Sápadt feleségek, eldugott medikák

Vágólapra másolva!
Szívesen hajtogatjuk azt, hogy a hazai ízlésvilág eltér, mind filmek, mind ételek, mind minden egyéb terén az amerikai tömegízlés világától, de vajon televíziós szokásaink mennyire mások, ha mondjuk a tévésorozatokat vesszük alapul? Itthon miért éppen az Amerikában legnézettebb Lost volt a legnépszerűbb sorozat - és vajon, hogy sikerült megbuktatni a TV2-nek az Egyesült Államok legnézettebb sorozataiból kettőt is?
Vágólapra másolva!

Az eddig is nyilvánvaló volt, hogy a hazai kereskedelmi televíziók igazán eredeti ötletek (vagy ötletemberek) hiányában inkább a külföldi sémák, programszerkezetek lemásolásában jeleskednek, és az USA-ban, valamint Nyugat-Európában már bevált licencműsoroknál és programstruktúránál nem szívesen merészkednek tovább, hiszen biztosra menni mindig is egyszerűbb volt, mint némi újítást csempészni a műsorszerkezetbe. Ez a kódexmásolói filozófia diktálta hát azt, hogy német mintára (és utasításra) az egyik csatorna azonnal szappanoperát (Barátok közt) kezdett adni főműsoridejében, hogy később, sok-sok éves lemaradással a vetélytárs is kövesse. És persze, ugyanez a filozófia ösztönözte később is a tévéket, hogy feltöltsék a délutáni sávot a bulváros talkshow-kkal, a nálunk lecsengő korszakukat élő, latin amerikai telenovellákkal, valamint a bukott bírósági showműsorral. A külföldi példa átvételének következő lépcsőfoka a hazai tévék sorozatokkal való elárasztása volt - kiemelve a műfajt a délutáni háziasszony-sávból és a hétvégi matinék forgatagából. Még az elején jegyezzük meg, hogy a magyar piac kicsi, így nem is éri meg valóban költséges, igényes akciófilm-sorozatot készíteni -, hogy a finanszírozás nehézségeit ne is említsük, de erről a fiatal filmesek tudnának mesélni.

Ahhoz, hogy a sorozatok igazán életképesek legyenek este, a B-kategóriás filmek és Bud Spencer-etűdök, ismétlések tengerében, ahhoz természetesen elsősorban ütős sorozatokra és még ütősebb marketing-hadjáratra van szükség, hiszen a lakosságot rá kell szoktatni arra, hogy szerda vagy péntek esténként ne ad-hoc módon tévézzen, hanem vallásos módon, ugyanazon a napon, ugyanabban az időpontban a tévé előtt helyezkedjen el pattogatott kukorica és a karon ülő gyermek társaságában, hogy megkapja az éppen aktuális rejtély, izgalom vagy dráma adagját. Persze az érzés ismerős a letűnt korok MTV-jéből, hiszen kéthetente, csütörtökönként egy ország szurkolt, hogy vajon ezúttal beindul-e Taki bácsi Ladája a Szomszédok-ban, mi lesz azzal a fránya Leoncióval, a kedves Isaurával, és vajon a Vészhelyzet-ben összejön-e végre Ross doktor a jó nővérrel, Carollal. De úgy tűnik, a magyar nép feledékeny, és - ha a Vészhelyzet folyamatos kedd esti jelenlététől eltekintünk - akkor csak azt mondhatjuk el, hogy a műfaj nem tudta megvetni lábát az esti, legnézettebb órákban.

Szerencsére tavaly augusztusban változás volt megfigyelhető a magyar kereskedelmi tévés sivárságban, hiszen az RTL Klub úttörő módon óriásplakátokkal és erőteljes marketinggel próbálta letuszkolni a tévénézők torkán a Lost - Eltűntek című amerikai sikersorozatot. Persze ehhez az is kellett, hogy a 2004/05-ös amerikai tévés idény elhozzon egy olyan áttörést, ami végre a hazai döntéshozók figyelmét is felkeltette, és olyan sorozatokat teremtsen, melyekre nem illik az a gúnya, amivel a hazai nézők felruházták a műfajt. Sokkal komplexebb sorozatok keletkeztek ugyanis ebben az évben (és keletkeznek azóta is) és ezt a hullámot kívánta meglovagolni az RTL Klub és később a TV2 is. Olyan sorozatokról van szó tehát, melyek függést eredményeznek sokaknál.

www.lost-tv.com

Lost: ügyes volt a szereplőválogatás

Sorozatok vétele és honosítása szempontjából pofonegyszerű dolga van a televízióknak, hiszen egyszerű egy pillantást vetni az amerikai és más európai országok nézettségi listáira, és azonnal szembetűnik, hogy melyek azok a sorozatok, amelyekért megvész a nép, és melyek azok a szériák, amelyek teljesen hidegen hagyják a célközönséget. Nyilvánvalóan ez az elv vezérelte a tévéket, amikor szép fokozatosan lecsaptak az Amerikában vezető sorozatokra, anélkül, hogy belegondoltak volna, hogy miképpen is lehet, illetve kell eladni a hazai piacra ezen termékeket.

A TV2 védi a sorozatait/szorakozas/teve/20060724atv2.html

Sok tévhit kering azzal kapcsolatban, hogy melyek is a topsorozatok, hiszen minden tévé saját sorozatát próbálja legnézettebbként eladni, régi marketinges reflex, hogy "a csacsi néző", ha azt mondják neki, hogy ezt nézik (veszik) a legtöbben, akkor engedelmes fogyasztóhoz hűen, leül a képernyő elé, és ő is az ajánlott terméket fogja fogyasztani. Sajnos azt soha sem fogjuk megtudni, hogy az Amerikában évek óta legnézettebb sorozat vajon idehaza is minden rekordot megdöntött volna-e, hiszen a három éve topon lévő és idén a 6. évadát letudó Helyszínelők-re (25 milliós átlagnézettség) hajdanán még nagyon jó érzékkel a Viasat 3 kábelcsatorna csapott le, és azóta is zászlóshajójának, toronymagas nézettségi listavezetőjének (350-400 ezer néző) tudhatja be a sorozatot és annak két leágazását, a Miami helyszínelők-et (az 5. legnézettebb sorozat Amerikában) és a New York-i Helyszínelők-et (12. legnézettebb).

www.lost-tv.com

Az AXN leadta a Lost 2. évadját, az RTL Klub ősszel jön elő vele

De hiába reformálta meg Grissom és csapata a krimisorozat fogalmát, a hazai tévénézők nagy része továbbra is inkább orosz levesnek véli a CSI-t, és más sorozatokkal foglalkozik, azokkal, melyeket a két nagy elébük rak. Az idei, 2005/06-os tévés évad koronagyémántja egyértelműen a nagy marketinggel felfuttatott Lost - Eltűntek volt, amely majd 2 milliós rajtját követően, elég megbízhatóan hozta az átlagosan 1,7 milliós nézettséget és ezzel a sorozatok zömét, az apró csökkenés ellenére, maga mögé utasította. Történt mindez annak ellenére, hogy - bár sokan azt hitték, hogy az RTL Klub hozta az országba a szériát - az országos premier előtt már fél évvel lehetett látni a sorozatot az AXN csatornán, magyar szinkronnal (mint ahogy az AXN a második évadot is leadta már, jóval az RTL Klub előtt.) A Lost ereje Amerikában egyébként csökkent a második évadra és erőteljesen megcsappant nézőinek a száma (a tendencia várhatóan itthon is hasonló lesz), de még így is a 7. legnézettebb sorozatnak számított idén, Amerikában, 15 milliós táborával.

A magyar nézettségeket vizsgálva, itt egy elég nagy űr következik, hiszen a Lost-on kívül, egy új sorozatot sem tartott a tévénéző arra érdemesnek, hogy a többiek elé emelje, így a régi, már bevált szériák, mint a Walker, a texasi kopó, a Cobra 11, a Vészhelyzet, valamint a Columbo hozták azt az átlagosan 1,4 millió nézőt. Ezzel inkább a maradi felfogást képviselték, és nekik is köszönhető, hogy máshol sikert sikerre halmozó sorozatok itthon kudarcot vallottak. Melyek ezek?

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!