A tűzijátékot hagyományosan sokan követik a tévében is, tavaly csupán az M1-es közvetítésre 1,47 millióan voltak kíváncsiak, amivel 2013 nyolcadik legnézettebb műsora lett, az egyetlen, amellyel a köztévé be tudott kerülni az első tízbe. Ehhez jött még a Duna World 296 ezres nézettsége, vagyis a nézők száma összességében elérte az 1,76 milliót.
Idén a TV2 is beszállt
Öt év kihagyás után idén a TV2 is beszállt a közvetítésbe – utoljára 2007-ben adta a tűzijátékot –, ami meg is látszik a számokon. Az össznézettség különbsége nem olyan nagy, a nézők csatornák közti eloszlása viszont jelentősen megváltozott: a Nielsen Közönségmérés adatai szerint az M1-en 903 161-en követték a műsort, 875 690 néző a TV2-t választotta – a Duna Worldre 200 067-en kapcsoltak, a 2014-es tűzijáték össznézettsége így 1 978 918-ra nőtt. Jellemző módon a 18–49 éves, kereskedelmi szempontból fontos célcsoportban többségében a TV2-t választották a nézők.
A tragédia több embert érdekelt
A grafikonon jól látszik, hogy 1998-tól kezdve a maga 4,34 milliós nézettségével a 2006-os volt a legnézettebb közvetítés, amely azonban nem a látványos tűzijátékról, hanem a viharról és a pánikról vált emlékezetessé, hárman vesztették életüket az ítéletidőben. A teljes képhez hozzátartozik (a grafikonon ezért is jelöltük a dátumot két csillaggal), hogy a köztévé akkor tíz perc után megszakította a közvetítést, a kereskedelmi tévék azonban folytatták, így azok is odakapcsoltak, akik addig az M1-et nézték.
A másik, csillaggal jelzett év a 2002-es, ekkor a dunai árvíz tetőzése miatt elhalasztották a tűzijátékot, az M1 például az István, a király előadását sugározta – az adatok ebben az esetben az augusztus 31-i, utólag megtartott tűzijáték nézettségét mutatják.
Az RTL Klubhoz szokott a nép
Jól látszik az ábrán az is, hogy azokban az években, amikor az RTL Klub is beszállt a közvetítésbe, jócskán megemelkedett az össznézettség, illetve, amikor az RTL is adta, akkor minden alkalommal ott nézték a legtöbben. Úgy tűnik, a magyarok hozzászoktak a kereskedelmi csatornához, hiszen a közvetítés elmaradása után az addig szokásos nézőközönség nem vándorolt át az M1-re teljes egészében, hanem inkább más néznivalót választott, és lemondott arról, hogy tévén nézze a tűzijátékot.
A vidéken élőket és a kevésbé iskolázottakat jobban érdekli
A tűzijáték mint tévéműsor főleg a kisvárosokban, illetve falvakban élőket érdekli: idén csupán 314 344 budapesti figyelte a közvetítést – nyilván, akit érdekelt, az inkább élőben –, és ennél alig többen, 351 642-en voltak kíváncsiak rá a vidéki nagyvárosokból. A kisvárosokból és a falvakból kikerült nézők azonban 1 312 933 főt tettek ki.
Megfigyelhető összefüggés a nézettség és az iskolázottság között is. A mérések szerint minél iskolázottabb valaki, annál kevésbé érdekli a tűzijáték. Míg a csupán általános iskolát végzettek közül 1 192 775-en kapcsoltak valamelyik adóra, addig a középiskolát végzettek közül már csak 503 876-an, a diplomások közül pedig 282 266-an voltak kíváncsiak a műsorra.
A nyugdíjasok is szeretik
Életkori eloszlás alapján a tűzijátékot főleg az idősebbek nézik, általában 700–800 ezer nyugdíjas korú néző csatlakozik be a közvetítésbe – idén 894 273 volt a 60 évesnél idősebbek száma. A legkevésbé aktív korosztályokat 30 alatt találjuk: a korábbi évek mérései alapján nagyjából 60 ezer iskoláskorút engednek a tévék előtt maradni a szüleik, de ez a szám idén jócskán megnőtt, a 4–17 éves korosztályból is 171 511-en figyelték a tűzijátékot. A 18–29 év közötti nézők száma is emelkedett ebben a évben, a szokásos, szintén körülbelül 60 ezres tábor helyett 2014-ben 144 802-en követték az eseményt.