Állatsztárok az interneten

Vágólapra másolva!
Az internet segítségével könnyű sztárrá válni, még az állatoknak is. Egy tüsszentő panda videóját már 50 millióan látták, és a magyar kutyák sem panaszkodhatnak 6 milliós nézettségükkel. Egy amerikai fekete medvének pedig 75 ezer rajongója van a Facebookon. Mire jó ez?
Vágólapra másolva!

A világ legnépszerűbb vadon élő medvéje Lily. Az állatnak már több mint 75 ezer rajongója van a Facebookon, ellését rengetegen követték figyelemmel az interneten keresztül. Lily odúját ugyanis az őt megfigyelő kutató, Lynn Rogers webkamerával szerelte fel, és a WildEarth TV oldalán bárki nyomon követheti a medve mindennapjait. A medvebocs január 22-én meg is született, s bár még nem dőlt el, mi lesz a neve, a facebookos rajongótábor már több száz javaslatot küldött a kutatóknak.

Nézze meg Lily szülését itt!

A közösségi oldalak mellett a videómegosztó weblapoknak is megvannak a maguk állatkedvencei. A YouTube sztárja a kölyke tüsszentésétől megijedt panda, az összesített toplistán ez a videó a 34. helyen áll, 51 milliós nézettségével.

Panda hapci

Nagyon népszerű a Maru névre hallgató, gazdájával Japánban élő macska is. Maru legnézettebb videóját már több mint 6 millióan látták, ebben az egyik kedvenc tevékenységét, a szűk papírdobozokba való bebújást mutatja be. Videiocsatornájának közel 43 ezer regisztrált követője van, a róla készült filmeket eddig közel 40 milliószor nézték meg - ezzel valószínűleg ő a világ legnépszerűbb élő macskája. Rendkívül népszerűek a "beszélgető" macskák is, videójukat már 25 millióan látták, s ennek egyfajta fordítása elérhető magyarul is, a Videán.

Video: karácsonyi kutyás meglepetés

Valószínű, hogy a hazai állati csúcstartó az egyik magyar kutyaiskola bemutatócsoportjának tavalyelőtti karácsonyi videója, amelyet már 6,5 millióan láttak. A filmen a kutyák látszólag önállóan feldíszítenek egy karácsonyfát. A csoport azóta egy nyári videót is készített, ezt két hónap alatt közel egymillióan nézték meg.

A közösségi oldalak terjedésével a különféle állat- és temészetvédő mozgalmak, szervezetek is megtalálták a helyüket ebben a világban. Az iWiWen az Állatok kategória legtöbb tagot számláló csoportja a "A Föld bolygó megóvása" klub, amelynek több mint 120 ezer tagja van, de 25 ezres tagsággal bír az "Állatvédelem: börtönbüntetést az állatkínzóknak" nevű klub is. A Facebookon a kutyák és macskák Kínában történő élve nyúzása ellen tiltakozó csoportnak lassan 1,2 millió támogatója lesz. Ezek a csoportok mind egyéni kezdeményezésre indultak, de a hivatalos szervezeteknek, mint a World Wildlife Fundnak, a Greenpeace-nek, az Angol Királyi Állatvédő Ligának (RSPCA) vagy az Emberek az Állatokkal Való Etikus Bánásmódért (PETA) egyesületnek is van saját oldala a Facebookon

Video: a kutyák szeretik a strandot

Az egyik legaktívabb civil szervezet a közösségi oldalakon a Greenpeace. Kappel Judit, a magyarországi szervezet irodavezetője az [origo] kérdésére elmondta, hogy ők 2009 januárjában hozták létre saját Facebook oldalukat, jelenleg 712 követőjük van. Nagyon hasznosnak találják, mert így nemcsak magyar önkéntesekkel, hanem külföldiekkel is kapcsolatba kerülhetnek, és a többi Greenpeace oldalon található információkat is gyorsan meg tudják osztani a követőikkel. Több alkalommal is használták már kampányaik során fényképek, videók megosztására, online petíció aláírására is kérték már rajongóikat, és a tavalyi koppenhágai klímakonferencia kapcsán több eseményt is megjelenítettek az oldalukon. Az oldalon a rajongók is oszthatnak meg dolgokat, így olyan hírek is megjelenthetnek, amelyek adott esetben nem jutnának el hozzájuk, de fontos lehet, és érdekelheti az önkénteseket.

Cicák az ágyban

Az egyre népszerűbb közösségi oldalak révén az állatvédő és egyéb civil szervezeteknek lehetőségük van arra, hogy kicsit közelebb kerüljenek az emberekhez, hogy a követők megismerjék, kik ők, mi az, amit olvasnak és érdemesnek tartanak arra, hogy megosszák a követőikkel. Bár a tagok többsége azon kívül mást nem tesz, mint hogy egy kattintással kiválasztja magának azt a csoportot, amelynek a nézeteivel egyetért, az önkéntesekre épülő, nonprofit egyesületek számára minden olyan fórum fontos lehet, ahol elérhetik a hasonló gondolkodású embereket. Ahogy Kappel Judit is elmondta, ez oda-vissza is működhet, a rajongók megosztott anyagai segítségével olyan információhoz is hozzájuthatnak, amely egyébként elkerülné őket, legyen az akár egy természetkárosítás vagy egy ritka faj észlelése.

Az internet tehát nemcsak például a feltörekvő énekeseknek, zenekaroknak és más tehetségeknek ad esélyt a bemutatkozásra, hanem az állatoknak is. A lelkes gazdik pedig ki is használnak minden lehetőséget, hogy a kedvencüket bemutassák. Mi sem jelzi ezt jobban, hogy az iWiWen már több száz kutya, macska, nyúl és hörcsög rendelkezik saját oldallal, sőt, ma már külön állatoknak szóló közösségi oldalak is léteznek, mint például a HotDog kisállat melléklete.

* * *

Rovatunk mostantól a Facebookon és a Twitteren keresztül is elérhető, ahol extra tartalmakat is kínálunk.


Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről