Miután Snowden leleplezte, hogy az amerikai állampolgárok után elképesztő mértékben kémkedik a saját kormányuk, többen remélték, hogy megváltozik a személyes adatok kezeléséhez való hozzáállás az államokban. Hogy azóta mi változott, korábban ebben a cikkben szedtük össze.
Egy új ügy azonban arról árulkodik, hogy a telekommunikációs szolgáltatók közül sokan még mindig önként adják át az ügyféladatokat a kormánynak, sőt, azt pénzért teszik.
A Daily Beast portál nemrég fedte fel, hogy a legnagyobb amerikai telekommunikációs szolgáltató, az AT&T egy speciális megfigyelési programot fejlesztett ki az ügyfelek utáni kémkedéshez, a Project Hemisphere-t.
A szoftvert 2013-ban fedték fel először a New York Times újságírói, de akkor a kormány és az AT&T közti együttműködésként emlegették, amely a kábítószercsempészettel kapcsolatos nyomozásokat könnyíti meg.
A frissen megszerzett dokumentumok szerint ennél többről van szó. A szolgáltató ebből profitot is termelt magának,
mivel pénzért cserébe adta át az információkat a kormánynak
– ergó az adófizetők pénzét kapták azért cserébe, hogy kémkedtek utánuk. Az átadott adatok telefonszámok, telefonhívások metaadatai és más hívásokkal kapcsolatos statisztikák a Daily Beast által megszerzett dokumentumok szerint. A hatóságoknak akár 100 ezer-egymillió dollár közti összeget kellett kicsengetniük azért, hogy hozzáférést kaphassanak a Hemisphere-hez.
A Fight for the Future digitális jogvédő csoport szerint az, hogy az ügyfelek adatait fizetés fejében adták át a helyi rendőrségnek, hatóságoknak, méghozzá érvényes engedély nélkül, példátlan. A pénzért való kémkedés ténye az, ami ijesztőbbé teszi, mint az NSA lehallgatási módszereit.
„Ha a cégek bármilyen következmény nélkül megtehetik ezt, nincs jövője a demokráciának"- nyilatkozta a Newsweeknek a csoport kampányigazgatója.
Greer és a többi aktivista arra szólította fel az AT&T-t, hogy állítsák le a programot. Kérvényezték az amerikai igazságügyi minisztériumnál is, hogy indítsanak nyomozást a Hemisphere szoftver felhasználásával kapcsolatban.