Fénnyel fedik fel az élet keletkezésének tudományos elméletét
![Zsolnay Fényfesztivál](https://cdn.origo.hu/2024/06/7alXPRIq6gdo_MFC_zLNhaByoPDqVgdN3ydZbQ9CCEw/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzY3OTJmMzM5OTA4OTQyMmViOGFjNGVhY2I4YWVhMjVl.webp)
Ha csak magát a fesztivál központi elemét, a fényt nézzük, az egy anyagtalan és tapinthatatlan fizikai jelenség. Mi pedig arra vállalkozunk, hogy ezt úgy vizualizáljuk, ami maradandó élményt nyújt a látogatóknak, és összhangba hozza a tudományt, a technológiát és a művészetet.
A fényművészet egy olyan izgalmas ága a kortárs művészeteknek, amire a technika fejlődése nagy hatással volt és van a mai napig.
Ráadásul sok művész egyszerre innovatív programozó, fejlesztő, folyamatosan feszegetik maguk és eszközeik határait és az újat kutatják, ha úgy tetszik, a technika erejét kihasználva alkotnak a művészetek vizionárius látásmódja szerint. Ezzel párhuzamosan az alkotók gyakran reagálnak tudományos kérdésekre, mert ezek egyre inkább határozzák meg hétköznapi életünket. Jegyezzük meg, sokszor kritikusabbak is a technika fejlődését nézve, mint a hétköznapi fogyasztók.
A Fényfesztivál ebben az izgalmas közegben próbál egy csokorra való alkotást bemutatni, célunk egyszerre gyönyörködtetni és elgondolkodtatni.
Az idei fesztiválon például itt lesz Joanie Lemercier francia fényművész, akit a XXI. századi digitális művészet legnagyobb hatású alkotói között tartanak számon, (népszerűségét mutatja, hogy Jay Z-vel és Flying Lotus-szal is együttműködött már.) A környezetvédelmi aktivistaként is tevékeny Lemerciert a klímaváltozás és a környezetpusztítás intenzíven foglalkoztatja, Pécsett látható alkotása pedig kritikát fogalmaz meg a technológia fejlődéséhez társított általános optimizmusunkkal kapcsolatosan. Fontos szerepet kap az ismeretterjesztés is.
A fesztiválon lesz például egy Entrópia című, öt perces immerzív 3D vetítés, ami az élet keletkezésének tudományos elméletét kutatja.
Az alkotás egy utazás az élet evolúcióján keresztül, több ökológiai szinten halad át egymással összefüggő fejezetekben. A legegyszerűbb formáktól a legbonyolultabb összetettség szintjéig változik a képi világ, a nano mérettől a bolygó léptékű nagyságig haladunk, minden fejezet a létezés különböző szintjeibe ad bepillantást.
Minden alkotó egyéni technikai háttérrel dolgozik, vannak, akik nagy teljesítményű projektorokat használnak, de vannak olyanok is, akik maguk rakják össze vetítőgépeiket. És akkor most még csak azokról beszéltem, akik vetített tartalmakban gondolkoznak.
Az installatív, szoborszerű alkotások létrehozói még sokszínűbbek, a lézer technológiától az ipari robotokig rengeteg különböző eszköz is a sokszínűséget és változatos programot garantálja.
Látogatói szinten ez a sokféleség úgy nyilvánul meg, hogy az érdeklődők találkozhatnak analóg és digitális technikán alapuló fényalkotásokkal, statikus és interaktívan irányítható fényinstallációkkal egyaránt.
Természetesen az alkotók is haladnak a korral. Lesz például egy alkotás, ahol a tűz, mint ősi szimbólum jelenik meg - viszont csupán a kiterjesztett valóság segítségével. A kihelyezett tabletek és a QR kódot beolvasó mobiltelefonok képernyőjén keresztül a nézők körülállhatják a tüzet, akár bele is nyúlhatnak – de
vajon tud-e mindez olyan élményt kelteni, mintha a valóságban is ott lenne a tábortűz?
A mi feladatunk és célunk az, hogy a nemzetközi sztárok ugyanolyan magas szinten legyenek kiszolgálva, mint azok a fiatal alkotók, akik a Fényművésztelep elnevezésű projektünk keretében bontogatják szárnyaikat.
Nagyon különböző, de ami közös bennük, az a hosszú alkotási folyamat, nálunk nem igazán jellemző az improvizáció. Talán a Zsolnay Light Art Video Mapping Versenyen keresztül lehet legjobban bemutatni ezt a folyamatot, amely során háromdimenziós, hanggal kísért, fényből szőtt animációk készülnek kifejezetten a Székesegyház homlokzatára komponálva.
Ennek első fázisa az épület rendkívül részletes megismerése, ehhez minden alkotó számára biztosítjuk az épület háromdimenziós digitális modelljét.
Ezután indul a kreatív tartalomgyártás, amikor több lépcsőben haladva létrehozzák az animációkat, ezeket ráadásul az alkotáshoz egyedileg készített zenéhez igazítják. Végül magánál az épületvetítésnél pedig precízen kalibrált, nagy teljesítményű projektorokat használnak, amelyek képesek nagy méretű és részletgazdag videók vetítésére.
Szerintünk nagyon fontos a helyszínválasztás, mi erre nagy hangsúlyt fektetünk. Ami szintén biztos, minél újabb a technológia, annál intenzívebb az élmény, itt még látszik a fejlődési potenciál. Az élmény növelésében nagy szerepe van a „bevonódásnak”, minél inkább része vagy az alkotásnak, annál inkább meg tud érinteni. Ha pedig alkotó elemévé is válsz, akkor szintén egy magasabb szintre lép az élmény.
Éppen ezért az idei fesztiválon több interaktív fényalkotással is találkozhatunk; a Cella Septichora Látogatóközpontban például egy holografikus vászon kap helyet.
A vásznat megérintve generatív grafikák létrejöttének lehetünk szemtanúi és alkotói, az emberi véletlenszerűség és egy önmagát folyamatosan újraíró algoritmus végtelen folyamatában.
A 48-as teret pedig mint az erdőt a növények, úgy hálózzák be a természet ihlette érintésérzékeny, világító kontrollerek, és a velük vezérelt vetítőgépek fényei. A leveleket formázó, mandala ihlette kontrollerek megérintésével a látogatók mozgathatják a fákra vetített képeket és formákat.
Technikai eszközök tekintetében sok újdonsággal készülünk. Eddig például minimálisan használtunk LED falakat, most lesz egy helyszínünk, ahol viszont egy alkotás egy hajlított, 100 négyzetméteres falon jelenik meg. Több alkotás lézer eszközökkel valósul meg, ez különlegessége az idei fesztiválnak mindenképp, lézerfény imádók ne maradjatok semmiképp sem otthon! Ezek közül kiemelkedik a japán
Shohei Fujimoto alkotása, amely során több száz vörösen izzó óriás lézernyaláb koreografált mozgását csodálhatjuk meg a Kodály Központ hangversenytermében.
De lényeges elem, hogy egy alkotáson keresztül mi is megnyitjuk a diskurzust az AI kapcsán. Lesz egy helyszín, ahol egy robotkar mozgat egy projektort, a látogatók pedig a mesterséges intelligencia segítségével tudják alakítani a vetített tartalmat. A LuminAI segítségével nemcsak a körülöttük lévő tereket világíthatják meg, hanem az ötleteiket is vizualizálhatják.
Azt, hogy adott élményhez hozzáad vagy elvesz belőle, hogy a mesterséges intelligencia része lesz az alkotásnak, mindenki döntse el maga. Mi azt gondoljuk, döntést még nem tudunk hozni ebben, de most van az ideje a diskurzusnak!