Az olyan biozüzemanyagok, mint a kukoricaetanol tisztábban égnek, mint a fosszilis üzemanyagok és segítettek az Amerikai Egyesült Államokban az autók kibocsátását csökkenteni mióta először za üzemanyag tankokhoz adták 10 évvel ezelőtt. De tényleg fenntarthatók ezek az üzemanyagok? Egy új dolgozatban a Colorado Állami Egyetem mérnök kutatói nyújtják a legvilágosabb képet arról, hogy a bioüzemanyagoknak mennyi a ténylegesára.
Az elemzést Jason Quinn az egyetem társprofesszora vezette, a dolgozat első szerzője Jack Smith az egyetem gépészmérnöke A dolgozatot a Journal of Cleaner Production magazinban publikálták. A munka értékeli a bioüzemanyag ipar gazdasági és környezeti kimenetelét, mely egy 2017-ből származó országos elemzésen alapul. Ez volt a legközelebbi év, amikortól mezőgazdasági cenzus adatok elérhetők voltak.
A kutatók létrehoztak egy modell szerkezetet, ami létrehozta a főbb bioüzemanyagok műszaki-gazdasági elemzését és életciklusuk értékelését, úgy hogy nagyon magas felbontású adathalmazokat alkalmaztak, mint a hozam adatok, nitrogén műtrágya alkalmazásának mértéke, területfelhasználás változásai és vízhasználat mértéke. A modell részletes értékelést adott a kukoricaetanol és a szójabab biodízel fenntarthatóságának teljesítményéről az Amerikai Egyesólt Államok legtöbb megyéjében 2017-ben.
Elemzésük azt mutatta, hogy a kukorica és szójaban üzemanyag termelés és fogyasztás egyenlő 65.3 gramm szén-dioxid egyenérték/megajoule egyesített szénintenzitásával, ami lényegében az Amerikai Egyesült Államok bioüzemanyag ipara által kibocsátott üvegházgáz számszerűsíthető kategórája 2017-ben. Ez a szám lényegesen kisebb, mint a petróleum alapú üzemanyagipar megfelelő kategóriája, ami 93 gramm szén-dioxid egyenérték/ megajoule.
De míg a bioüzemanyag gyártás és fogyasztás kevesebb szén-dioxid intenzitású, mint a petróleum üzemanyag, a bioüzemanyagok gyártásának gazdasági költsége 6.2 billió-val több, mint a benzin. Sőt mi több, a bioüzemanyagok jelentős hatásokat gyakorolnak más környezeti kategóriákban a petróleum üzemanyagokhoz képest, különösen: vízhasználat, földhasználat és szintetikus nitrogén műtrágya használat.
Sőt mi több, a bioüzemanyagok jelentős hatást gyakorolnak más környezeti kategóriákban a petróleum üzemanyagokhoz képest, különösen a vízhasználatban, területfelhasználásban és a szintetikus nitrogén műtrágya használatban.
Smith azt mondta, személyes útravalója az, hogy a bioüzemanyagipar jó a kibocsátások szempontjából, de lehetne sokkal jobb. A kibocsátások csökkentése, amit elérnek, lehet hogy nem éri meg a föld és víz haszonáldozat költségeit.
A bioüzemanyagok valódi fenntarthatósága régóta vita tárgya. Az egyetem elemzése a mai napig a legrészletesebb, megyei szintű térinformatikai felbontással, ami átfogja teljes Amerikai Egyesült Államokat.
Smith azt mondta, a modell amit építettek segíti a csapatot hosszabb távú jövőbeni állapot elemzésében, félszemmel azon, hogy segítsék informálni a döntéshozókat. Például a Fehér Ház kitűzte hogy legalább 3 billió fenntartható üzemanyagot állítsanak elő a sugárhajtású repülőgépekhez 2030-ra. Az egyetem kutatóinak modelljét most arra használják, hogy segítse a szövetségi kormányt céljának elérésében a különböző bioüzemanyagok típusaira és azok hosszút ávú előnyeire és következményeire vonatkozó legjobb forgatókönyvek biztosítása révén.
(Forrás: Tech Explore: https://techxplore.com/)