Mint arról többször beszámoltunk, az eddigi tesztek és adatok sem hagytak sok kétséget afelől, hogy a február 1-én hét űrhajóssal a fedélzetén megsemmisült Columbia katasztrófájának okait a start során történt eseményben kell keresni, amikor is egy levált szigetelődarab a bal szárny belépő élének csapódott.
A szakemberek hétfőn egy újabb tesztet hajtottak végre a baleset minél pontosabb rekonstrukciója érdekében. Az eredmény drámai volt: az Atlantis űrrepülőgépről "kölcsönzött" szárnydarab belépő élére rálőtt szigetelésdarab egy kb. 40(!) cm átmérőjű lyukat hozott létre a hővédő pajzson. A NASA tájékoztatása szerint ez még a szakértőket is meglepte.
Azt gondoljuk, ezek után valóban nem sok kétség fér hozzá, mi okozta a tragédiát - mondta Scott Hubbard, a független vizsgálóbizottság (Columbia Accident Investigation Board, CAIB) tagja. A korábbi tesztek során is megjelentek elmozdulások és repedések a szárnyon, de ennyire világos bizonyíték eddig nem állt a szakemberek rendelkezésére.
Egy ekkora lyukon akadály nélkül áramolhatott be a leszállás során az a forró plazma, ami belülről teljesen szétégette a szárnyat. A szakértők szerint egy ilyen lyuk kijavítására a Columbia felszereltségével semmi esély nem lett volna. A CAIB egyik ajánlása a NASA számára éppen az volt, hogy a következő küldetések során szereljék fel a gépeket hibaelhárító eszközökkel. Az új teszt fényében azonban nagyon körültekintően kell ezt majd megszervezni.