Ha autóval mész, a legtöbb esetben az autópályákon tudsz a leggyorsabban eljutni a célhoz. Ez persze nem meglepő információ, ezzel együtt érdemes megnézni két konkrét példát is.
A Google Maps segítségével kiszámoltuk, hogy mennyi idő eljutni Budapestről Bibionéba, az egyik legnépszerűbb olasz nyaralóhelyre, illetve a horvátországi Pulába, ahová szintén sok magyar indul útnak minden évben. Az egyszerűség kedvéért úgy számoltunk, hogy a nyaralók vagy Magyarországon és külföldön is fizetős utakon haladnak, vagy mindenütt elkerülik az autópályákat.
Az, hogy mennyi idő odaérni a kiszemelt úticélhoz, természetesen sok mindentől függ az autótól kezdve az éppen aktuális forgalomig. Ezzel együtt érdemes megnézni, hogy mekkora a különbség az ugyanazon időpillanatban kalkulált időtartamok között:
A fentiekből látszik, hogy ha csak az ingyenes utakon haladunk, drasztikusan megnő az utazással eltöltött idő. Azaz bár néhány ezer forintot spórolhatunk a fizetős utak elkerülésével, sokkal többet kell majd autóban ülnünk. Ez pedig azt jelenti, hogy ennyivel kevesebb idő jut a nyaralásra.
Ha pedig időben oda kell érnünk a kiszemelt városba a szálláshely elfoglalásához, könnyen előfordulhat, hogy korábban kell kelnünk – és ki szeret kialvatlanul kezdeni egy nyaralást? Emellett az ingyen használatos utaknál sokkal jobban oda kell figyelni vezetés közben. Jóval megerőltetőbb ugyanis ezernyi apró településen áthaladni, mint beállni egy tempóra az autópályán, és csak a pihenőknél megállni egy-egy frissítő kávé és egy mosdószünet erejéig.
Arról nem is beszélve, hogy ha családostul megyünk, a gyerekek nehezen bírják a hosszú utazásokat. Már a hat-hét órás utak is alaposan próbára teszik a gyerkőcök tűrőképességét, a tíz-tizenegyórás autózásokról nem is beszélve. Egy szó mint száz, nem érdemes spórolni az útdíjakon, mert nagyon megnehezítjük a saját dolgunkat.
Tipp a készülődéshez: a legjobb az, ha az autópálya-matrica vásárlás nem az utolsó pillanatra marad, hanem már a készülődés során elintézzük. Ez igaz a magyar matricákra, de a külföldön használatos klasszikus matricákra is. Ugyanis ahol nem kapus rendszer van érvényben, ott szintén lehetőséged van otthonról előre megváltani az úthasználati jogosultságot. De mit is érdemes tudni a környező országok útdíjfizetési rendszereiről?
Aki sokat jár külföldön, annak nem jelent újdonságot a fizetőkapus szisztéma. Ha azonban hosszú évek óta most vágsz neki először külföldi nyaralásnak, akkor szokatlan lehet a rendszer. Ezzel együtt nem ördöngösség: arról van csupán szó, hogy nem időalapon fizetsz egy online- vagy fizikai autópálya matricával, amit aztán kamerák olvasnak be, hanem az adott útszakaszra váltod meg az útdíjhasználati jogosultságot sorompókkal ellátott fizetőkapuknál.
A fizetőkapus rendszer a legtöbbször úgy működik, hogy az autópályára való felhajtás előtt egy kapunál egy gomb megnyomásával kapsz egy cetlit, amit az adott szakaszról való lehajtás után beolvastatsz a következő kapunál. Ezután pedig vagy a kapu melletti fülkében ülő kasszásnak, vagy egy fizetőautomatának fizetsz. (Vannak ennél modernebb rendszerek is, amelyek speciális kapukkal, illetve automatikusan beolvasott vezeték nélküli készülékekkel működnek. Ilyen például a Horvátországban is használatos ENC készülék.) Összességében tehát nem bonyolult használni a fizetőkapukat, egyedül az lehet frusztráló, hogy gyakran sorok torlódnak fel a kapuknál, amik időveszteséget okozhatnak.
Akárhova utazol, fontos, hogy alaposan utánanézz az útdíjhasználat fizetési módjának. Ugyanis az útdíjfizetés módján túl lehetnek olyan országspecifikus információk, amelyekkel fontos, hogy képben legyél. (Illetve amit még górcső alá kell venni azok az autópálya-matrica árak, valamint a fizetőkapuknál felszámított útdíjak). Kiindulópontként itt is összegyűjtöttük néhány környező ország fizetős útrendszerének legfontosabb információit:
Ausztriában a legkényelmesebb opció az e-matrica rendszer használata, bár vehetsz szélvédőre ragasztható hagyományos matricát is. Az országos rendszeren felül bizonyos útszakaszokon, például alagutaknál külön útdíjat kell fizetni, ezt online, illetve a fizetőkapuknál is megteheted. A hagyományos autópálya-matrica árak a következőképp alakulnak:
Bár volt szó róla, hogy változik a régi fizetőkapus rendszer, idén nyáron még mindig a hagyományos szisztéma van érvényben. Azaz az adott autópálya-szakaszra a fizetőkapuknál lehet megvásárolni az úthasználati jogosultságot, illetve egy ENC nevű fizetési megoldást is lehet alkalmazni, amivel gyorsan át lehet haladni az ENC-s fizetőkapukon. Néhány gyakran használt szakasz díjszabása:
Olaszországban is kapus rendszer van érvényben. Az olasz autópálya-szolgáltató honlapján (https://www.autostrade.it/en/pedaggio) megnézheted, hogy mennyibe fog kerülni az adott utazás.
Szlovéniában Magyarországhoz hasonlóan e-matricás rendszer van érvényben, az alábbi árakkal számolhatsz:
Reméljük, hasznosnak találtad a cikkben összefoglalt információkat. Ha pedig már minden fontos információt begyűjtöttél, illetve elintézted a szükséges előkészületeket, akkor már csak az van hátra, hogy autóba ülj, és nekiindulj a jól megérdemelt nyaralásnak!
(x)