Manapság ha szóba kerül a kiterjesztett valóság (AR), legtöbbeknek a pokémonokat fogdosó játékosok jutnak eszükbe, akik a Városliget zöldjét bújják a Bulbasaurok után. Az okostelefonokra beköltöző kevert valóság (mixed reality) viszont nem csak a játékélményt újíthatja meg, de az online vásárlást is.
Sokan nem szívesen várják ki a sorokat a próbafülkék vagy kasszák előtt, és legszívesebben be sem merészkednének a tömött plázákba. Az online eladások egyre növekvő számai is arról árulkodnak, hogy
a felhasználók vágynak a kényelemre.
A Gap a kiterjesztett valóság technológiáját veti be annak érdekében, hogy a vásárlók még egyszerűbben próbálhassák fel termékeiket, akár a saját nappalijukból. Az idei CES expón bemutatott DressingRoom mobilalkalmazásukkal virtuálisan lehet felpróbálni darabjaikat, a program fejlesztését a Google-re és az Avametric startupra bízták.
Az app használatához először létre kell hozni egy digitális manökent, akit öt előre megadott méretben lehet kiválasztani. Ez tovább finomítható azzal, ha a felhasználó megadja testsúlyát, magasságát, és pontos méreteit.
Utána egy legördülő menüből választható ki a felpróbálni kívánt darab, amit a bábura helyez az alkalmazás - ez már a kiterjesztett valóságban jelenik meg
a felhasználó előtt a telefonon kijelzőjén keresztül,
akárcsak a Pokémon Góban a zsebszörnyek.
A felöltöztette bábu több szögből is megvizsgálható, viszonyításként egy másik modellt is lehet mellé helyezni. Így könnyebb a döntés, hogy az S-es, vagy az M-es méretű kardigán mutatna jobban adott testalkaton.
Amennyiben a ruha elnyeri a felhasználó tetszését, közvetlenül meg is rendelheti azt az alkalmazáson keresztül. A Gap épp ezt várja az apptól: hogy ezen keresztül is növelni tudják az online rendelések számát.
Hogy miért egy digitális babát lehet használni, és miért nem a felhasználó beszkennelt testét, arra a fejlesztők azt válaszolták: sok felhasználó idegenkedik attól, hogy fehérneműben, vagy meztelenül álljon a kamera elé, viszont ha ruhával együtt szkennelik be magukat, sok esetben nem lesz pontos a végeredmény, és a app csalódást okozhat számukra.
Az app egyelőre még kezdetleges fázisban van, de már letölthető a Google Play Áruházból. A felhasználók körét jelentősen leszűkíti az, hogy csak olyan mobilokkal használható, amelyek támogatják a Google Project Tango technológiáját, iPhone-ok egyelőre még szóba se jöhetnek.
Mire jó a Project Tango?
A Google Tango platformot még 2014-ben jelentette be a keresőóriás. Különlegessége, hogy a telefon képes felismerni a körülötte lévő objektumokat, és ezt különféle kiterjesztett valóság-alkalmazásokban tudja hasznosítani. A Tango adja a telefonnak a szoftvert és a szenzorokat, amelyek érzékelik és feltérképezik az eszköz környezetét. Az érzékelők másodpercenként több mint 250 ezer mérést végeznek.Egyelőre még csak két Tango-kompatibilis, fogyasztóknak szánt mobilt jelentettek be: a már kapható Lenovo Phab 2 Prót, és az év végén megjelenő Asus Zenfone AR-t.
Az viszont nagy előrelépés a technológiai szempontjából, hogy a világ egyik legnagyobb ruhamárkája próbálkozik a megoldással, és előrevetítheti azt, hogy pár év múlva milyen megoldások terjedhetnek el.
A Project Tangót támogató telefonokra már 35 AR-alkalmazás érhető el, ezek közül több is egy adott cég termékeit mutatja be a kijelzőn.
Az otthoni berendezéseket forgalmazó Lowe's Co. a Lowe's Visionje is rendkívül látványos: felméri és leméretezi a lakás adott helységét, majd új berendezéseket helyez el például a konyhában, a kiterjesztett valóságban.
A telefon kijelzőjén egyszerre jelenik meg a valódi konyhánk, és az arra helyezett digitális rétegen a kiválasztott berendezési tárgy, mondjuk egy konyhapult. A Lenovo telefonját is ezzel az alkalmazással demózták.
Az Amazon szintén próbálkozik a technológiával, Product Preview alkalmazásuk segítségével azt nézheti meg a felhasználó, hogyan mutatnának otthonában a különféle méretű és márkájú tévékészülékek.