Az utóbbi két évtizedben – valljuk be – igencsak elszoktunk a hosszan tartó, valódi, nagy hóval és tartós hideggel együtt járó telektől. Talán ezért is érezzük különösen zordnak az idei újévvel beköszöntött fagyos januárt. A mostani kellemetlen hideg megpróbáltatásai azonban össze sem hasonlíthatóak az 1987. január eleji „mesetél” egész országot megbénító viszontagságaival.
1987. január 10-én szombaton az esti órákban országszerte intenzív havazás vette kezdetét.
A hétvégi szabadnapra figyelemmel sokan éppen úton voltak, a tehetősebbek a személygépkocsi volánja mögött, még többen pedig vasúton vagy busszal utaztak rokonlátogatóba vagy éppen kirándulni egyet. Az útnak indulók közül csak kevesen sejthették, hogy a kellemesnek ígérkező hétvégi túra napokig tartó valódi rémálommá válik.
Az utolsó igazi télnek elkeresztelt extrém időjárási helyzetet az észak-északnyugati irányból a Kárpát-medencébe betörő, nagyon hideg, sarkvidéki eredetű, illetve az ezzel egyidejűleg dél-délnyugati irányból érkező nagy nedvességtartalmú és enyhe mediterrán ciklon légtömegének keveredése okozta.
Az arktikus, csontig hatoló hideg levegő erős szélvihar kíséretében rontott rá az országra, ezért már január 10-én a késő esti óráktól komoly fennakadások mutatkoztak a közlekedésben.
A Kisalföldön orkánerejűvé fokozódó hóviharban a széllökések ereje meghaladta a 100 km/órát,
de Magyarország más területein is viharos, 70-80 km/órás sebességű szél hordta a kavargó havat. Már másnap reggelre hatalmas hótorlaszok zártak el a külvilágtól több települést, és sokan a járhatatlan jégsivataggá változott utakon rekedtek.
A hó pedig továbbra is intenzíven szakadt,
délutánra országos katasztrófahelyzet állt elő.
Nemcsak a kistelepülések, hanem még egy olyan nagyváros is, mint Székesfehérvár, a hó fogságába került. Az országban akkor uralkodó katsztrofális állapotokat jól illusztrálja a Magyar Televízió korabeli híradójából összeállított, alább beágyazott videó.
Az M7-es autópálya grönlandi hómezőre emlékeztetett,
a jégvilág fogságába esett gépjárművek, illetve az azokat kiszabadítani igyekvő, de ugyancsak elakadt hókotrók mentésére helyenként a Magyar Néphadsereg harckocsijait, illetve hernyótalpas, páncélozott járműveit is be kellett vetni.
Mindeközben rekordmélységbe zuhant a hőmérséklet. Budapesten napközben sem emelkedett mínusz 17 Celsius-foknál magasabbra a hőmérséklet, és a viharos erejű szélben még ennél is sokkal hidegebbnek lehetett érezni.
Több, a világtól elszigetelődött vidéki településen krízishelyzet állt elő, a kifogyóban lévő tüzelő- és élelmiszerkészletek miatt.
A hó csapdájába esett falvakból az azonnali ellátásra szoruló betegeket csak honvédségi páncélosok segítségével lehetett kimenteni.
Ami talán még ennél is nagyobb problémát okozott, hogy akadozott az áramszolgáltatás, és egész települések maradtak áramellátás nélkül.
Döbbenetes képet mutatott a főváros is.
A körúton leállt a villamos- és a buszközlekedés, január 11-én a kora esti órákra gyakorlatilag teljesen megbénult Budapest. Az úttest mentén parkoló autókat méteres hópaplan fedte be; ekkor autóba ülni szinte öngyilkossági kísérlettel egyenértékű cselekedet volt.
Ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy az 1980-as évek derekán idehaza jószerével még azt sem tudták, mi fán terem a téli abroncs, és bizony a szocialista táborbeli személygépkocsikkal, a Skodákkal, Trabantokkal, Wartburgokkal, illetve a hátsókerék-hajtású, diagonál abroncsos Ladákkal ilyen viszonyok mellett közlekedni felért egy életveszélyes túlélő túrával.
Az iskolákat, valamint a hivatalok többségét is bezárták. Nagyon sokan nem tudtak eljutni a munkahelyükre, és azok közül, akik megpróbáltak gyalogosan nekivágni az útnak,
sokan a kórházban kötöttek ki a fagyási sérüléseik miatt.
A rendkívüli hideg tragikus baleseteket is produkált. Az egyik legszomorúbb és egyértelműen az extrém hideg számlájára írható baleset a fogaskerekű vasút vonalán történt.
Január 11-én este fél kilenckor az Esze Tamás Iskola megállóhelyen a fogaskerekű két szerelvénye egymásba rohant. Az 52-es pályaszámú szerelvénynek elfagyott a fékrendszere, ami miatt szabadon, megállíthatatlanul gyorsult a pályán, és belerohant a hegymenetben haladó 63-as szerelvény kocsijába.
Mindkét vonatvezető azonnal meghalt, és sok utas is megsérült az ütközés következtében.
A szerelvények egymásba fúródott roncsai csak az Orgonás állomásnál fékeződtek le annyira, hogy megálljanak.
A három napig szakadatlanul zuhogó hó vastag lepelként borult az országra. A hóvihar elülte után, 1987. január 16-án a középhegységekben 50–77 cm, a síkvidéken pedig 20–50 cm volt a hótakaró átlagos vastagsága.
A dél felől beköszöntő enyhülés sem okozott azonban felhőtlen örömet,
az ország déli megyéiben az ónos eső miatt vastag tükörjég képződött a hó felületén.
Ilyen kiterjedt, az ország minden pontját elérő és megbénító havazásra nem sok példa akadt 1987-ig.
Még ha az 1987. januári nagy havazáshoz hasonló, valódi katasztrófahelyzetet okozó és szélsőségesen hideg időjárás nem is számít túl gyakorinak a Kárpát-medencében, extrém hidegrekordokban azért bővelkedik az elmúlt száz év. Az eddigi magyarországi abszolút hőmérsékleti minimumot 1940. február 16-án Miskolc-Görömbölytapolcán mérték, akkor mínusz 35 Celsius-fokot mutatott a hőmérő higanyszála.
Az eddigi legalacsonyabb napi közép-hőmérsékletet Baján tapasztalhatták meg. A halászlevéről híres Duna menti városban 1942. január 24-én mínusz 26,8 Celsius-fok volt a napi átlaghőmérséklet. A legmélyebben Debrecenben fagyott át a talaj 1929. február 15-én,
már-már szibériai viszonyokat idéző egyméteres mélységig.
Az eddig legalacsonyabb éves közép-hőmérséklet – plusz 4,2 Celsius-fok – a Kékestetőn alakult ki 1980-ban. Noha a fél métert is meghaladó 1987-es hó igencsak vastagnak számít a Kárpát-medencében, semmi az Alpokalján 1947 februárjában lehullott hó vastagságához képest.
1947. február 19-én Kőszegen 151 centiméter vastag hótakarót mértek a szakemberek.
A hosszú ideig tartó hideget sem szereti mindenki. A havas napok számát tekintve az ország legmagasabb pontja, a Kékestető a hazai első helyezett, 1943–1944 telén kereken 154 napig fedte hótakaró. Ha tartós a hideg, a folyó- és állóvizek is befagynak, esetenként a Jeges-tengert idéző vastagságú jégpáncélt növesztve.
A magyar tengert 1962–1963 telén borította leghosszabb ideig, 110 napig jégtakaró,
a jégpáncél maximális vastagsága pedig elérte az 50 centimétert. Budapesten 1929. február 11-én mérték az abszolút hőmérsékleti minimumot a II. kerületben, mínusz 23,4 Celsius-fokkal. (Forrás: OMSZ, Országos Meteorológiai Szolgálat)
Az elmúlt három évtizedben csak egyszer fordult elő az 1987-es januári rémálomhoz hasonló krízist okozó havazás: 2013 márciusában. A szeszélyes időjárásnak a szabadságharc évfordulójára időzített nagy havazása azonban – szemben a Kádár-korszak többnapos hóviharával – nem terjedt ki az ország egész területére, „csak” a Dunántúl középső sávját és az ország északkeleti területét érintette.
A meteorológiai helyzet nagyon hasonló volt az 1987-es eseményekhez.
A kora tavaszias időt hirtelen felváltó zord sarkvidéki időjárás a délről érkező nagy nedvességtartalmú mediterrán ciklonnak volt köszönhető, amely Közép-Európa felett találkozott az északnyugatról érkező, arktikus eredetű hideg légtömeggel. A két eltérő hőmérsékletű levegőtömeg ütközése heves szélvihart és erős havazást okozott. A Dunántúlon,
a Bakony térségében tombolt legerősebben az orkánerejű szél, a Kab-hegyen 165 km/órás széllökést mértek,
ám az alacsonyabban fekvő területeken is 100 km/óra körüli volt a szél átlagsebessége.
A március 14-én este elkezdődött havazás területileg nem volt egyenletes intenzitású, ám a brutális erejű szél hatalmas hótorlaszokat épített, megbénítva ezzel a közlekedést. Március 17-én megdőlt az országos napi hidegrekord,
Vásárosnaményban mínusz 18,2 Celsius-fokra süllyedt a hőmérő higanyszála.
Budapesten Ferihegyen, illetve Pestszentlőrinc térségében pedig mínusz 7,1 Celsius-fok volt a márciusi tél rekordhőmérséklete. Az előrejelzést sokan nem vették elég komolyan, és a közeledő hosszú hétvégére figyelemmel végeláthatatlan kocsisorok indultak el az M7-es és az M1-es autópályán.
A hirtelen lecsapó hóvihar – csakúgy, mint 1987-ben – ezrével ejtette fogságba az autósokat.
Az autópályák mentén az Antarktiszt idéző több méter magas hófalakat épített az orkán,
és másnapra, március 15-re 19 település vált megközelíthetetlenné, majd 100 helységben pedig megszűnt az áramellátás. A 2013. márciusi katasztrófahelyzet összesen 59 kistérséget érintett országszerte. És hogy lesz-e hasonló idő a közeljövőben? Csak remélhetjük, hogy nem.