Az Európai Bizottság 2010 novemberében kisebb netes szolgáltatások és a Microsoft panaszainak hatására kezdte el felülvizsgálni a Google üzleti gyakorlatát. A panaszosok szerint a cég hátrébb rangsorolta keresőjében a konkurens szolgáltatásokat, saját szolgáltatásait pedig jogtalan előnyhöz juttatta.
Joaquin Almunia, az Európai Bizottság versenyügyi biztosa szerint a biztosok legalább annyira szeretnék elkerülni a hosszadalmas jogi procedúrát, mint a Google. Almunia elmondta, hogy ha a cég az elkövetkező hetekben ígéreteket fogalmazna meg a helyzet javítására, akkor az antitröszt vizsgálat véget érhetne. "A felhasználókat szolgáló versenyhelyzet minél gyorsabb visszaállítása mindig jobb, mint a hosszas ejárások" - mondta a biztos.
A vizsgálat során a Google is kifejezte szándékát az ügy tárgyalására. Amennyiben a Google olyan javaslatokat küld a Bizottságnak, amelyek megoldást jelentenek a vizsgálat során feltárt problémákra, úgy pár hét alatt véget érhet a 18 hónapja tartó ügy végére. A versenyjogi vizsgálat 16 panasz miatt folyik, legutoljára olyan online utazásszervező cégek panaszolták be a Google-t, mint a TripAdvisor, az Opodo és az eDreams.
A keresőpiac kétharmadát uraló Google ellen az Egyesült Államokban is folyik vizsgálat. Az Európai Bizottság a cégek világszintű jövedelmeinek tíz százalékát is elérő bírságokat szabhat ki a cégekre. Korábban az Intelt és a Microsoftot kötelezték már többmillió eurós bírságok megfizetésére a biztosok.