Partnere is megkapta Kevin Spacey magas fizetését a Netflix politikai sorozatánál: Robin Wright a szériában Underwood elnök feleségét, Claire-t alakítja, akinek first ladyként nagy befolyása van sok döntésre, ahogy férje karrierjére is.
Akárcsak sorozatbeli férje, Wright is feltűnt az itthon Kártyavár címen futó sorozat összes, 52 részében. Rendezett is pár részt, és a legutóbbi, negyedik évadban executive producerként is ügyködött a széria körül. Mint a színésznő elmondta, nem tett mást, csak annyit, hogy kihasználta, hogy a karaktere gyakran népszerűbb volt, mint az elnöké. „Úgy voltam vele, hogy jobb, ha kifizettek, vagy ha nem, akkor kijövök a sztorival. Végül fizettek” - mondta Robin Wright.
A színésznőnek volt mire ilyen merésznek lennie. A sorozatból nehezen kihagyható, 2014-ben pedig Emmy-díjat nyert alakításával. Abban az évben Spacey 500 ezer dollárt keresett epizódonként a New York Times szerint, egy évre rá pedig már 5,5 milliót tett zsebre csak a szériától: ez mai áron 1 milliárd 550 millió forint, két hónapos forgatásért nem olyan rossz pénz.
A közösségi média érzékenyebb része ünnepli a színésznőt, de persze nem ő az első tévés, aki kiállt a jogaiért, azért, hogy ugyanolyan mennyiségű és minőségű munkáért ugyanazt a gázsit kapja.
Emlékezetes volt Patricia Arquette kiállása 2015-ben,
amikor rögvest az Oscar átvétele után szólalt fel – nem ezért, de épp a napokban kaszálták el legutóbbi sorozatát, a CSI: Cyber-t. (Nemcsak ebben a sorozatban láthattuk, a Gengszterkorzó-ban és a Médium-ban is nagyot alakított, utóbbinak ő volt a főszereplője). Ő később arról is beszámolt, hogy volt olyan munka, amit azért nem kapott meg, mert a férfi főszereplő díjazását kérte magának is.
Szükség is volt Patricia Arquette kiállására és Robin Wright finom (vagy annyira nem is finom) zsarolására, mert még a közelmúltban is akadtak furcsaságok tévés fronton. Gillian Anderson egyértelműen ugyanolyan fontos volt az X-akták számára, mint David Duchovny, mégsem kapta meg ugyanazt a bánásmódot a széria feltámasztásakor. 2016 januárjában mesélte el a The Hollywood Reporternek, hogy feleakkora gázsit ajánlottak neki, mint társának, noha Scully nélkül, csak Mulderrel nem lett volna sok értelme visszahozni a sci-fit.
Elpanaszolta, hogy mennyire kiakadt: „Sokkoló volt számomra, mert úgy hittem, hogy a rengeteg munka után, amit beletettem a múltban, majd fair módon fognak fizetni.” A színésznő amúgy a sorozat indulásakor, 1993-ban még kevesebbet kapott, mint a tapasztaltabb, akkor már ismertebb Duchovny, de meglepte, hogy 2015-ben is így akartak bánni vele. Végül ő is megkapta ugyanazt a summát, amit férfi kollégája – és nemcsak azért, mert Golden Globe-ot és Emmy-t nyert, hanem mert harcolt érte.
A legjobb és legbiztosabb módja a közös gázsi kialkudásának az amerikai sorozatiparban, ha a főszereplők összefognak, és bejelentik a stúdió, illetve a megrendelő tévécsatorna felé, hogy akkor írnak alá az újabb évadra, ha mindenki megkapja ugyanazt a gázsit. Erre szép és klasszikus példa a Jóbarátoké, akik már nem annyira lelkesedtek a tizedik évadért, de közölték, ha mindenki megkapja ugyanazt az egymillió dolláros fizetést, persze részenként, akkor benne vannak. És hiába volt akkor már keresettebb és népszerűbb Jennifer Aniston, mint mondjuk Lisa Kudrow, utóbbi is megkapta szépen a 22 millió dollárt.
Kaley Cuoco is a közös, határozott fellépésnek köszönhetően keresett 28,5 millió dollárt 2014 és 2015 júniusa között a Forbes szerint. A Big Bang Theory, magyarul Agymenők szőke bombázója Jim Parsons és Johnny Galecki társaságában alkudta ki magának a részenkénti egymillió dollárt – a többi főleg reklámpénzekből jött össze. Tavaly ugyanennyit keresett Sofia Vergara, aki amúgy hirtelen emelkedett az őrült jól kereső tévés színésznők táborába, hiszen a Modern család 2009-es rajtja előtt még nem volt különösebben ismert világszerte, legfeljebb Kolumbiában.
Mellettük tavaly olyan színésznők, mint Ellen Pompeo (Grace klinika), Mariska Hargitay (Különleges ügyosztály) és Julianna Margulies (A férjem védelmében) is szépen kerestek, 11-12 millió dollár körül, de ők rutinos veteránnak számítanak, jó érdekérvényesítő képességgel.
Az American Association of University Women 2016-os tanulmánya szerint az USA-ban jelenleg ugyanazért a munkáért a nő a férfi keresetének 79%-át kapja csak, de ennél komorabb volt a helyzet régen: 1974-ben például csak az 59%-át fizették neki. Az Egyesült Államokban ebből a szempontból Utah-ban (67%) és Louisinában (65%) a legrosszabb a helyzet. Férfi-női viszonylatban a legkisebb különbség a latin-amerikaiak között van, a legnagyobb pedig az ázsiai-amerikaiaknál.
A kor is igencsak számít: a húsz év alattiaknál még csak kevéssel keres többet a fiú, mint a lány, de 25 és 34 éves koruk közt nyílik az olló, akkor már csak 90%-át kapja a nő a férfi fizetésének, a következő tíz évben pedig 20%-ra nő a differencia.
2015 legjobb heti sorozata itthon a Televíziós Újságírók Díját is elvitte, ez az Aranyélet volt. A gyártó HBO Magyarországot megkerestük kérdéseinkkel. „A színész és a színésznő fizetése elsősorban attól függ, hogy – főszerep esetén – milyen szerződést sikerült kötnie, illetve hogy milyen a színész szakmai megítélése. Ezenkívül szintén fontos tényező, hogy hány napot forgat: értelemszerűen minél többet forgat, annál magasabb a fizetése” – válaszolták.
Konkrét összeget, gázsit nem mondott az RTL-csoport sem, amely a nívós Válótársak-kal jött elő tavaly, ennek készül a folytatása idén őszre. „A sztárjaink fizetése nem publikus, mivel azok üzleti titoknak minősülnek. De azt elárulhatjuk, hogy a nemiség semmilyen módon nem befolyásolja a fizetésük mértékét” - kaptuk a választ.
A TV2-nél nincs heti fikciós sorozat saját gyártásban, de van napi szappan, ott napidíj jár. „A Jóban Rosszban-nál gázsik tekintetében nem mérvadó, hogy férfi-e vagy nő a sorozatszereplő. Egy szappanoperában a folyamatos és zökkenőmentes gyártás mindig fontosabb, mint egy árharc. Természetesen az árképzésnél azzal számolunk, hogy az adott színész milyen szakmai múlttal rendelkezik, és mekkora gyakorlata van a televíziós munkában. Mivel mindenki napidíjas, ezért a havi összjövedelme aszerint alakul, hogy az adott hónapban mennyi forgatási napja volt” - jelezte a produkció.
A Médiapiac 2016 konferencián is téma volt a nemek szerinti diszkrimináció. Vannak területek itthon, amelyek feminizálódnak, de ezek általában nem jó fizetéseket ígérő, és nem túl nagy megbecsülésnek örvendő szektorok (például az oktatás). A szegregáció egyes területeken aggasztó, akárcsak a bérrés, ahogy az is, hogy sok nő szülés után sokáig inaktív marad.
Az Y generáció esetében sem jobb a helyzet,
2014-ben a friss diplomások esetében a nők átlagban 158 ezret, a férfiak 212 ezret kerestek havonta, tehát a bérkülönbségek már a pálya elején megjelennek. A 200 legnagyobb magyar cégnél az alkalmazottak 40%-a volt nő, de a felsővezetésben lévőknek már csak 17%-a, cégvezető pedig százból kilenc volt.
Nem volt jobb helyzetük a nőknek a leglátványosabb juttatás, a vállalati gépkocsi terén sem. A szakértői pozíciókban szinte kétszer akkora az esélye egy férfinak arra, hogy céges autót kapjon, mint egy nőnek, és még középvezetői szinten is jelentős különbség figyelhető meg az arányokban. A Hay Group Magyarország 2014-es, 488 cégre kiterjedő kutatása szerint a női alapbérek minden munkaköri csoportban elmaradtak a férfiakétól.