A média ideális anyaképe nagy teher a dolgozó nőknek Japánban
![japán zöldség Japanese woman wearing hat working in a farm shop, serving two female customers. Buying Shopping Asian Ethnicity Japanese Ethnicity Mid Adult 35-39 Years 30-34 Years Female Women Mid Adult Women Customer Retail Occupation](https://cdn.origo.hu/2023/12/sFr7SukFp__qati2PNAU4l2QqOAN6jQ-Mush3dP50pY/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzIyZDc3ZTQ4ZjJhMjQyZTY4N2Y4MzUzZGU1OTYwOWI2.webp)
Az anyaságról a médiában kialakult kép éppenséggel visszatartja a nőket a családalapítástól, mivel a magazinokban megjelenő anyaideál a valóságban elérhetetlennek tűnik.
Az egyetemi tanulmány egy kedden megjelent esszékötetben szerepel, amely a kortárs japán társadalmat vizsgálja.
A kutatásban résztvevő Tianyi Vespera Xie szerint az állapotos nőknek és kismamáknak szóló magazinok olyan anyaképet sugallanak, ami egyszerre bátorítja és ijeszti el a japán nőket. A cikkek olyan nőkről szólnak, akiket boldoggá tesz a gyermekek nevelése és egyúttal sikeres a karrierjük is, gyakran saját vállalkozásban dolgoznak vagy olyasmivel keresnek pénzt, ami korábban a hobbijuk volt.
A kutató ugyanakkor rámutatott arra, hogy ez az identitáskép éppenséggel eltántoríthatja a nőket a házasságtól és gyermekvállalástól. Ugyanis olyan szigorú követelményeket támaszt velük szemben, hogy szerezzenek új képesítéseket, építsenek új karriert, mivel a gyerekvállalás után nem tudnak visszatérni régi életükbe, de azért maradjanak vonzóan nőiesek is.
A tanulmány egyúttal arra is kitér, hogy a túlsúlyos nőknek szánt utóbbi kampányok szintén felületesek, mivel nem veszik figyelembe, hogy a japán társadalom még mindig lenézi a túlsúlyos nőket, lustának és éretlennek bélyegzi őket.
Egy másik tanulmány azt a jelenséget vizsgálja, hogy a fiatal nők férfiként öltöznek. A gyakorlat közeli kapcsolatban van az animék világával és a jelmezviseléssel, és az ortodox normák ellen "lázadó" válasznak tekinthető, ami egyúttal elutasítja a lányos megjelenés úgynevezett "kawaii" (cuki) modelljét.
A Beyond Kawaii: Studying Japanese Femininities at Cambridge (A kawaiin túl: a japán nőiesség cambridge-i vizsgálata) című kötet szerkesztői elmondták, hogy miközben számos törvényi szabályozás segíti a nemek közötti egyenlőség megvalósítását, továbbra is az az elvárás a japán nőkkel szemben, hogy váljanak anyává és elsősorban a gyerekneveléssel, az otthoni feladataikkal foglalkozzanak.