A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
21:05VízilabdaSpanyolország-Magyarország
Magyar közreműködéssel azonosították a CoRoT-9b jelű Naprendszeren kívüli planétát. Bár szilárd felszíne nincs, légkörében a hőmérséklet -20 és +160 Celsius-fok között lehet - így akár folyékony víz is megjelenhet a felhőiben. Ezzel az élet szempontjából kedvező helyen, az úgynevezett lakható zóna környékén keringhet.

Az érdekes exobolygót a 2006-ban felbocsátott CoRoT műholdnak a légkörünkön kívül végzett, nagy pontosságú mérései alapján azonsították. A planéta 1500 fényévre van tőlünk, és bolygónkról nézve időnként elhalad csillaga előtt, enyhén csökkentve annak fényességét - ez vezetett a felfedezéshez. Tömegét és csillaga körüli helyzetét tekintve ez az exobolygó hasonlít legjobban a Naprendszerben található Jupiterre az eddig ismert távoli planéták közül.

Forrás: ESO

Fantáziarajz a CoRoT-9b jelű exobolygóról és csillagáról (ESO)

A CoRoT-9b a Jupiterhez hasonló gázbolygó lehet: tömege 80%-a Naprendszer óriásának, így nincs szilárd felszíne. Légköri hőmérséklete a becslések alapján -20 és +160 Celsius-fok között lehet - azaz elképzelhető, hogy folyékony víz is előfordul rajta, a felhőiben lebegő cseppek formájában.

A felfedezésről szóló, a Nature-ben közölt cikk hatvan szerzője között szerepel a magyar Csizmadia Szilárd (DLR), aki Németországban dolgozik a szonda megfigyeléseinek elemzésén. Az exobolygó paramétereinek pontos meghatározásában az Európai Déli Obszervatórium (ESO) műszerei segítettek.

A felfedezés fontossága, hogy bár egy óriásbolygót találtak, az nem az úgynevezett forró Jupiterek csoportjába tartozik, tehát nem kering csillagához rendkívül közel. Emiatt lehet rajta olyan hőmérséklet, amely kedvez a folyékony víz előfordulásának. Ezzel az élet szempontjából kedvező helyen, az úgynevezett lakható zóna környékén keringhet - esetleges nagyobb holdjainak felszínén pedig szintén kedvező viszonyok uralkodhatnak. A planéta "hűvös Jupiternek" is tekinthető. Az égitest emellett ideális a további részletes elemzésre, tehát újabb ismeretek várhatók róla a közeljövőben.