Atombombát akarnak robbantani amerikai tudósok az űrben

Egyedi megoldással mentenék meg bolygónkat egy potenciális aszteroidabecsapódástól. Egy új kísérlet szerint atombomba felrobbantásával módosítani lehetne a felénk száguldó kisbolygók pályáját.

Nemcsak a hollywoodi filmeseket, hanem a tudósokat is foglalkoztatja az a gondolat, mi történne, ha egy váratlanul megjelenő veszélyes aszteroida fenyegetné a Földet, és hogyan tudnánk megvédeni magunkat a felénk száguldó veszedelemmel szemben. A szakértők arra jutottak, hogy egy vagy több atombomba felrobbantásával – pontosabban a robbanás során létrejövő röntgensugárzással - módosítani lehetne egy kisbolygó pályáját.

Az atombomba robbanása által keltett sugárzás ellenkező irányba lökné a Föld felé tartó aszteroidát

Így térítené el az atombomba robbanása az aszteroidát

Az amerikai Sandia Nemzeti Laboratórium fizikusai nanomásodperces részletességgel rögzítették, hogy egy nukleáris robbanás által kibocsátott óriási sugárimpulzus hogyan képes elpárologtatni egy közeli aszteroida oldalát.

Az esemény olyan heves, hogy a aszteroida-felszínt több tízezer Celsius-fokra hevíti, és egy gyorsan táguló gázgömböt hoz létre, amely képes letéríteni az aszteroidát a pályájáról.

A számítások szerint a sugárzásnak elegendőnek kell lennie ahhoz, hogy a becsapódás elmaradjon.

A robbanás során az aszteroida anyagának egy része elpárolog, a folyamat pedig ellenkező irányba löki az objektumot. Olyan, mintha a kisbolygó a saját maga rakétájává válna”

– írta dr. Nathan Moore, a Nature Physics folyóiratban megjelent tanulmány első szerzője a kiadott közleményben.

Volt már példa sikeres aszteroida eltérítésre

Bár a Föld történetében szerencsére ritkák a pusztító aszteroidabecsapódások, 66 millió évvel ezelőtt mégis egy Földnek ütköző kisbolygó hozta el a dinoszauruszok végzetét. Ez az objektum nagyjából 10 kilométer széles lehetett, de az ennél lényegesen kisebb aszteroidák is komoly veszélyt jelenthetnek. Az oroszországi Cseljabinszk város felett 2013-ban felrobbant 18 méter széles meteorit több mint 1200 embert sebesített meg.

Tekintettel a fenyegetés egzisztenciális jellegére, a kutatók olyan stratégiákat vizsgálnak, amelyek megvédhetik a Földet a becsapódásoktól. 2022-ben a Nasa DART űrszondáját szándékosan a Didymos nevű aszteroida Dimorphos nevű holdjának irányították. A küldetés megmutatta, hogy egy kinetikus becsapódás megvédheti a Földet, de ehhez évekkel előre kellene jelezni az aszteroida érkezését. Ha a semmiből bukkan elő egy kisbolygó, akkor a módszer nem lenne hatásos ellene.

A DART űrszondával már élesben is tesztelték az aszteroidák eltérítését

Miniaszteroidák eltérítése sugárimpulzusokkal

A nukleáris fegyverek bevetése nagyobb aszteroidák esetében kerülhetne szóba, különösen akkor, ha nem sok időnk maradt az objektum érkezéséig. Ez nem a kisbolygó felrobbantását jelenti, mint az Armageddon című filmben; az atombomba az objektumtól távolabb semmisülne meg, a robbanás során keletkező sugárzás pedig elpárologtatná az aszteroida felszínének egy részét, aminek hatására a meteor Newton harmadik törvényének engedelmeskedve az ellenkező irányba mozdulna el.

Az elképzelés tesztelésére Moore és kollégái egy eddig példa nélküli kísérletet hajtottak végre, amelynek során kisebb aszteroidadarabokat tettek ki intenzív röntgenimpulzusoknak. Ilyen impulzusok szabadulnak fel a nukleáris robbanások során is.

• A sugárzás hatására a miniatűr aszteroidák felszíne párologni kezdett, majd egy sebesen növekedő gázgömb jött létre, amely 321 kilométer per órás sebességgel szétrepítette a kisbolygódarabokat.

A tudósok szerint a technikát 4 kilométer átmérőjű aszteroidákkal szemben lehetne sikerrel alkalmazni.

A 4 kilométer természetesen nem felső határ, ha korán észrevesszük a felénk közeledő kisbolygót, akkor nagyobb objektumokat is el tudunk téríteni”