Korábbi tanulmányok már igyekeztek megérteni azoknak az úgynevezett „áramlási állapotoknak" a neurális korrelációit, amelyeket az „intenzív feladattal kapcsolatos figyelem, erőfeszítés nélküli automatikus cselekvés, erős kontrollérzet, illetve a külső környezet csökkent tudatossága jellemez". Ezeknek a korábbi kutatásoknak a többsége azonban kizárólag az egyes állapotokkal foglalkozott, és csapatok esetében csak kevés figyelmet szentelt magának a jelenségnek a jellegére.
Az eNeuro tudományos szaklapban most publikált tanulmány során a tudósok elektroenkefalográfia (EEG) segítségével
párokban mérték tíz önkéntes agyhullámát, miközben ők zenés videojátékot játszottak együtt egy táblagépen.
A kísérlet során, néhány esetben a duó akadálytalanul játszhatta a játékot és együtt dolgoztak egy-egy dal előadásán, más esetekben azonban a játékosokat egy képernyővel választották el egymástól. A kutatás során olykor azt is megengedték a résztvevőknek, hogy együtt játsszanak, de a számukra bemutatott zenét összekeverték, ami
lehetővé tette a csapatmunkát, de megakadályozta, hogy bármelyik játékos elérje a „team flow" állapotot.
Adataikat elemezve a szakemberek az agyi aktivitás egyedi mintázatát figyelték meg a csapatmunka során. Mindez konkrétan a béta és a gamma agyhullámok növekedését vonta maga után a középső temporális kéregnek nevezett agyi régióban. Ezek számos kognitív funkcióban vesznek részt, beleértve a figyelmet, a memóriát és a tudatosságot. A kutatók azt is megfigyelték, hogy
„a csapatáramlás javította a két egyén agya közötti, globális integrált információkat és az idegi szinkronizációt", mivel a játékosok agyi aktivitása jobban egymáshoz igazodott, amikor közös ritmusba kerültek.
A tanulmány szerint az adatok azt jelzik, hogy a közös munka egy „hiper-kognitív" állapotot hozhat létre a csapat tagjai között. A tudósok azonban kijelentették, hogy kutatásuk nem bizonyítja a „csoporttudatot".
Az IFL Science tudományos szaklapnak a szakemberek azt is elárulták: úgy vélik, hogy eredményeik felhasználhatók hatékonyabb modellek létrehozására, ha egy csapat teljesítményének méréséről és javításáról van szó a legkülönbözőbb környezetekben, beleértve a sportot, a zenét és a szervezeti kultúrát.