Világszerte 16750 ember közreműködésével készítették el felmérésüket a Kaspersky Lab elemzői, akik fényt derítettek az emberek frusztrációira a közösségi médiával kapcsolatban. Eszerint a felhasználók gyakran tapasztalnak magukon negatív érzelmeket, miután eltöltenek egy kis időt a különböző közösségi média felületeken,
és ezek a rossz érzések felülírják a pozitívakat.
A felhasználók lényegében mégis azért látogatják ezeket a felületeket, hogy jól érezzék magukat. Az emberek többsége (65%) azért használja a közösségi hálózatokat, hogy tartsa a kapcsolatot a barátaival és kollégáival, valamint szórakoztató és vicces bejegyzéseket nézzen (60%).
Egy átlagos felhasználó jelentős mennyiségű időt szán arra is, hogy létrehozza a digitális profilját és feltöltse azt pozitív pillanatokkal, illetve vidám bejegyzéseket tesz közzé (61%), és értesíti a közösséget a szabadság, vagy vakáció során eltöltött remek időről (43%).
Aligha meglepő, hogy az emberek 72%-a szerint rendkívül bosszantóak a tolakodó reklámok és nemcsak zavarják az online kommunikációt, de tovább is mélyítik a frusztráció érzését.
Annak ellenére, hogy a számos online interakció jó érzéssel tölti el az embereket, mégis gyakran keserű érzéssel figyelik barátaik boldog bejegyzéseit a szabadságról, egy hobbiról vagy szórakozásokról, mivel úgy érzik,
hogy mások jobban élvezik az életet, mint ők.
A megkérdezettek 59%-a boldogtalannak érezte magát, ha olyan buliról láttak képeket, amelyre őt nem hívták meg, és 45%-ára negatív hatással voltak a barátok boldog ünnepi képei. További 37% azt is elismerte, hogy visszanézi régi, boldog bejegyzéseit, de ez csak tovább erősíti azt az érzést, hogy múltbeli élete jobb volt, mint a jelenlegi.
A modern pszichológiában külön szakirodalom van már az online jelenlétből adódó problémákra, hiszen új többlettartalom jelent meg a lájk gombokkal: jutalmazássá, elmaradása esetén büntetéssé válhat.
Modern és komplex kapcsolatrendszerünkben egy lájk elmaradása másodlagos üzenetet hordoz magában a kapcsolatok rovására,
mivel túl nagy jelentőséget tulajdonítunk azoknak.
Egy korábbi kutatás azt is kimutatta, hogy az emberek 78%-ának olyan mértékű frusztrációt okoz a közösségi média, hogy véglegesen szakítani akar(t) online jelenlétével. Az egyetlen visszatartó erő, hogy tartanak a digitális emlékeik elvesztésétől, mint például a képeik és a kapcsolataik eltűnése.
Miközben a kapcsolattartás nehezen megoldható a szociális platformok nélkül, a Kaspersky Lab dolgozik a megoldáson, hogy legalább a digitális emlékeket menteni lehessen. FFForget nevű alkalmazásul lehetővé teszi az embereknek, hogy
másolatot készítsenek az összes online emlékükről és egy biztonságos, titkosított memória tárolóban raktározza.
A FFForget nevű alkalmazás indulása 2017-ben várható. Bővebb információért a ffforget.kaspersky.com oldalon regisztrálhat, ahol friss információkat és korai hozzáférést kaphat.