Turistakatasztrófa: eltűnt egy búvárhajó a Titanic roncsainál

Titanic
Az OceanGate expedíciói a roncs állapotának romlását kívánják pontosan feltérképezni ( a kép illusztráció)
Vágólapra másolva!
Minden idők leghíresebb óceánjárója, a Titanic 3861 méter mélyen fekvő hullámsírjánál tűnt el az a nagy mélységek kutatására tervezett speciális merülőeszköz, amely a híres roncs megtekintésére indult turistákat vitt a fedélzetén. A BBC információi szerint kutató-mentő expedíciót indítanak az eltűnt merülőeszköz felkutatására, bár a közel négy kilométeres mélységben rendkívül alacsony a túlélési esély.
Vágólapra másolva!


Nem tudni egyelőre, hogy hányan tűntek el, de biztos nem lehetnek sokan

A bostoni parti őrség ma, hétfőn kora délután közölte a BBC-vel, hogy folyamatban van a Titanic roncsánál eltűnt merülőeszköz felkutatására irányuló művelet. Az még egyelőre nem ismert, hogy hány ember volt az eltűnt mélytengeri merülőeszköz a fedélzetén, amikor annak nyoma veszett.

A Titanic 1912. április 10-én futott ki a nagy beharangozással meghirdetett első és végzetesnek bizonyult útjára Liverpoolból Forrás: Pinterest/ Christian Stennert

Annyit azért tudhatunk, hogy azok a speciális, nem távirányítású, hanem manuálisan vezetett mélytengeri kutatóeszközök, amelyek általában 6000 méter mélységhatárig tudnak lehatolni az abisszális zónában, a pilótán kívül legfeljebb még két-három megfigyelőt tudnak magukkal vinni.

A Titanic orrszekciójáról digitális letapogatással készített panorámafelvétel Forrás: Atlantic Productions/Magellan

Jelenleg összesen 36 olyan merülőeszköz áll szolgálatban az egész világon a különböző oceanográfiai intézeteknél, amelyek képesek az abisszális zóna nagy mélységeiben, többnyire 6000 méteres mélységhatárig lemerülni. Ezek közé tartoznak azonban azok a kutatóeszközök is, amelyek távirányításúak, és nem szállítanak embert a fedélzetükön. Azok a kis tengeralattjárók, amelyek manuális irányításúak, időnként a kutatók helyett fizetős turistákat visznek le a mélybe, a Titanic roncsának megtekintésére.

Az OceanGate expedíciói a roncs állapotának romlását kívánják pontosan feltérképezni ( a kép illusztráció) Forrás: AFP

Az ennek lebonyolításban részt vevő oceanográfiai intézetek ezekkel a mélytengeri túrákkal igyekeznek pótlólagos pénzforráshoz jutni;

egy-egy ilyen, többnyire csak egyetlen, 8-10 óráig tartó merülést aktuális áron és forintra átszámítva 80-85 millió forint között kínálnak.

Egyelőre még nem érkeztek hírek arról , hogy melyik intézet közreműködésével hajtották végre ezt a feltehetően tragédiába fordult expedíciót. Az eltűnésbe fordult merülést megszervező OcenGate Expeditions vállalkozás által igénybe vett merülőeszközön maximum öt férőhely biztosítható.

Nagyon mélyen van a legendás óceánjáró, a Titanic hullámsírja

A Titanic 1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor süllyedt el Új-Fundlandtól mintegy 600 kilométerre délkeletre, miután április 14-én nem sokkal éjfél előtt egy jégheggyel ütközött.

William Murdoch (a kép bal szélén) a Titanic első tisztje, és Smith kapitány ( a kép jobb szélén) Forrás: This content is subject to copyright./Topical Press Agency

A későn észrevett jéghegy a hídon szolgálatot teljesítő személyzet, William Murdoch első tiszt, illetve Robert Hitchens főkormányos kétségbeesett kitérési manővere ellenére is végigszántotta az óceánjáró kormányfél felőli (jobb) oldalát a vízvonal alatt, a hajóorrtól számítva mintegy 90 méteres hosszúságban.

A Titanic menthetetlenné vált a jégheggyel történ ütközés után Forrás: AFP-

A jéghegy sarkantyúja benyomta a Titanic héjazatának lemezeit, és ott, ahol az átlapolt acéllemezeket szegecsek rögzítették, a héjazatra nehezedő nyomás továbbá a rossz anyagminőség miatt a szegecsek eltörtek, réseket nyitva az óceánjáró borításán. A beömlő víz hat rekeszkamrát árasztott el, ami miatt a kortársi közvélemény szerint elsüllyeszthetetlennek tartott Titanic sorsa is megpecsételődött.

A legnagyobb valószínűség szerint ez a jéghegy süllyesztette el a Titanicot Forrás: AFP/W.F. Wood

A hatalmas óceánjáró az elsüllyedés pillanatai előtt nagyjából a harmadik kémény vonalában kettétört.

A hajó hosszának mintegy kétharmadát kitevő orr felé eső szekció - mivel teljesen elárasztotta a víz-, a hajógerincről letörve igen nagy sebességgel kezdett lefelé süllyedni. A tatrész, amibe rengeteg levegő szorult, nagyjából még egy percig függőlegesre emelkedve lebegett az Atlanti-óceán felszínén, majd ez is süllyedni kezdett.

A Titanic 1912. április 15-én hajnali 2 óra 20 perckor merült a mélybe Forrás: Ken Marschall

Süllyedés közben a tatrészbe szorult levegő robbanásszerű erővel távozott, ami súlyosan megrongálta ezt a szekciót. A kettétört Titanic két nagy roncsdarabja ezért fekszik egymástól viszonylag nagyobb távolságra, kb. 600 méterre az óceáni fenéksíkságon. A Titanic roncsát a legendás óceánjáró elsüllyedése után csak 73 évvel később 1985. szeptember elsején fedezte fel egy francia-amerikai mélytengeri kutatóexpedíció, Jean-Louis Michell és Robert D. Ballard vezetésével.

Az abisszális zónában rendkívül alacsony a túlélés esélye

A roncshoz az 1990-es évek elejétől kezdtek kereskedelmi jellegű merüléseket szervezni, amiket a rendkívüli költségek miatt többnyire csak a gazdag turisták tudtak megfizetni. Ezek az expedíciós jellegű mélytengeri vállalkozások egyáltalán nem veszélytelenek, hiszen abban a mélységben ahol a Titanic roncsa nyugszik,

a környezeti körülmények jelentette kihívás csak az űrutazásokéval vethető össze.

A vízoszlop hidrosztatikus nyomása tíz méterenként egy atmoszférával növekszik.

A tat oldalról készített panorámafotója Forrás: Atlantic Productions/Magellan

(A hidrosztatikus nyomást bárban is szokás megadni, az elhanyagolható különbségre figyelemmel a nyomásnövekedés bárban megadva is tíz méterenként 1 bar, a szerk.) Abban a mélységben tehát, ahol a Titanic roncsai fekszenek, a külső, a környezeti nyomás kereken 387 at vagy bar. Ez pedig praktikusan azt jelenti, hogy a mélytengeri merülőeszköz falára négyzetcentiméterenként közel négy mázsányi súlynak megfelelő nyomás nehezedik. Mivel ezek az eszközök nem túlnyomásosak, vagyis a fülke belsejében a tengerszintnek megfelelő 1 atmoszféra nyomás uralkodik, a speciálisan kovácsolt vastag héjszerkezetnek kell felfognia a teljes külső nyomást.

Jean-Louis Michel (a kép bal szélén, sárga overallban) és Robert D. Ballard (jobbról a második baseballsapkában és kék ruhában) a Titanic roncsának felfedezése után, 1985. szeptember elsején Forrás: Pinterest

Adott esetben elég akár egy mikroszkopikus hajszálrepedés is ahhoz, hogy az ekkora víznyomás megsemmisítse a merülőeszközt. ( Közel 400 bar nyomású vízsugárral akár gránitot is lehet vágni, a szerk.) A Titanic két nagyobb roncsszekciója közül

a teljesen eldeformálódott tatrész is veszélyes terepnek számít

a rengeteg eldeformálódott és instabil fémszerkezet miatt, amibe könnyen belegabalyodhat egy óvatlanul manőverező merülőeszköz.

A Titanic orra a baloldali horgonnyal, 3 821 méter mélyen, az atlanti fenéksíkságon. Jól megfigyelhetők a fémtestre tapadt cseppkőszerű baktériumtelepek Forrás: Elter Tamás archívuma

Azoknak a merülőeszközöknek, amelyekkel a Titanic roncsához szerveznek utakat, legfeljebb 36 órára elegendő a levegőkészletük. Hogy mi történhetett pontosan, egyelőre még nem tudni, de bármilyen probléma is lép fel, közel négy kilométeres mélységben rendkívül rosszak a túlélés esélyei. Az elmúlt több mint harminc év alatt eddig még sohasem következett be baleset a Titanic roncsánál.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!