt be: a magnó lejátszás közben kilökdösi az adaptert, mintha csak a szalag végére ért volna. Egy másik esetben pedig kattogott lejátszás közben. Mivel a kazetta-adaptert használva a magnót és a lejátszót egy jókora drót köti össze, az mp3-as eszköznek valamilyen stabil helyet kell találni a műszerfalon, például a váltóboxban. A megoldás további hátránya, hogy az újabb autók zömét már nem magnóval, hanem CD-lejátszóval árusítják, ezekkel pedig nem kompatibilis az adapter.
Elegánsabb megoldás: sugárzás rádióhullámon
Drágább, ám tetszetősebb megoldás a kazetta-adapternél az FM-jeladó. Ez egy általában elemről vagy akkumulátorról működtethető parányi egység, amely a kocsi belsejében (illetve legfeljebb néhány méteres környékén) egy meghatározott frekvencián, rádióhullámokon keresztül sugározza a hordozható mp3-lejátszón lejátszott zenét, melyet az autórádió ugyanúgy képes fogni, mint egy hagyományos csatornát.
FM-jeladó Apple iPodhoz
Sajnos ez a megoldás sem mindig használható zökkenőmentesen: mivel a jeladók teljesítménye szándékosan alacsony, az autórádió gyakran csak recsegve tudja venni ezek adását, valamint az eszközök hajlamosak összeakadni a hazai adók egymáshoz közel eső frekvenciáival - ráadásul bizonyos típusok akkumulátorról működnek, így előfordulhat, hogy menet közben merülnek le.
Mindkét előzőekben ismertetett módszer esetében további kényelmetlenséget jelenthet, hogy az autórádióhoz kapcsolt hordozható zenelejátszó bármikor lemerülhet - hiszen saját akkumulátoráról működik. Ha valaki ilyen eszközt használ autójában, érdemes hozzá szivargyújtóra csatlakoztatható töltőt vásárolni. Általános tapasztalat, hogy a drágább, beépített akkumulátorral szerelt kütyük rendszerint tovább bírják szusszal, míg a 8-10 ezer forintos noname modellek általában nem az üzemidő bajnokai.
Kézenfekvő megoldás: mp3-as autórádió
Az utóbbi években jelentősen esett a digitális zenefájlok lejátszására képes autórádiók ára. Manapság egy mp3-zenéket tartalmazó CD lejátszására is képes, márkás hifieszközt már 25-30 ezer forintos áron meg lehet venni, igaz, ehhez az összeghez még hozzá kell számolni a beszerelés néhány ezer forintos árát. Az audio-CD-k mellett zenefájlokkal is elboldoguló eszközt semmivel sem nehezebb használni hagyományos társainál, viszont sokkal ritkábban kell lemezt cserélni: egy 700 megabájtos CD-n akár nyolc-tíz albumot is magával vihet a tulajdonos.
Autórádió USB- és SD-kártya-csatlakozóval
40-50 ezer forintért már olyan típusokat is lehet kapni, amelyek a CD-k mellett akár DVD-kre írt zenefájlokat is képesek lejátszani, melyekre durván hatszor annyi számot lehet felégetni, mint egy hagyományos kompaktlemezre. Léteznek még olyan típusok is - bár egyelőre csak a nem túl nagy márkák 20-30 ezer forintos modelljei közt -, melyek képesek SD-kártyán vagy USB-s pendrive-on lévő zeneszámokat is fogadni - ezzel a funkcióval egyelőre márkásabb termékeknél nem találkoztunk.
Felárért cserébe már egyes autógyártók is kínálnak mp3-lejátszós gyári hifirendszereket, az árlistákat vizsgálva azonban úgy tűnt, ezeket általában jóval a piaci ár feletti áron lehet csak megvenni, egy utólag berakott rádió még a szerelési költséggel együtt is olcsóbb lehet (bár ezekhez általában nem jár alapból kormányról való vezérlés).
Gigabájtnyi zenehegyek hosszú útra
Speciális mp3-lejátszókkal akár annyi zenét is magunkkal vihetünk a kocsiban, amely akár egy teljes európai körutazásra elegendő. A magyar Dension cég olyan autórádiót is gyárt, amelybe laptopokban használatos, kisméretű, 100 gigabájtos merevlemezt is be lehet építeni, ez nagyjából ezerórányi zene raktározására elegendő. Persze az extrém méretű zenetárat meg is kell fizetni: már maga a rádió 60 ezer forintba kerül, egy hozzá való merevlemez pedig további 30-40 ezer forintot kóstál. A lejátszóból egy olyan változat is létezik, amely meglévő rádió mellé szerelhető be, s ugyancsak merevlemezt használ a számok raktározására.
Ezerórányi zene fér a Dension autórádiójába
Természetesen számos megoldás létezik az Apple népszerű hordozható zenelejátszójának autós használatához is. Az iPodok közül leginkább a hagyományos, illetve a Nano típusok alkalmasak az autós használatra, mivel ezekből a legkisebb változat is 1, a legnagyobb pedig 60 gigabájtnyi zeneszámot tud tárolni.
Az iPod népszerűségét jelzi az is, hogy a Renault egy autójából az Apple zenelejátszójával szerelt változatot is kínált, tavaly óta pedig a BMW és a Mini Morris autókhoz is rendelhető extraként. A gyárilag beszerelt megoldások előnye, hogy a kesztyűtartóban megbúvó iPodot a kormánykerékbe épített gombokról is vezérelni lehet, ráadásul a kocsiból kiszállva a tulajdonosnak egyszerűen csak zsebre kell vágnia a lejátszót.
Munkatársunk egy BMW 1-esbe szerelt iPodot próbált ki, ennek csak egy hiányossága volt: a lejátszott számok megjelenítéséhez különálló kijelzőt kellett beszerelni, ráadásul a címek és az előadók neveinek mindig csak az első tíz karakterét jelenítette meg a rendszer.
Az iPod helye a kesztyűtartóban van
Ugyancsak a meglévő autóhifi-rendszerhez lehet kapcsolni az iPodot a Dension cég Ice Link Plus nevű termékével, illetve a neves gyártó, a Harman-Kardon Drive+Play nevű adapterével. Mivel ezeket az eszközöket a már meglévő rádió megfelelő csatlakozójára kell rákötni, szervizben kell elvégezni a beszerelésüket (az utóbbi eszköz rádiójelet is képes sugározni, de így minősége jóval rosszabb). A Dension terméke az autó meglévő audiovezérlő rendszerére is ráköthető, míg a Drive+Playhez egy műszerfalra rögzíthető vezérlő, illetve a számcímek megjelenítéséhez saját grafikus kijelző is jár. A két megoldásnak nem kis előnye még, hogy menet közben töltik is a zenelejátszót, így nem fordulhat elő, hogy az utazás alatt egyszer csak megszakad a lejátszás.
A jó nem olcsó
Az itthon kapható autós mp3-megoldásokat áttekintve úgy találtuk, az igényes lejátszók és adapterek még elég sokba kerülnek. A legideálisabb - tehát a legolcsóbb - az, ha az ember rádió nélkül vásárol autót, s utólag szereli fel kocsiját egy zenefájlokkal is kompatibilis, CD-s autórádióval - 20-30 ezer forint körüli áron. Ha már van a kocsiban hifi-rendszer, a kellemetlenségek elkerülése végett érdemes szakszervizben vásárolni hozzá valamilyen adaptert, így a helyszínen rögtön kiderül, ha az nem működik megfelelően a rádióval. Nagy tárkapacitása révén az iPod elég jó választásnak tűnik az autós zenehallgatáshoz is - sajnos azonban az Apple zenelejátszójához a jobb minőségű adaptereket elég borsos áron mérik.
Összességében azonban elmondható, hogy a csomagtérbe épített CD-tárak kora leáldozott: az mp3-lejátszókat jóval kényelmesebb használni. Az mp3-as eszközökkel még az is aránylag reális áron megoldható, hogy valaki teljes zenegyűjteményét magával vigye, így mindig az aktuális hangulatának megfelelő muzsikát tudja hallgatni - akár a forgalmi dugó stresszes közegében vagy az autópályán száguldva is.