Ha valaki az E39-es úton akar elautózni a norvégiai Kristiansandból Trondheimbe, az jelenleg 21 és fél óráig tart. A két város 1167 kilométerre van egymástól ezen a festői szépségű, tengerparti útvonalon, ám a fjordokon csak hét különböző komppal lehet átkelni, ami 55 km/h-ra lassítja az átlagos sebességet. (Az igazság az, hogy van egy rövidebb útvonal is Kristiansandból Trondheimbe, ez Oslón keresztül vezet, 813 kilométer és kicsivel több mint 10 óra.)
A jövőben azonban megváltozhat a helyzet, és a tengerparti útvonal sem lesz hosszabb időben, mint a szárazföld belsejében vezető. Ráadásul az autósoknak ritka élményben lehet részük, amikor átkelnek a fjordokon:
a víz alatt lebegő alagutakon fognak ugyanis áthajtani.
A fjordoknál a hagyományos hidak azért nem jöhetnek szóba, mert szélesek és nagyon mélyek — van, amelyik másfél kilométer mély.
A tervezett betonalagutak viszont 20-30 méterrel a felszín alatt futnának,
pontonok tartanák fent, és a nagyobb stabilitás érdekében a tengerfenékhez is rögzítenék őket. A fjordokban közlekedő hajók kényelmesen elférnének felette.
Az első ilyen alagutat a Sognefjordon keresztül építenék, a teljes projekttel – amely 25 milliárd dollárba (7200 milliárd forint) kerülhet – 2035-re készülnének el. Feltéve, hogy a kormány valóban ezt a különleges megoldást hagyja jóvá – írja a Wired.