Február elején a Pennsylvaniai Egyetem egyik kutatólaborja előrukkolt az első olyan kvadrokopterekkel - azaz négypropelleres helikopterekkel - amelyek már alakzatban képesek repülni. A tenyér nagyságú repülő masinák (amelyeket kis méretük miatt nanokoptereknek is neveznek) bármilyen előre beprogramozott formációt képesek felvenni, szenzoraik pedig annyira finomak, hogy összeütközésük szinte kizárható.
Gépek együtt mozgatására korábban volt már egy hasonló példa. Egy svájci mérnöki iskola olyan légiflottát tervezett, melynek legfeljebb tíz tagból álló tagjai vezeték nélküli hálózaton keresztül kommunikálnak egymással és teljesen automatikusan repülnek. A pennsylvaniai kvadrokopterek ennél már többet tudnak. Valós időben és előre beprogramozva is irányíthatóak, 3 dimenziós térérzékeléssel rendelkeznek, így előre betáplált adatok szerint be tudnak repülni ablakokon, de bármilyen szűk résen átsiklanak, akár libasorban is. Mint az a videón is látható, olyan finoman összehangolható a húsz gép, hogy röppályájuk nyolcas alakzatban történő keresztezése sem okoz problémát.
A kvadrokopterek másik nagyon fontos tulajdonsága, hogy távvezérlésűek és kamerával felszereltek, tehát a "pilóta" a karosszékéből ülve is bekukkanthat távoli helyek távoli pontjaira. Korábban az [origo] is kipróbált kamerás kvadrokoptereket, itt láthatja tesztről készült videós beszámolónkat.
Együtt hatékonyabbak lehetnek
Számos alkalmazási lehetőséget kínál, hogy ezek a kis gépek rendezett csoportban képesek repülni. A technológiai továbbfejlesztésével és nagyobbra méretezésével a mostaninál gyorsabb, biztonságosabb és hatékonyabb mentőakciókat lehetne vezényelni katasztrófahelyszínekre, legyen ott bármi: radioaktív sugárzás, méregző vegyi anyagok vagy vulkánkitörés. Már ekkora méretben is távérzékelési információkat lehet gyűjteni egy katasztrófa területéről.
Egyszerűen irányítható, ezért remek tesztplatform a négyrotoros drón
Lehetségesek kevésbé békés célú alkalmazások is. Harckerek például már a játékszerként forgalmazott kvadrokopterekre is rakétát szereltek, a korábbi svájci rendszer iránt pedig élénken érdeklődtek a hadiipartól, ugyanis egyre több pilóta nélküli felderítő és csapásmérő repülő van, amelyek mozgásának összehangolása rendkívül hasznos lenne.
Az új eredmény hátteréről gyakorlatilag semmit sem lehet tudni. Az egyetlen elérhető hivatalos információ, hogy a fejlesztés a KMel Robotics nevű csoporttal zajlott, akik mindössze annyit írnak a holnapjukon, hogy "Nagyon sok visszajelzést és kérdést kaptunk a munkánkkal kapcsolatban. Azon vagyunk, hogy majd több információt nyújtsunk a kvadrokopterekről és a vállalatról. Mindenkinek köszönjük a figyelmet."
Fábián Tamás