Amint arról az Origo beszámolt, egy szemfüles és szerencsés olvasónknak sikerült megörökítenie a Kőszeg térségében kialakult félelmetesen szép légköri jelenséget.
A szupercella olyan magasan fejlett zivatarfelhő, amely általában a zivatarláncokba rendeződött viharfelhők között alakul ki.
Erre akkor van a legnagyobb esély, amikor egy forró, magas páratartalmú meleg periódusnak a hirtelen betört hidegfront vet véget.
A zivatarlánc szabályos sorokba rendeződött, akár 5-10 kilométer hosszan elnyúló viharfellegekből álló rendszer, amelyben létrejöhet egy különösen fejlett zivatarfelhő, a szupercella.
A szupercella belsejét rendkívül heves légáramlások, orkánerejű, azaz 100 kilométer/órát meghaladó szél, és akár a 2 centiméteres átmérőt meghaladó jégdarabok hullása jellemzi. A szupercellák létrejöttének körzetét rendkívül heves, piros színű riasztást eredményezhető vihar jellemzi.
A szupercellákban alakulhat ki a kis átmérőjű, ám rendkívül heves légáramlás, az úgynevezett tuba, amelyet ha leér a talajszintig, tornádónak nevezünk.
A hőmérsékleti viszonyok miatt különösen a nyári időszak kedvez a heves zivatargócok kialakulásának. Az alakuló égi áldást a nyári égboltra kirajzolódó tölcsérformában felmagasodó, és a tetején üllőszerűen kiszélesedő zivatarfelleg, a cumulonimbus (nemzetközi jelöléssel Cb típusú zivatarfelhő) jelzi.
A cumulonimbus belsejét rendkívül erős felfelé illetve lefelé irányuló légáramlás jellemzi, amelynek a sebessége akár a 100 kilométer/órát is elérheti.
Ennek köszönhető, hogy a zivatarfelhő igen magasra, nem egyszer a legalsó légréteg, a troposzféra 12 kilométeres határa fölé emelkedik.
A cumulonimbus teteje kivételes esetben akár 18 kilométer magasra, a sztartoszférába nyúlik fel.
A zivatarfelhő nagy nedvességtartalmú alsó részéből a feláramlás miatt magasba jutó vízcseppek megfagynak, amelyek a leáramlások jóvoltából jégesőként érhetik el a felszínt.
A zivatarfelhők elsősorban nyáron, az összeálló gomolyfelhőkből (cumulus) alakulnak ki, de létrejöhetnek a markáns hidegfrontok előtt is. A cumulonimbus komoly kockázatot jelent a repülőgépek számára, amelyeket ezért a polgári utasszállító gépek mindig ki is kerülnek.