A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
6
Ezüstérem
7
Bronzérem
6

A zegzugos falak segíthetnek csökkenteni az épületek hűtésében

Ez a cikkcakkos fal hűti az épületet úgy, hogy visszaveri a bejövő napsugárzást (sárga) és a talajból jövő hőt (piros), miközben hosszú hullámhosszú infravörös sugárzás (kék) formájában ki is bocsátja a hőt vissza az űrbe.
Fotó: Q. Cheng et al/Nexus 2024
A zegzugok még a globális hőmérséklet emelkedéskor is hűsíthetik a túlhevült épületet. Egy a Nexus magazinban augusztus 9-én megjelent cikkben egy kutatócsapat arról számol be, hogy egy új, elektromosságmentes terv hatékonyabban hűti az épületet, mint a hagyományos falak. A néhány centiméter széles zegzugok néhány fokkal csökkentik a fal átlagos napi hőmérsékletét - írja a Science News magazin honlapján.

Jelenleg az épületek a globális energiából körülbelül 40%-ot fogyasztanak és globális szén-dioxid-kibocsátás több, mint 1/3-áért felelősek, ez a nagy hányad az energia-intenzív légkondicionálásból származik.

Ezért a kutatók olyan módszereket keresnek, amik ezt az energia terhelést csökkentik úgy, hogy minél több napenergiát irányítson át.

A legtöbb sugárzásos hűtéses tervek azok, amiknél a tetők befogják a napenergiát, aztán infravörös hullámhosszon kibocsátják, ami keresztülárad a Föld légkörén az űrbe. Az ilyen tetőket növényekkel borítottak, fehérre festettek, hogy jobban visszaverjék a napfényt, vagy olyan anyagokkal vannak bevonva, amik nagyon visszaverők és nagyon sugárzók.

A vertikális falak vastagabbak azért, hogy hűtsenek, mert nem csak kifelé az az űr felé néznek, hanem egyidejűleg elnyelik a hőt a talajból. Egy hatékony sugárzásos hűtés konstrukciónak tekintetbe kell vennie mindkét hatást.

Ez a cikkcakkos fal hűti az épületet úgy, hogy visszaveri a bejövő napsugárzást (sárga) és a talajból jövő hőt (piros), miközben hosszú hullámhosszú infravörös sugárzás (kék) formájában ki is bocsátja a hőt  vissza az űrbe.
Fotó: Q. Cheng et al/Nexus 2024 / Science News

Yuan Yang, a Columbiai Egyetem anyagtudósa és csapata azt feltételezték, hogy

ha recézik a vertikális felületet és a csiszolt felületeket bevonják különböző anyagokkal – lefelé néző visszaverőbb anyagokkal és felfelé néző sugárzóbb anyagokkal - a fal kevesebb hőt nyel el, mint egy hagyományos egyenes fal.

A szimulációk, melyek összehasonlították, hogy a hagyományos és a zegzugos falak mennyi hőt nyernek a földből egy forró nap alatt, alátámasztotta ezt a hipotézist. A falak hőmérséklete közötti átlagos hőmérséklet különbség körülbelül 2.3 fok volt, ami különbség 3.1 fokra emelkedett a nap legforróbb részében. A csapat hasonló eltérést talált, amikor tesztelték konstrukciójuk egy miniatűr udvar változatát 2022 nyarán New Jersyban.

miniatűr udvart

A cél az volt, hogy olyan valami tervezzenek, ami kereskedelmileg vonzó lenne. A redőzött falak már léteznek, és a konstrukciót gyártása és arányos fokozása könnyű.

(Forrás: Science News: https://www.sciencenews.org/)