Ahogy az Origo is megírta, már hét kutatóhajó - köztük a francia Ifremer tengerkutatási intézet távirányítású mélytengeri merülőeszközzel felszerelt oceanográfiai kutatóhajója – vesz részt a június 18-án délelőtt eltűnt Titan keresésében.
Az OceanGate Expeditions vállalat tulajdonában álló eszközzel a Titanic roncsához elkezdett lemerülés 105. percében szűnt meg mindenféle kapcsolat, és azóta sincs semmi hír a mélytengeri búvárhajó, és a fedélzetén tartózkodó öt fő sorsáról.
A csütörtökre már rendkívül kiterjedtté vált kutatásban a hét nagyobb specializált felszíni hajóegységen kívül a kanadai és az amerikai parti őrség Lockheed C-130 Hercules, illetve Lockheed P-8 Orion típusú tengeri járőrgépei is részt vesznek. A mentő akciót az Egyesült Államok parti őrségének keleti parti parancsnoksága irányítja Bostonból. A Bostontól légvonalban mintegy 1500, Új-Founland déli partjaitól pedig hozzávetőleg 600 kilométeres távolságra fekvő mentési területen jelenleg nem túl kedvezőek a meteorológiai viszonyok; borult ködös idő nehezíti a kutatást.
A Titanic roncsánál, ott ahol a Titánnak nyoma veszett, több mint 3800 méter mély az Atlanti-óceán. A merülőeszközt üzemeltető cég közlése szerint a Titan 70-95 órára elegendő vészhelyzeti oxigéntartalékkal rendelkezik, ám az oxigén, illetve a levegőfogyás üteme a merülőeszközben rekedt öt fő feltehetően erősen stresszes állapotára figyelemmel ennél szűkebb időkereten belül is kimerülhet.
Ha és amennyiben a Titan héjszerkezete nem sérült meg, és nem történt vízbetörés, a merülőeszközben tartózkodók túlélési esélyeit nemcsak a levegőfogyás, hanem kilélegzett szén-dioxid egyre nagyobb ütemű feldúsulása is veszélyeztetheti, ahogyan arról lapunk már beszámolt. A számítások szerint még az elméletileg feltételezett legoptimálisabb esetben is a levegőtartalék ma, csütörtök délután magyar idő szerint délután 14 óra körül fogyhat ki. Egy ennél még optimistább, de nem feltétlenül megalapozott prognózis szerint a levegőkészlet akár ma este kilenc óráig is kitarthat.
Így vagy úgy, mostanra, csütörtök kora délutánra
gyakorlatilag már a nullára csökkent a Titan fedélzetén rekedt öt személy életben maradási esélye.
Annak ellenére, hogy tegnap nagyjából fél óránként ismétlődő dörömbölésszerű hangokat azonosítottak a szonárbóják abban a körzetben, ahol a Titán eltűnt, a tengeralattjárót nem sikerült megtalálni.
Noha egyesek reményt keltő mozzanatként értékelték a kedd este, illetve tegnap délután fogott hangokat, a szakértők rámutattak, hogy egyáltalán nem tekinthető biztosan beazonosítottnak a detektált hangok forrása, amelyek az időközben beérkezett hajók zajától is eredhetnek.
A helyszínre érkezett mentőegységek között van az Atlantic Merlin kanadai tengeri ellátóhajó egy 4000 méteres mélységig alkalmazható csörlőrendszerrel, illetve robot tengeralattjáróval a fedélzetén.
Ha megtalálnák a Titánt, az Atlantic-Merlin – legalábbis elméletben – képes lenne a felszínre emelni a hajótestet,
bár ekkora mélységből még soha sem mentettek embereket,
és a bonyolult művelet végrehajtása még a legkedvezőbb esetben is több órát venne igénybe. Ami viszont nagy valószínűséggel kijelenthető, hogy ennyi idővel már aligha rendelkeznek a Titánban rekedtek.