A csomagok nem panaszkodnak az óriási Boeingre

boeing teherszállító repülőgép ups
Vágólapra másolva!
Öt és fél ezer kilométer a hatótávja, de csak Köln és Budapest között ingázik a UPS csomagszállító vállalat Boeing 767-es teherszállító repülőgépe. Hogyan lehet berakodni egy ekkora monstrumba, miért jobb csomagokat szállítani, mint embereket, és hogyan néz ki egy fiatal, de már bőven használt repülő? Szétnéztünk a hatalmas gép rakterében.
Vágólapra másolva!

Egy-másfél óra majdnem mindenre kevés. Egy témában nem lehet elmélyedni igazán ennyi idő alatt, végigrohanni, felületes képet kapni elég csak. Mégis gondolkodás nélkül mondtunk igent, amikor a UPS csomagszállító vállalat meghívott bennünket a Budapest és Köln közt közlekedő Boeing 767-300-as csomagszállító repülőjének megszemlélésére.

A biztonsági ellenőrzés kényelmetlensége - fémtárgyak ki, övet lecsatol, hol a lakáskulcs? - , a repülőtér betonján fújó csípősen hideg szél és az idő rövidsége sem tántoríthatott el. Azoknak a helyzeteknek az egyike volt, amikor az ember nyugodtan számíthatott a lelke mélyén lakó óvodás lelkesedésére.

Kölnből hozza a külföldről rendelt árukat

A UPS teherszállító gépe a nap nagy részét Magyarországon tölti, leparkolva a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kisgépes termináljának betonjára. Hajnalban érkezik a Magyarországra küldött csomagokkal, majd este hét körül feltöltik üzemanyaggal, bepakolják a külföldre küldött csomagokat, és kilenc előtt pár perccel felszáll. Az úti célja Köln, ahol a szállítmányozási vállalat legnagyobb európai elosztóközpontja van, de előtte leszáll Bécsben elvinni az ott felhalmozódott csomagokat.


Nem csak jobb utasok, rakodni is könnyebb a csomagokat

Nehéz annyira messze menni egy 767-estől, hogy igazán kicsinek tűnjön. Különösen a repülőtéren, ahol a kijelölt közlekedési sávokban mindig mozog valami. Hol egy bődületesen hangos, keletre tartó légcsavaros gép, hol egy alacsony, a Dredd bíró filmben látott járműveket idéző alacsony vontatókocsi szakítja meg a nézelődést.

Görgős padló könnyíti meg a berakodást

A repülőgép három raktérrel rendelkezik, ezek közül csak a felső foglalja el azt a helyet, ahol az utasok ülnének egy személyszállító gépen. A raktér alját a padlóba benyomható, leginkább fordítva beszerelt fotelkerekekhez hasonló görgők fedik. Tizenöt-húszcentinként van egy ilyen elem. Ez a raktérben való járást kényelmetlenné teszi, a konténerek helyre gurítását viszont nagyban megkönnyíti. Máshogy nem is lehetne megpakolni a gépet: szűkös és alacsony a raktér ahhoz, hogy emelőt vagy valami targoncát használjanak benne.

A rakodótér után rövid időre bemehetünk a pilótafülkébe is - ez az a pont, ahol a belső óvodás ujjongani kezd. Szűk járat vezet a gép orrába, a Boeing mérnökei minden felhasználható köbméternyi helyet a csomagoknak szenteltek. A helyre szükség is van, a UPS szállítja hazánkba az Amazon kereskedőháztól rendelt termékeket, például a népszerű Kindle e-könyv-olvasót.

Foto: Frank Kovalchek (Flickr CC-BY)
Több tíz 767-est használ a csomagszállító vállalat világszerte (képünk illusztráció)

Sajátos hangulata van a pilótafülkének: egyszerre hat csúcstechnológiának, hiszen mégiscsak sugárhajtású repülőgépről van szó, és iparszerűen használtnak. A műszerek, botkormányok kopottak, a pilóta ülésén a kárpit annyira bolyhos, mint egy kiszolgált, csak a kertbe felvehető kötött pulóver. Pedig Boeing 767-es nem számít igazán régi típusnak. Harmincegy éve, 1981 januárjában szállt fel először, teherváltozata pedig csak 1988 óta létezik. Az 1969-es holdra szállással egyidős Jumbo Jethez képest szinte tini.

"A csomagok nem panaszkodnak"

A UPS budapesti gépe azonban csak 13-14 éve repül - tudjuk meg a kapitánytól. Ennyi már elég a bolyhosodáshoz és a kopások megjelenéséhez. "A mai napig készülnek új 767-esek a Boeing gyártócsarnokaiban. A közelmúltban vezettem egy pár hetes gépet. Még újautó-szaga volt" - meséli a kapitány.

A pilóta azt is megosztja velünk, hogy jobb teherszállítót vezetni. "A csomagok nem panaszkodnak, nem rúgnak be, nem csalódott száz ember, amikor rossz idő miatt egy másik reptéren kell landolni" - mondja a teherpilóták lényegesen egyszerűbb életéről. A változatosságra pedig neki sem lehet panasza. Nem csak a Budapest-Köln útvonalat repüli, az egész világot bejárhatja. A héten hátralevő városai között megtalálható volt Stockholm és London is, majd a kör végeztével megy vissza Amerikába pihenni másfél hetet. Ha azzal is végzett, irány Ázsia. Nehéz nem irigyelni, még akkor is, ha Ázsiában is egy Boeing bolyhos ülésében kell ülnie.

Már kifelé tartunk a kisgépes terminálról, amikor felpörög a hajtómű az egyik teherszállító gépben. A UPS-esek az órájukra sem néznek, de rázzák a fejüket. Ez még nem az ő gépük, ahhoz még korán van.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!