A La Union nevű lapátkerekes gőzhajó roncsát még 2017-ben fedezték fel, de a mexikói Országos Antropológiai és Történelmi Intézet kutatói de csak most tudták azonosítani a hajót a korabeli dokumentumok alapján.
A gőzössel az 1847-1901 közötti, gyarmatosítók elleni felkelésben részt vevő maja őslakosokat szállították Kubába.
Mexikóban törvénytelen volt a rabszolgaság,
de a dokumentumok szerint a La Union és más hajók is szállítottak a háborúban elfogott vagy nincstelenné vált majákat, akiket végül gyakorlatilag rabszolgaként dolgoztattak a cukornádültetvényeken.
A La Union 1861 szeptemberében Havanna felé indult, amikor felrobbant a kazánja, és elsüllyedt a Yucatán-félsziget kikötőjénél, Sisalnál.
Helena Barba Meinecke archeológus elmondta, hogy a Sisalban élők még generációkon át adták tovább a rabszolgahajó történetét, és végül az egyik leszármazott vezette el a kutatókat a hajó roncsához,
amely a kikötőtől 3,7 kilométerre hét méter mélyen pihent a tengerfenéken.
A hajót a fából készült lapátkerék maradványaiból azonosították.
A fán megtalálták a kazánrobbanás tüzének nyomait. A roncs helyzete egybevágott a katasztrófáról szóló korabeli feljegyzésekkel is.
A szerencsétlenségben a hajó 80 tagú legénységének fele és a fedélzeten tartózkodó 60 utas vesztette életét.
A kutatók a hajót üzemeltető vállalat ezüstneműjét is megtalálták, amelyen szerepelt a vállalat emblémája.
Egy feljegyzés szerint 1860 októberében a hajót feltartóztatták a szomszédos Campeche állam vizein. A fedélzetén 29 maja indián volt, még hétéves és annál idősebb gyerekek is.
A hatóságok ebben az esetben nem engedték tovább a hajót, de az Union végül folytatta a maják illegális szállítását. Gyakran vitték a majákat olyan hajókkal is, amelyek fizető utasokat és szizálrostot szállítottak Kubába.
A szizálból, amelyet a maják arattak a Yucatán-félsziget ültetvényein, kötelet készítetek. A régészek nem tudták kideríteni,
hogy a La Union utolsó útján voltak-e maják a fedélzeten.
A rakományról szóló feljegyzések ködösek, a majákat egyébként is általában teherszállítmányként könyvelték el, nem utasként.
(Forrás: MTI/AP)