Súlyos veszély fenyegeti a taxisofőröket

taxi
A taxisofőrök légszennyezettségnek való kitettsége a legnagyobb, az új tanulmány szerint
Vágólapra másolva!
A városi légszennyezés a taxisofőröket veszélyezteti leginkább a többi hivatásos autóvezetőhöz képest - mutatta ki egy új tanulmány, amelynek eredményét az Európai Légzőszervi Társaság nemzetközi kongresszusán ismertettek.
Vágólapra másolva!

Mindig csukott ablakkal kellene közlekedniük

Az Európai Légzőszervi Társaság (ERS) nemzetközi kongresszusán bemutatott kutatás kimutatta, hogy a hivatásos sofőrök átlagosan harmadával több fekete szenet szívnak be vezetés közben, mint amit egy forgalmas út mellett mérni lehet.

A taxisofőrök légszennyezettségnek való kitettsége a legnagyobb, az új tanulmány szerint Forrás: Shutterstock

Azt is megállapították, a futárokkal, teherautósofőrökkel, szemetesekkel és mentősökkel összehasonlítva

a taxisofőrök vannak kitéve a legnagyobb mértékben a fekete szénnek

(BC), ami a dízelmotorok füstjére jellemző - számolt be róla a medicalxpresss.com portál. A tanulmány szerzői szerint a sofőröknek csukott ablakkal kellene közlekedniük, hogy védekezzenek a szennyezés ellen.

Csukott ablakokkal kellene közlekedniük a sofőröknek Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Andreas Arnold

A kutatást Shanon Lim, a londoni King's College kutatója ismertette a kongresszuson. A tanulmány elkészítésében a King's College és a londoni Queen Mary Egyetem kutatói működtek együtt.

Négyszeres a kitettsége a hivatásos gépkocsivezetőknek

"Nagyon sokat tudunk a közlekedési légszennyezettség veszélyeiről, meglepően kevés kutatást végeztünk azonban a hivatásos járművezetők szennyezésnek való kitettségéről és annak egészségre gyakorolt hatásáról. Úgy gondoljuk, hogy körülbelül egymillióan dolgoznak ilyen munkakörben csak az Egyesült Királyságban, tehát ez egy nagyon széles kört érintő és ehhez képest alulértékelt kérdés" - mondta el Lim.

A hivatásos sofőrök különösen kitettek a nagyvárosi légszennyezettségnek Forrás: MTI/EPA/Bagus Indahono

A kutatók 140 hivatásos járművezetőt toboroztak a London belvárosából.

Felkérték őket, hogy 96 órán át vigyenek magukkal egy feketeszén-szintet mérő eszközt, amit összekapcsoltak a GPS nyomkövetővel.

A műszer percenként egyszer rögzítette a mért szintet. A sofőrök járművének típusát és a munkaidejüket is feljegyezték, és arról is kérdezték őket, hogy nyitott ablakokkal vagy szellőzőnyílással vezetnek-e.

Londoni belvárosi látkép a Towerrel Forrás: Wikimedia Commons

Az eredmények azt mutatták, hogy a hivatásos járművezetők vezetés közben légköbméterenként átlagosan 4,1 mikrogramm fekete szénnek vannak kitéve,

ami körülbelül négyszerese az otthonukban lévő átlagosan 1,1 mikrogramm/m3 szennyezettségnek.

A kutatók szerint az otthoni szintek hasonlóak az irodai levegőben lévő szennyezettségi szintekhez.

Hosszabb időre megrekedhet a szennyezett levegő a járműben

A sofőrök fekete szénnek való kitettségében azonban rendkívül magas kiugrásokat is tapasztaltak, gyakran akár fél órán át is több mint 100 mikrogramm/m3 értéket mértek.

A kutatók ugyanakkor megállapították, hogy a forgalmas londoni Marylebone Road mentén a szennyezés szintje átlagosan 3,1 mikrogramm/m3 volt, London levegőjében a fekete szén átlagos koncentrációja pedig 0,9 mikrogramm/m3 volt.

Füst miatt lecsökkent látótávolságban haladó autók a pesti alsórakparton. A légszennyezettség minden nagyvárosban gond Forrás: MTI/Beliczay László

A mentősök átlagosan a fekete szén 2,8 mikrogramm/m3 fkoncentrációjának voltak kitéve.

Mivel a hivatásos járművezetők magasabb légszennyezettségnek vannak kitéve, mint amit a forgalmas út mellet mértek, ez arra utal, hogy a jármű belseje nem feltétlenül nyújt védelmet.

A mentősök kevésbé kitettek a szennyezett levegő hatásainak, mint a taxisok Forrás: MTI/EPA/ANSA/Paolo Salmoirago

Valójában az ellenkezője lehet igaz: a szennyezett levegő hosszabb ideig megrekedhet a járműben - vélte Lim.

A szennyezett levegő hosszabb időre megrekedhet a gépjármű belsejében Forrás: AFP/Hans Lucas/Mathias Zwick

A kutató elmondta:

nem tudják biztosan, miért a taxisok helyzete a legrosszabb,

valószínűleg azzal van összefüggésben, hogy a város legforgalmasabb és legszennyezettebb részein működnek, ahol nincs levegőmozgás.

Ezért vannak a mentősök jobb helyzetben

A mentősök azért lehetnek jobb helyzetben a taxisofőrökhöz képest, mert a megkülönböztető jelzésnek köszönhetően elkerülhetik a torlódásokat, amikor a helyszínekre sietnek.

Ha a mentők helyszínre sietnek, nem kell a dugóban araszolniuk Forrás: Adrián Zoltán, Semmelweis Egyetem

A kutatás azt is kimutatta, hogy ha a sofőr az ablakokat bezárva tartotta munka közben,

a felére csökkent a fekete szén koncentrációja, amit belélegzett.

A jármű típusa és az útvonal megválasztása szintén csökkentheti a légszennyezettségnek való kitettségét.

Forrás: Pexels/Pixabay

A kutatók azt tervezik, hogy megvizsgálják a vezetők védelmének lehetséges stratégiáit, például a légszűrők használatát.

(Forrás: MTI)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!