Az ún. repülőgépüzemanyag-adó ugyan jelentős mértékben megemelné a repülőjegyek árát, és kellemetlenül érintené az alacsony tarifákkal dolgozó légitársaságokat, de a cégeknek a jelek szerint bőven marad idejük felkészülni, a megjelentetett tervezet ugyanis - úgy tűnik - még az első jogi lépésnek sem tekinthető.
Mindazonáltal a szándék már önmagában is igen jelentős.
A szakemberek, valamint a zöld aktivisták már hosszú ideje felróják a világ kormányainak, hogy félnek megadóztatni a repülő-üzemanyagot, miközben a légi közlekedés során keletkező gázok egyre súlyosabb mértékben járulnak hozzá az üvegházhatáshoz. A repülőgépek által kibocsátott gázokra a Kyotói Egyezmény például nem is vonatkozik.
A Közlekedési Minisztérium közreműködésével megjelentetett Repülés és környezet: gazdasági eszközök alkalmazása című kiadvány kimondja, hogy a légi közlekedés óriása terhelést ró a környezetre.
Az angol polgári repülés 2000-ben 30 millió tonna széndioxidot termelt, ami a szigetország széndioxid-kibocsátásának öt százalékának felel meg. Az előrejelzések szerint ez az arány 2020-ra 10-12 százalékra, azaz durván 55 millió tonnára emelkedik.
A dokumentum egyik célja, hogy megtalálja azokat a gazdasági eszközöket, amelyekkel rá lehet bírnia a vállalatokat, hogy csökkentsék gázkibocsátásukat. A lehetséges eszközök között említik többek között az adókat, a kereskedelmi engedélyeket és a kormányzati támogatást.
Norman Baker politikus szerint: "Ez lehet az első lépés a légi közlekedés megadóztatása felé, amire már régóta szükség lenne. Valljuk be, a repülőjegyek egyszerűen túl olcsók."
Az érdekeltek válaszait beépítik az év második felében megjelenő Légiközlekedési Fehér Könyvbe, amelynek célja a következő 30 év "fenntartható" repüléspolitikájának kialakítása lesz.
A környezetvédők éles kritikával fogadták a brit kormány szándékát, hogy bővítse az ország déli repülőtereinek kapacitását. "Mielőtt új repülőterek építésébe fogott volna, a kormánynak először azon kellet volna elgondolkoznia, hogyan fizettetheti meg a légitársaságokkal az általuk okozott óriási környezeti károknak legalább egy részét."
Az érintett cégek képviselői szerint a magasabb adók károsan érinthetnék a gazdaságot, ha az árak emelkedésével és a kereslet csökkenésével járnak.