Panaszkodunk rájuk, de azért velük repülünk

Michael O'Leary, a Ryanair ír budget légitársaság igazgatója, fapados járatok
Vágólapra másolva!
Alighogy beindította hosszú távú járatait a Norwegian, máris bírálják, amiért kegyetlenül bánik az utasokkal. A Ryanair szintén sok panaszt kap, tavaly mégis ők szállították a legtöbb utast. A fapados társaságok leszerepelnek az utasok elégedettségi listáján, de köszönik, megvannak.
Vágólapra másolva!

A Norwegian épp a napokban indította el elsőként hosszú távú fapados járatait Európából, máris botrányos jelenetekről számolt be a Telegraph. Az egyik eset a New Yorkból Oslóba tartó járaton történt, ahol egy 16 éves utas nem kapott takarót, mert nem volt nála hitelkártya. A társaság ugyanis nem fogadta el az 5 dolláros díjat készpénzben, inkább "hagyta megfagyni" a tízórás úton.

A másik affér a Norwegian bangkoki járatán fordult elő, amelyen egy thai nőtől elvették a kávéját, mert szintén csak készpénz, illetve egy helyi bankkártya volt nála. A 12 órás úton a nő nem tudott sem ételt, sem vizet vásárolni.

"Ez teljességgel elfogadhatatlan" - idézi a lap Lasse Sandaker-Nielsent, a légitársaság szóvivőjét, aki bocsánatot kért. A fapados cég ígéretet tett arra, hogy felülvizsgálja a fedélzeti kártyás fizetés rendszerét, és javít a személyzet és az utasok kommunikációján.

A Ryanair az első a botrányokban

A Norwegian esetei mindenesetre eltörpülnek a Ryanair botrányaihoz képest. Az ír fapados társaság rossz hírére jellemző, hogy az amerikai Spirit Airlinest, amely a napokban kezdett el dobozos bort árulni a fedélzetén, csak az amerikai Ryanairként aposztrofálják.

Az ír cég botrányai között emlékezetes volt például annak a brit nőnek az esete, akinek 300 euróért nyomtattak ki öt beszállókártyát Alicantében a repülőtéren. Michael O'Leary vezérigazgató egyszerűen csak idiótának nevezte a nőt. Ha valaki nem nyomtatja ki magának otthon a beszállókártyát, az ma már utasonként 70 euróba kerül.

Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója simán lehülyézi az utasát Forrás: AFP/Gerard Julien

A Ryanair arról is híres, hogy a feladott csomagokért sok pénzt elkér (igaz, a kézipoggyászok esetében - szemben a Wizz Airrel - még mindig ingyen fel lehet vinni a fedélzetre egy 55x40x20 centiméteres, és maximum 10 kilogrammos bőröndöt). A Travelsupermarket azt is kiderítette, hogy egy öt fogásból álló étkezés a Ryanair fedélzetén gyakran többe kerül, mint a jegy ára.

Áprilisban azért büntette meg az ír céget a magyar Gazdasági Versenyhivatal 15 millió forintra, mert egy tavalyi kampányban egy darabig nem volt elérhető minden részlet magyarul. Korábban azzal is megvádolták, hogy azért kellett kényszerleszállást tennie Valenciában, mert nem volt elég üzemanyaga Madridig, az ír légügyi hatóság szerint azonban elegendő kerozinnal rendelkezett a felszálláskor. A múlt hónapban pedig nagy port vert fel, amikor egy volt légiutas-kísérő kitálalt a cégnél folyó munkaviszonyokról, a pilótái szerint pedig a légitársaság alkalmazási modellje biztonsági aggályokat vet fel.

Mégis velük repülnek a legtöbben

Dacára a sok negatív hírnek, tavaly a világon a Ryanair vitte a legtöbb utast a nemzetközi járatokon - derül ki a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) most közzétett adataiból. A 79,6 millió utas majdnem 30 millióval több, mint a második helyezett Lufthansáé. A harmadik helyen szintén egy fapados társaság, az EasyJet szerepel 44,6 millió utassal, megelőzve az Emiratest, az Air France-t, a British Airwayst, a KLM-et és a United Airlinest. A Magyarországon piacvezető Wizz Air a 27. helyen áll 10,9 millió utassal.

Az adatokat árnyalja, hogy az európai útvonalakon közlekedő Ryanair szinte kizárólag nemzetközi járatokat üzemeltet, míg a nagyobb országok légitársaságai jelentős belföldi forgalmat is lebonyolítanak. Nem véletlen, hogy a belföldi járatok top 10-es listáján szinte kizárólag amerikai és kínai társaságok vannak. Az élen egyébként itt is egy fapados társaság, a dallasi központú és kizárólag belföldön repülő Southwest Airlines áll 112,2 millió utassal.

A nemzetközi és belföldi járatokat összesítő listát az amerikai Delta Airlines vezeti 116,7 millió utassal. Mögötte három amerikai - a Southwest, a United és az American szerepel, utánuk pedig egy kínai, a China Southern Airlines. A Ryanair az összesített rangsorban a 6., ami a legjobb eredmény az európai cégek körében, a Lufthansa 64,3 millió utasa csak a 8. helyre volt elég.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről