Budapesten közlekedni pazar dolog, főként nyáron, útfelújítások idején. Biztos bennem van a hiba, de a mozgó szaunaként funkcionáló villamospótló BKV buszok nem hatnak rám csábítólag. Persze, járhatnék bringával, mint a korábbi években, de nem minden esetben jön ki jól, hogy inget vagy pólót kell cserélni közvetlenül egy megbeszélés előtt. Kipróbálhatnék közösségi, elektromos motort is, de ennél a szolgáltatási határ jó pár kilométerrel arrébb van, mint ami ideális lenne. Így adta magát, hogy e-rollerrel is tegyek egy próbát. Illetve tettem már korábban nem egy kört bérelhető elektromos rollerrel, éskülönösebb gondom nincs is sem a Tierrel, sem pedig a Lime-al, de a szolgáltatási határ miatt ez inkább csak rövid kör volt, a belvárosban, távol onnan, ahonnan naponta be kell verekednem magam a városba. Ezért kezdett egyre határozottabban megfogalmazódni, hogy kellene egy saját elektromos roller. Na de a kérdés, teljesen kezdőként, nulla infóval:
Amiben biztos voltam, hogy nem akarok olyan rollert, amit le kell cserélnem pár hónap múlva, egyszóval strapabíró legyen, ezen túl pedig feleljen meg az alábbi elvárásoknak:
Na igen, az utolsó kérdés volt az első olyan, ami kijózanító felismeréshez vezetett.
Gondoltam, mivel bringával az átlagsebesség városon belül 20-22 körül szokott lenni, hegymenetek és bringaúton kóborló vidám turisták miatt is részben, így ennél többel haladni nem lenne ördögtől való. Ezzel szemben jött a keserű felismerés; a piacon 25 kilométer/óra a plafon. Amíg pár évvel ezelőtt simán elérték akár az ötven kilométert is az e-rollerek, ma már nincs eltérés egyik gyártónál sem, hiszen nem lehet, ezért szoftveresen korlátozzák az e-rollereket. Persze, a TikTokon rakat - és főként német - videó van arról, hogy mégis, netán hogyan lehet ezt feloldani, de úgy voltam vele, a fene se akar ezzel vacakolni, nézzük meg, mit tud nyújtani a piac, ha a többi tényezőt vesszük figyelembe.
Ha meg azt nézzük, hogy melyik elektromos roller felel meg a többi feltételnek, és van már reputációja a piacon, akkor kézenfekvő volt, hogy a Xiaomi Electric Scooter 4 Pro-t tegye próbára az ember.
Oké, ez nem az a elektromos roller lesz, amit az ember csak úgy felkap, és vígan feldobja a négyeshatosra - szűrtem le rettentő vaslogikával azt követően, hogy megemeltem a dobozt. Merthogy a roller nem csak hogy nagy, de tekintélyes súllyal is bír. A hivatalos adatok szerint 17 kilogrammos a roller, vagyis nem ezzel fogunk fel és le rohangálni a másodikra. A könnyen mozgathatóság, mint elvárás így némileg hiányt szenvedett.
Üzembe helyezés: nagyjából adja magát
Hogyan kell üzembe helyezni egy újonnan vásárolt cuccot? Ösztönből - tartja a régi jó felhasználói szokás, vagyis kezdjük el találomra összerakni a rollert, és csak akkor nyúljunk a használati útmutatóhoz, ha már nagyon elakadtunk. A Xiaomi Electric Scooter 4 Pro esetében tényleg viszonylag simán össze lehet pattintani a gépet; a kormányt - felnyitást követően - csavarokkal és egy kallantyúval kell rögzíteni, aztán tölteni, majd a Xiaomi appot letöltve párosítani a telefonunkkal. Apple ökoszisztémához szokott userként az átlagosnál is türelmetlenebb vagyok alapból; a Xiaomi MI nagyjából átmegy a szűrőn, a UI nem a legszebb, de legalább logikus, néhány perc babrálás után megvan az ember a beállításokkal, egyedül az aktiválásnál volt macerásabb, de a nyolcadik csatlakozási kísérlet után az is összejött.
Ennél a lépésnél ugyanis a használati útmutatón lévő qr-kódot kell beolvasni az appal, de ha valamiért az nem akarja érzékelni a kapcsolatot, akkor az istennek sem lehet ezt megugorni. Aztán csak sikerült. Innentől kezdve már vígan ment minden pazarul.
Meddig kell tölteni az e-rollert első alkalommal?
Amíg fel nem tölt - ez esetemben bő 7 órát vett igénybe. Nem tudom, a többinél hogy megy, de elég kényelmes funkció, hogy az akku töltöttségi szintjét szépen nyomon lehet követni az appon keresztül. Vagyis nem kell félóránként felkelni a gép mellől, és ellenőrizni, hogy mehetünk e már.
Egyszóval az első használatot ne úgy tervezzük, hogy kicsomagoljuk, és pár órán belül már kanyarodunk is fel a Margit hídra.
Amúgy, ha jól olvastam, az akksi kapacitását az előző modelléhez mérten megnövelték, és ez is lehet az egyik oka a roller súlyának. (technikai szempontokat is taglaló tesztet itt írtunk erről a rollerről).
Ok, nagyjából megvagyunk, a következő cikkben már a gyakorlati használatról szóló élmények jönnek.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!