Mások mellett a ClipDis nevű budapesti startup vállalkozás fejlesztésével demózták a Facebook Messenger újítását, azaz a külső alkalmazások kezelését a közösségi hálózat F8 nevű fejlesztői konferenciáján, ahol Mark Zuckerberg, a vállalat alapítója kollégáival bemutatta a soron következő újításokat. Ez azért nagy szó, mert az új Messenger üzenőprogramot egyelőre globális szinten is csupán negyvenféle alkalmazás támogatja, ezek közé került be a magyar fejlesztés is.
A nemrég indult négyfős budapesti cég egy olyan megoldást fejlesztett ki a Messengerhez, amellyel a szöveges üzeneteket lehet egyszerűen olyan videoüzenetekké átalakítani, amik leginkább Pálfi György Final Cut című filmjének jeleneteire hasonlítanak.
Így működik a ClipDis (vigyázat, hangos a videó!)
Az appal készített üzenetekben minden szó egy-egy videóból vagy filmből származik, amelyeket a cég közösségi adatbázisából lehet lekérni. Ide bárki tölthet fel rövid videókat, amelyeken csak egy-két szót mondanak a szereplők. Ezekből az apró szódarabokból áll össze a teljes üzenetet tartalmazó videó. A ClipDis a Messengeren kívül iOS-re és Androidra is elérhető. A cég annyira új, hogy még a facebookos oldalukat is háromszáznál kevesebben lájkolják.
Mint a korábban kiszivárgott információk alapján megírtuk, a Facebook jelentős újítást hoz a Messenger nevű üzenőalkalmazásába: megnyitja a szolgáltatást a külső fejlesztők előtt. Mostantól a Messenger Platform oldalán bárki létrehozhat új appokat, amiket a csevegésnél lehet hasznosítani. Az üzenőszolgáltatásba néhány kattintással betelepíthető appokkal az egyszerű szöveges üzeneteket lehet feldobni animációkkal, színsémákkal, képekkel, a már említett videoüzenetekkel, filmes effektekkel.
Mark Zuckerberg a felhasználók arcképéből vicces animációkat készítő JibJab cég szolgáltatásával demonstrálta a megújuló Facebook Messenger képességeit. A bemutatón egy rövid videoanimációt küldött el fejlesztőinek: ezen a saját feje volt ráillesztve egy gitáros fejére, aki gratulációját tolmácsolta a címzetteknek.
A BBC által megkérdezett szakértő szerint az appok bevezetésével a cég azt kockáztatja, hogy a Messenger idegesítően zsúfolttá válik. Mások úgy vélték, végre a megfelelő irányba mozdul el a cég, és nem csak saját maga készít fejlesztéseket a Messengerhez – mint például a Fizetés gomb –, hanem lehetőséget ad külső programozóknak is.
Zuckerberg szerint folyamatosan átalakul, hogy milyen tartalmakat osztanak meg a felhasználók. A szöveges üzenetek után jöttek a képek, most a videók és mozgó képek tarolnak: jelenleg 3 milliárd felvételt néznek meg a felhasználók naponta csak a hírfolyamon keresztül. A jövő pedig a kiterjesztett és virtuális valóság lesz.
Nem véletlen, hogy mostantól – a YouTube-hoz hasonlóan – a Facebookra is fel lehet tölteni 360 fokos panorámavideókat: ezek olyan mozgóképek, amelyekben ugyanúgy szét lehet nézni, mint egy Street View panorámban.
A Facebook alapítója úgy hiszi, hogy a virtuális valóságot az ehhez hasonló tartalmak, nem pedig a játékok fogják széles körben elterjeszteni. A Facebookra feltöltött virtuális videókat a cég tulajdonában lévő Oculus Rift sisakokban is meg lehet majd nézni – mondta el az F8 konferencián.
Az új felület lehetőségeket ad a cég csevegőprogramjának üzleti célokra való felhasználására is: a jövőben a cégekkel is messengerezni fogunk. A Facebook így kívánja kiváltani a céges ügyfélszolgálatot és levelezést.
A vállalatok ezentúl a Messengeren bonyolíthatják az ügyfelekkel, partnerekkel való hivatalos kommunikációt, így például a számlát, a szállítási adatokat, értesítéseket, a köszönőlevelet az appon keresztül, egy üzenetben küldhetik el e-mail helyett.
Mint Mark Zuckerberg elmondta, csak az elmúlt öt évben 8 milliárd dollárt, azaz több mint 2 ezer milliárd forintot fizetett ki a Facebook a fejlesztőknek. A Platform segítségével az appkészítők népszerűsíthetik termékeiket, többen használják majd azokat a Messengerbe integrálva, mint különálló programként.