A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
3
Ezüstérem
3
Bronzérem
2
HUNMagyarország
12:00Kajak-kenuKajak 500m-páros 1. forduló 4. futam
HUNMagyarország | Magyarország
12:20Kajak-kenuKajak 500m-páros 1. forduló 2. futam
HUNLévai Zoltán
12:20BirkózásZoltan Levai-Burhan Akbudak
HUNMagyarország | Magyarország
12:40Kajak-kenuKajak 500m-páros 1. forduló 4. futam
HUNMagyarország
13:30Kajak-kenuKenu 500m-páros negyeddöntő 2
HUNMagyarország
14:00Kajak-kenuKenu 500m-páros negyeddöntő 2
HUNMagyarország
17:30KézilabdaHungary-Sweden
HUNMagyarország
20:35VízilabdaHungary-USA
NyílNyíl

Tengerpartra autóval: megéri elkerülni az autópályákat?

Autóval a legtöbb esetben az autópályákon tudsz a leggyorsabban eljutni a célhoz
Fotó: freepik.com
Vágólapra másolva!
Végre elérkezett a nyaralási szezon, és ismét számos család indul útnak a horvát, illetve olasz tengerpartokra, a nagy hőséget ugyanis még mindig a tenger mellett a legkönnyebb elviselni. Mivel az autózás az egyik legkényelmesebb és legrugalmasabb utazási forma, ezért a nyaralók jó része a családi autóval vág neki az útnak. Azonban időnként felmerül a kérdés, vajon érdemes-e elkerülni a fizetős utakat, hogy faragjunk a nyaralás költségein, vagy még mindig az autópályákkal járunk a legjobban? Jelen cikkben ezt a témát vesszük górcső alá, illetve érintünk még néhány kapcsolódó témakört. Vágjunk is bele!
Vágólapra másolva!

Mennyivel gyorsabbak az autópályák?

Ha autóval mész, a legtöbb esetben az autópályákon tudsz a leggyorsabban eljutni a célhoz. Ez persze nem meglepő információ, ezzel együtt érdemes megnézni két konkrét példát is. 

A Google Maps segítségével kiszámoltuk, hogy mennyi idő eljutni Budapestről Bibionéba, az egyik legnépszerűbb olasz nyaralóhelyre, illetve a horvátországi Pulába, ahová szintén sok magyar indul útnak minden évben. Az egyszerűség kedvéért úgy számoltunk, hogy a nyaralók vagy Magyarországon és külföldön is fizetős utakon haladnak, vagy mindenütt elkerülik az autópályákat.

Az, hogy mennyi idő odaérni a kiszemelt úticélhoz, természetesen sok mindentől függ az autótól kezdve az éppen aktuális forgalomig. Ezzel együtt érdemes megnézni, hogy mekkora a különbség az ugyanazon időpillanatban kalkulált időtartamok között:

  • Budapest - Bibione, autópályákon: 6 óra 52 p
  • Budapest - Bibione, a fizetős utak elkerülésével: 10 óra 33 perc
  • Budapest - Pula, autópályákon: 6 óra 28 perc
  • Budapest - Pula, a fizetős utak elkerülésével: 11 óra 12 p

A fentiekből látszik, hogy ha csak az ingyenes utakon haladunk, drasztikusan megnő az utazással eltöltött idő. Azaz bár néhány ezer forintot spórolhatunk a fizetős utak elkerülésével, sokkal többet kell majd autóban ülnünk. Ez pedig azt jelenti, hogy ennyivel kevesebb idő jut a nyaralásra. 

Ha pedig időben oda kell érnünk a kiszemelt városba a szálláshely elfoglalásához, könnyen előfordulhat, hogy korábban kell kelnünk – és ki szeret kialvatlanul kezdeni egy nyaralást? Emellett az ingyen használatos utaknál sokkal jobban oda kell figyelni vezetés közben. Jóval megerőltetőbb ugyanis ezernyi apró településen áthaladni, mint beállni egy tempóra az autópályán, és csak a pihenőknél megállni egy-egy frissítő kávé és egy mosdószünet erejéig.

Arról nem is beszélve, hogy ha családostul megyünk, a gyerekek nehezen bírják a hosszú utazásokat. Már a hat-hét órás utak is alaposan próbára teszik a gyerkőcök tűrőképességét, a tíz-tizenegyórás autózásokról nem is beszélve. Egy szó mint száz, nem érdemes spórolni az útdíjakon, mert nagyon megnehezítjük a saját dolgunkat.

Tipp a készülődéshez: a legjobb az, ha az autópálya-matrica vásárlás nem az utolsó pillanatra marad, hanem már a készülődés során elintézzük. Ez igaz a magyar matricákra, de a külföldön használatos klasszikus matricákra is. Ugyanis ahol nem kapus rendszer van érvényben, ott szintén lehetőséged van otthonról előre megváltani az úthasználati jogosultságot. De mit is érdemes tudni a környező országok útdíjfizetési rendszereiről?

Ismét számos család indul útnak a horvát, illetve olasz tengerpartokra
Fotó: freepik.com

Fizetőkapus vagy matricás rendszer: mi a különbség?

Aki sokat jár külföldön, annak nem jelent újdonságot a fizetőkapus szisztéma. Ha azonban hosszú évek óta most vágsz neki először külföldi nyaralásnak, akkor szokatlan lehet a rendszer. Ezzel együtt nem ördöngösség: arról van csupán szó, hogy nem időalapon fizetsz egy online- vagy fizikai autópálya matricával, amit aztán kamerák olvasnak be, hanem az adott útszakaszra váltod meg az útdíjhasználati jogosultságot sorompókkal ellátott fizetőkapuknál. 

A fizetőkapus rendszer a legtöbbször úgy működik, hogy az autópályára való felhajtás előtt egy kapunál egy gomb megnyomásával kapsz egy cetlit, amit az adott szakaszról való lehajtás után beolvastatsz a következő kapunál. Ezután pedig vagy a kapu melletti fülkében ülő kasszásnak, vagy egy fizetőautomatának fizetsz. (Vannak ennél modernebb rendszerek is, amelyek speciális kapukkal, illetve automatikusan beolvasott vezeték nélküli készülékekkel működnek. Ilyen például a Horvátországban is használatos ENC készülék.) Összességében tehát nem bonyolult használni a fizetőkapukat, egyedül az lehet frusztráló, hogy gyakran sorok torlódnak fel a kapuknál, amik időveszteséget okozhatnak.

Akárhova utazol, fontos, hogy alaposan utánanézz az útdíjhasználat fizetési módjának. Ugyanis az útdíjfizetés módján túl lehetnek olyan országspecifikus információk, amelyekkel fontos, hogy képben legyél. (Illetve amit még górcső alá kell venni azok az autópálya-matrica árak, valamint a fizetőkapuknál felszámított útdíjak). Kiindulópontként itt is összegyűjtöttük néhány környező ország fizetős útrendszerének legfontosabb információit:

Ausztria

Ausztriában a legkényelmesebb opció az e-matrica rendszer használata, bár vehetsz szélvédőre ragasztható hagyományos matricát is. Az országos rendszeren felül bizonyos útszakaszokon, például alagutaknál külön útdíjat kell fizetni, ezt online, illetve a fizetőkapuknál is megteheted. A hagyományos autópálya-matrica árak a következőképp alakulnak:

  • 1 napos: 8,60€
  • 10 napos: 11,50€
  • 2 hónapos: 28,90€
  • Éves: 96,40€

Horvátország

Bár volt szó róla, hogy változik a régi fizetőkapus rendszer, idén nyáron még mindig a hagyományos szisztéma van érvényben. Azaz az adott autópálya-szakaszra a fizetőkapuknál lehet megvásárolni az úthasználati jogosultságot, illetve egy ENC nevű fizetési megoldást is lehet alkalmazni, amivel gyorsan át lehet haladni az ENC-s fizetőkapukon. Néhány gyakran használt szakasz díjszabása:

  • A1, A6, A10 Zágráb-Split-Fiume (Rijeka)-Čarapine: €0,90-€30,70
  • A3, A5 Zágráb-Lipovac, Osijek-Svilaj: €1,50-€16,90
  • A4 Zágráb-Goričan: €1,30-€5,80
  • A11 Zágráb-Sisak: €0,60-€1,30
  • A3 Bregana: €0,90
  • A7 Rupa: €1

Olaszország

Olaszországban is kapus rendszer van érvényben. Az olasz autópálya-szolgáltató honlapján (https://www.autostrade.it/en/pedaggio) megnézheted, hogy mennyibe fog kerülni az adott utazás.

Szlovénia

Szlovéniában Magyarországhoz hasonlóan e-matricás rendszer van érvényben, az alábbi árakkal számolhatsz:

  • Heti: 16€
  • Havi: 32€
  • Éves: 117,50€

Tengerre fel!

Reméljük, hasznosnak találtad a cikkben összefoglalt információkat. Ha pedig már minden fontos információt begyűjtöttél, illetve elintézted a szükséges előkészületeket, akkor már csak az van hátra, hogy autóba ülj, és nekiindulj a jól megérdemelt nyaralásnak!

(x)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!