Sikeresen elstartolt az új japán űrrakéta
![japánrakéta](https://cdn.origo.hu/2024/02/nhgtL2hDRQaSkGkAgF2sMrRzePw8hk3SWwr4F3n01as/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzA3M2JlN2YwMDM4OTRkYjVhODNiNjM4YzYxNzg2ODUx.webp)
A H3 első repülése tavaly márciusban kudarcba fulladt, miután a földi irányítás 14 perccel a felszállás után megsemmisítette a rakétát, mert nem gyulladt be a második fokozat hajtóműje. Később a JAXA három lehetséges elektromos hibára vezette vissza a fiaskót, de azóta sem tudni, hogy pontosan mi volt a közvetlen kiváltó ok.
A JAXA szombati tájékoztatása szerint ezúttal gond nélkül beindult a második fokozat hajtóműve, és a rakéta Föld körüli pályára állt.
A H3 Japán legnagyobb folyékony üzemanyagú hordozórakétája. Hossza 63 m, átmérője 5,2 m, teherbírása 4-6,5 tonna. A rakéta fejlesztése 2013-ban kezdődött, a Mitsubishi Heavy Industries mintegy 200 milliárd jent (1,32 milliárd dollárt, 100 jen=240,63 forint) költött erre a célra.
Az új hordozórakéta egyes alkatrészeinek elkészítéséhez 3D nyomtatókat használtak, ami lehetővé tette az előállítási költségek csökkentését.
Az indításonkénti költséget mintegy 5 milliárd jenre (33 millió dollár) sikerült leszorítani, míg a H-2A indításonként körülbelül 10 milliárd jenbe kerül.
A H2A rakétákat a 2000-es évek eleje óta használja a JAXA. Ez a világ egyik legmegbízhatóbb rakétája: 46 kilövésből 45 volt sikeres.
Azon kívül, hogy mintegy a felébe kerül a H3 indítása a H-2A-hoz képest, a teherbíró képessége 30 százalékkal nagyobb, ami szintén növelheti vonzerejét a lehetséges megrendelők körében.