Mindenkinek ismerősek a „Fokhagymát rakott a cipőjébe, és nem hiszi el mi következett ezután!!!", „A kutya megugatta a postást, és furcsán reagált!", és hasonló felépítésű címek, amelyeket az ismerősök serényen osztogatnak tovább a közösségi médiaoldalakon.
A Facebook az ilyen címekből válogatott össze közel ezret, hogy algoritmust képezzen arra,
hogy megszűrje a klikkelésre buzdító, hatásvadász címeket.
Így azok kevesebb eséllyel bukkannak fel a felhasználók hírfolyamában. A héten bevezetett, hatásvadász címeket szűrő algoritmus egyelőre angol nyelvű szövegekkel működik, a magyarok ebből még nem sokat éreznek.
Az algoritmus a spamszűrőkhöz hasonlóan figyel jellegzetes kifejezéseket, mondattagokat. Minél inkább klikkvadásznak tűnik egy cikk, az algoritmus annál jobban bünteti a posztot,
akár az egész Facebook-oldalt is, ahonnan származik.
„Ha naponta 50 bejegyzést posztolsz, és ebből egy klikkvadász, nem érint túlságosan az újítás. Ám ha spammer vagy, és csak ilyeneket raksz ki egész nap, akkor nagyon is" – fejtette ki az algoritmus működését a Facebook vezető termékfejlesztője a TechCrunchnak.
A klikkvadászat az egyik legjobban kritizált része a hírfolyamélménynek. A Facebook leszögezte: nem fog kiadni többoldalas iránymutatást, mi számít annak, mert így megkerülhető lenne a szűrő.
A kiadóknak annyit javasoltak, hogy lehetőség szerint
cselekvésre buzdító mondatokat használjanak.
Szerencsésebb használni a „Ez a toll sosem fogy ki a tintából! Vegye, amíg a készlet tart!", mint a „Nem fogja elhinni, mire képes ez a toll!" mondatot.
Az oldal 2014-ben már készített egy hasonló algoritmust, ami a felhasználó viselkedése alapján szűrt. Ez azt figyelte, hogy a felhasználók mely címeket kattintják le, majd lépnek el onnan rögtön. Ez viszont nem bizonyult eléggé hatékonynak.
A Facebook a korábbinál még nagyobb figyelmet szentel a minőségi tartalmaknak. A cég nemrég jelentette be, hogy a válogató algoritmus a barátok és családtagok posztjait, képeit, videóit fogja feljebb emelni a hírfolyamban.
Ezzel előnyt kapnak a kedvelt oldalakkal szemben.
A cég azzal indokolta a súlyozást, hogy a felhasználók több tartalmat szeretnének látni az ismerősöktől – ennek érdekében már tavaly áprilisban is megpiszkálták az algoritmust.