Az Endeavour űrrepülőgép jelenleg a Destiny amerikai laboratóriumi modul PMA-2 jelzésű kikötőeleméhez csatlakozik. Az elmúlt napokban fellépett számítógépes problémák miatt a küldetést két nappal kívánja meghosszabbítani a NASA, amíg megnyugtatóan sikerül rendezni a helyzetet (jelenleg a Destiny modul három vezérlő számítógépéből egyet már sikerült életre kelteni, de a NASA legalább még egy rendszert szeretne üzembe helyezni). A földi repülésirányítók jelenleg is megfeszített erővel dolgoznak a hiba okának felderítésén. Valószínű, hogy az újonnan felszerelt robotkart vezérlő szoftver akadt össze valamivel.
A küldetés alatt még két fontos feladat vár a legénységre. Az egyik az új robotkar "markában" lévő raklap visszahelyezése az Endeavour rakterébe, de ezt addig nem kísérlik meg, míg nem sikerül legalább még egy komputert üzembe helyezni. A másik a már kiürített Raffaello tehermodul visszahelyezése, ugyancsak az űrrepülőgépbe. Ezt a műveletet az űrrepülőgép saját robotkara végezné.
A NASA arra kérte az oroszokat, hogy legyenek tekintettel a fenti problémákra, s a Szojuz-TM-32 űrhajó szombatra tervezett startját halasszák el néhány nappal. A Szojuz fedélzetén utazna Dennis Tito amerikai üzletember, az első űrturista, akinek repüléséhez csak e hét keddjén járult hozzá a NASA. A NASA azzal indokolja a kérést, hogy amíg az Endeavour az űrállomáshoz csatlakozik, addig igen kevés manőverezési hely áll rendelkezésre a dokkolni készülő Szojuz számára, így a manőver nem biztonságos, sőt, mindenki életét veszélyeztetheti.
Az oroszok viszont nem bizonyulnak megértőnek, ugyanis mindenképpen menni akarnak, méghozzá a tervezett időpontban. Az Enyergija cég honlapján megjelent legutóbbi információk szerint a Bajkonurban ma (április 27-én) összeült állami bizottság jóváhagyta a szombati startot, s a műszaki vezetés úgy döntött, hogy elkezdik a visszaszámlálást.
Dr. Horváth András űrkutató-csillagász, a Planetárium igazgatója az [origo]-nak elmondta, hogy minden nap halasztás igen jelentős költségeket jelent az orosz fél számára, akik amúgy is komoly pénzhiánnyal küzdenek. A szakember szerint elvileg nem lehet probléma, hogy a Szojuz akkor dokkol, amikor ott van az űrrepülőgép, bár nyilván sokkal biztonságosabb lenne, ha addigra az Endeavour már leválna az űrállomásról. (Az oroszok egyébként azt is felvetették, hogy az Endeavour átmenetileg váljon le a Szojuz dokkolásának idejére, ami szinte a szemtelenség határát súrolja - különösen, hogy ezt azzal egészítették ki, miszerint az ő moduljaik egyébként is rendben vannak.)
A Szojuz egyébként várhatóan a Zvezda nevű modul Föld felé néző portjára csatlakozik, amely már viszonylag biztonságos távolságban (mintegy 20 méterre) van az űrrepülőgéptől. Még jobb lenne a Zvezda hátsó kikötőelemére csatlakozni, de az már foglalt: jelenleg ott tartózkodik a Szojuz-TM-31 mentőűrhajó, amelynek leváltására érkezik a Szojuz-TM-32. Ebből is látható, hogy Tito útja nem öncélú repülés, hanem a félévente szokásos mentőhajó-csere keretei között valósul meg. Egyébként éppen ezzel kapcsolatban jegyezte meg Daniel Goldin, a NASA feje az elmúlt napokban - nem titkolva nemtetszését -, hogy amíg a Bush kormány költségvetési javaslata miatt valószínűleg el kell vetni majd az X-38-as mentőjármű további fejlesztését, addig az oroszok jó üzletet csinálhatnak a Szojuz-cserékhez kötött úrturizmusból.
A helyzet tehát igen bonyolult - odafent technikai, idelent pedig (űr)politikai értelemben. Csak remélni tudjuk, hogy mindenki jól (és élve) jön ki ebből a nem mindennapi szituációból.
S. T.
Ajánló:
Korábban:
2001. április 26. Sikerült csütörtökön részben helyreállítani a kapcsolatot a Nemzetközi Űrállomás számítógépes rendszerével, miután szerdán az állomás mindhárom vezérlő számítógépe meghibásodott - eddig ismeretlen okból.