A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
1
HUNMagyarország
09:00KézilabdaBrazília-Magyarország
HUNPongrácz Bence
10:30CselgáncsIsmael Alhassane-Bence Pongracz
HUNPásztor Flóra
10:55VívásFlora Pasztor-Jacqueline Dubrovich
HUNAndrásfi Tibor
12:50VívásRuben Limardo-Tibor Andrasfi
HUNFucsovics Márton
13:30TeniszMarton Fucsovics-Rafael Nadal
HUNMarozsán Fábián
15:00TeniszFabian Marozsan-Ugo Humbert
HUNHámori Luca
17:22ÖkölvívásGrainne Walsh-Ana Hamori
HUNMagyarország
19:30VízilabdaFranciaország-Magyarország
NyílNyíl

Háború, amin csak nyerhetünk

Ryanair és Wizz Air légitársaságok, fapados
Vágólapra másolva!
Továbbra is éles árverseny jellemzi a fapados légitársaságokat, amelyek szeretnék betölteni a Malév megszűnése után keletkezett űrt. A két legnagyobb szereplő közül a Ryanair igyekszik alákínálni a Wizz Airnek, aminek az utazók lehetnek a legnagyobb nyertesei. Összehasonlítottuk az árakat.
Vágólapra másolva!

A Ryanair magyarországi hadjárata a Malév februári csődjével kezdődött. Az addig főként nyugat-európai bázisokon működő ír fapados légitársaság látványos külsőségek között indított új útvonalakat, több járattal is borsot törve az addig térségünkben legnagyobb társának, a Wizz Airnek az orra alá. A Ryanair elszántsága az utasok megszerzésére azóta sem csillapodott, és folyamatos akciókkal próbál piacot szerezni. Szakértők szerint az ősz és a tél további meglepetéseket tartogat a nagyok összecsapásában, így a magyar utazni vágyók jó eséllyel újabb alkalmi vételekkel találkozhatnak - már ha időben reagálnak.

A Ryanair akciós ajánlatai között dominálnak az 5 ezer forint alattiak, ezekből összesen 27 városba kínál a társaság egyirányú jegyeket. Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy ezek az árak nem tartalmazzák a választható elemeket, például azt a 2040 forintos adminisztrációs díjat, amelyet csak speciális fizetési módokkal lehet elkerülni. Bár különdíjakat a Wizz Air is felszámol bizonyos szolgáltatásokért, a magyar kötődésű cég épp augusztus elején szólította fel vetélytársát, hogy "ugyanolyan átlátható árakat kínáljon a magyar utasoknak, amilyeneket a fogyasztók a Wizzair.com-on történő foglalások alkalmával választanak". Ez persze a Ryanairt nem hatja meg, így továbbra is érdemes odafigyelni a részletekre.

Forrás: AFP
Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója mindent megtesz az utasok elhódításáért

Aki időben lép, szinte ingyen is repülhet például a Brüsszeltől egyórás buszútra lévő Charleroi repülőterére, vagy a hollandiai Eindhovenbe. A hangsúly a gyorsaságon van, ugyanis az ilyen akciókat élelmes jegyvadászok tucatjai lesik, és akár már az első napokon is elkapkodják a korlátozott számban elérhetővé tett helyeket. Amint azt a különcségéről híres vezérigazgató, Michael O'Leary korábban az [origo]-nak elmondta: "Nem állítjuk, hogy az adott járat összes székére alapáron adunk jegyet. De ha elég gyorsan foglal valaki, akkor megkapja annyiért, amennyit a hirdetésben látott." Lehet továbbá kapni - legalábbis elvileg - 599 forintért jegyet most a svédországi Göteborgba, illetve a Milánótól egyórányi buszútra lévő Bergamo repülőterére.

A Wizz Air első látásra jóval visszafogottabban akciózik. A társaság magyarországi honlapjának nyitóoldalán mindössze öt járatot hirdet kedvezményes árral: Budapestről a Varsótól 70 percre lévő Modlin repülőtérre, Szófiába és Szalonikibe 4990 forintért, Debrecenből pedig Eindhovenbe és Milánó főrepülőterére, a Malpensára 3590 forintért. A végső ár azonban itt is sok tényezőtől függ, a foglalás időpontjától kezdve a feladott csomagok számán keresztül a fizetési módig. Érdemes például megemlíteni, hogy a Wizz Air jelenleg épp azt teszteli a London-Katowice járaton, hogy milyen reakciókra számíthat, ha az eddig ingyen felvihető 55 x 40 x 20 cm méretű kézipoggyászokra 10 eurós díjat szedne, és csak az ülés alá csúsztatható kisebb hátizsákok, laptoptáskák maradnának ingyenesek.

Hogy összehasonlíthassuk a két társaság jegyárait, az október 19-21-ei hétvégére készítettünk egy foglalást egy olyan desztinációra, Varsó Modlinra, ahová mindketten repülnek. A Wizz Air ezt akciósnak hirdeti a honlapján, és való igaz, hogy online becsekkolás esetén 4990 forintért mindennel együtt megkapjuk az egyirányú jegyet, tehát ebben benne van már a foglalás és a bankkártyás fizetés díja is. Oda-vissza 9980 forintnál csak akkor kell többet fizetni, ha az ember például poggyászt ad fel: egy 32 kilogrammos csomagot 4125 forintért visznek el. A további szolgáltatásokért is fizetni kell, így például a reptéri utasfelvételért 1925, az elsőbbségi beszállásért 1100, a helyfoglalásért 2200, a nagyobb lábtérért 2200, a járatmódosítási lehetőségért 5500 forintot számolnak fel, ha pedig legalább 2 órás késésért valaki szeretne 100 euró kártérítést kapni, akkor erre 2750 forintért köthet biztosítást. A jegy azonban olcsóbb is lehet, Wizz Air-kártyát használva például lejön az árból a 4000 forint foglalási díj, így csak 5990 forintot kell kifizetni az oda-vissza útért.

Forrás: MTI/H. Szabó Sándor
A két társaság a magyarországi diszkont légipiac legnagyobb szereplője

A Ryanair Budapestről a Varsó Modlin útvonalra 1309 forintért kínálja egyirányú jegyét. Ha az utas megfelelő fizetési móddal (például prepaid Mastercard) tud fizetni, akkor 2618 forintból meg is úszhatja az utat oda-vissza, már ha sikerült ellenállnia a különböző pluszszolgáltatásoknak, és csomag nélkül utazik. Utóbbi egyértelműen a Ryanair versenyhátránya: ha valaki egy 20 kilogrammos csomagot akar feladni, azt egy útra 8500 forintért teheti meg (más járatokon és időszakokban ez akár 13 600 forintra is felkúszhat), míg 15 kilogramm 5100 forintba kerül. Nem olcsók az egyéb szolgáltatások sem a Ryanairnél. Ha valaki például sima Visa kártyával akar fizetni, utanként 2040 forintos adminisztrációs díjra számíthat. Az elsőbbségi beszállás 1700, az ülésválasztás 3400, a járatváltoztatási lehetőség 10 200-20 400 forintba kerül.

Egy adott időpont és útvonal kiválasztásával persze nem lehet általános érvényű következtetéseket tenni. Ráadásul bizonyos célállomásokra repülnek Budapestről más fapados légitársaságok is (bár jellemzően drágábban), és érdemes mazsolázni a Magyarországhoz közeli, külföldi repterek kínálatából is (erről bővebb információ itt olvasható). Annyi azonban talán az előbbi összehasonlításból is kiderül, hogy a két legnagyobb járathálózattal működő társaság némileg eltérő stratégiát követ az árversenyben: a Ryanair igyekszik mindenhol alámenni versenytársainak, ám a pluszszolgáltatások terén - mindenekelőtt a poggyászok feladásakor - már korántsem mondható a legolcsóbbnak.

Transzferre is jó a diszkont

A diszkont cégek egyik hátrányának azt szokták felhozni a hagyományos légitársaságokkal szemben, hogy point-to-point elven működnek, tehát nem vállalnak felelősséget a csatalkozás esetleges lekéséséért, a feladott pogyászt pedig minden esetben fel kell venni az érkezés után, akkor is, ha az ember ugyanarról a repülőtérről ugyanazzal a céggel utazna tovább. A fapados cégek hálózatbővülése mára oda vezetett, hogy ezen kockázatok ellenére is felveszik a versenyt a tranzitutasok szállítása terén. Aki például a Kanári-szigetekre szeretne utazni Budapestről, az követlenül ezt most csak valamelyik utazási irodán keresztül vett charterjárattal teheti meg, többnyire egy csomag részeként. (Bár a Travel Service légitársaság nemrég megpendítette, hogy ősztől négy irányba, köztük Las Palmasra és Tenerifére önállóan is értékesít jegyeket, ettől utóbb visszalépett). Ám ha valaki vállalja az átszállással járó fáradságot, és jó időben kezdi a keresést, akár 40-60 ezer forintból is kihozhatja az oda-vissza utat Ryanairrel Milánón, Madridon vagy a dániai Billundon keresztül.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!